Massage

Massera sig själv..

2010-03-21 16:38 #0 av: Soffe

Snälla ni som brukar massera er själva. Har ni några bra tips till mig? Har ju ingen här hemma som kan massera mig tyvärr :-( Har inte råd heller just nu att gå till en massör. Det är svårt att massera sig själv, men allt går väl om man vill. Har liniment hemma som jag brukar använda. Men alltid trevligt o höra hur andra gör.

Anmäl
2010-03-21 16:54 #1 av: MaMaMade

Har också svårt att komma åt de strategiska punkterna. Brukar smörja in nacken med liniment o köra lite stretch. För mig blir det ju ofta kajko i bröstkotan + nacken o då sätter jag mig på massagedynan som Guben köpte åt mig i julklapp i fjol. Den kostade 1000 kr då, en onödig utgift tyckte jag men det har hjälpt mig lösa upp knutar flera ggr nu. Väl värd sitt pris!

Anmäl
2010-03-21 16:58 #2 av: Soffe

Tack för svar :-) Har ju spikiga mattan oxå iofs :-) Den brukar lindra en del..

Anmäl
2010-03-21 17:07 #3 av: felixifokus

beror iofs på vad du har för problem, men i viss mån fungerar det att göra små rörelser med muskeln i problemområdet. T.ex. ont i axeln -> rör axeln i små cirklande rörelser i nån minut varje dag, ont vid skulderbladen -> dra skulderbladen framåt och bakåt med små fokuserade rörelser.

Anmäl
2010-03-21 17:35 #4 av: Soffe

#3 Axlarna o ryggen.. Jag brukar knåda på bra jag kan, men det är svår-åtkomliga områden. Därför tänkte jag om det finns tips o trix..

Anmäl
2010-03-21 21:15 #5 av: Elpida

Det finns en liten boll med piggar på som man kan använda ståendes mot en vägg. Man placerar bollen mellan det aktuella området och väggen och "rullar" över området genom att röra kroppen. Tror inte den är särskilt dyr, vet inte riktigt var de finns att köpa för jag fick min i present av syrran...Tungan ute

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Anmäl
2010-03-21 21:16 #6 av: Soffe

#5 Låter skönt :-)

Anmäl
2010-03-22 01:28 #7 av: Tuva-Lena

Exakt Elpida, så brukar jag också göra fast utan boll. Jag kommer inte heller åt mellan skulderbladen och då brukar jag ställa mig mot en dörr och gnida ryggen genom att omväxlande böja och sträcka på benen. Sedan i sidled, fram o tillbaka. Gör "ontskönt" i musklerna men dom blir oftast bra. Det där tipset fick jag av en björn som stod o kliade ryggen mot ett träd. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2010-03-22 10:09 #8 av: Elpida

#7 Jamen precis, en dörrkarm duger bra när det behövs lite "gnuggning"!Skrattande

"Du har alltid två val"

Anmäl
2010-03-22 14:15 #9 av: Pagan

#7Tungan ute 

(kunde inte låta det passera)

Anmäl
2010-03-22 14:34 #10 av: Mysan59

#5 En sån skulle jag vilja ha

Jag har en sån här och den är rätt ok. Men jag har ingen aning om var jag fått den ifrån tyvärr.

Anmäl
2010-03-23 14:49 #11 av: Elpida

#9 Jag bjuder på den he he ;)

"Du har alltid två val"

Anmäl
2010-03-23 16:40 #12 av: [GunillaR]

Jag har en sådan piggboll som jag brukar använda. Fungerar också som fotmassage, men det gör j-drans ont Tungan ute

Anmäl
2010-03-23 20:24 #13 av: Pagan

Jag har en spikmatta liksom du Soffe. Nu ser jag på reklamen att det finns en spikmattekudde och en smal liten kudde som man har till fötterna, är det någon som har provat dessa? Är det något att inköpa kanske?

Anmäl
2010-06-23 11:10 #14 av: Ians

Går lika bra med den vanliga spikmattan med en kudde under....så slipper en köpa...

Anmäl
2012-06-20 09:34 #15 av: [jonbocken]

Du kan även använda spikmattan till att stå på ca 10 min per kväll innan du går och lägger dig, fungerar lite som Zonterapi.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.