Annons:
Etikettmassage
Läst 8889 ggr
Soffe
3/21/10, 4:38 PM

Massera sig själv..

Snälla ni som brukar massera er själva. Har ni några bra tips till mig? Har ju ingen här hemma som kan massera mig tyvärr :-( Har inte råd heller just nu att gå till en massör. Det är svårt att massera sig själv, men allt går väl om man vill. Har liniment hemma som jag brukar använda. Men alltid trevligt o höra hur andra gör.

Annons:
MaMaMade
3/21/10, 4:54 PM
#1

Har också svårt att komma åt de strategiska punkterna. Brukar smörja in nacken med liniment o köra lite stretch. För mig blir det ju ofta kajko i bröstkotan + nacken o då sätter jag mig på massagedynan som Guben köpte åt mig i julklapp i fjol. Den kostade 1000 kr då, en onödig utgift tyckte jag men det har hjälpt mig lösa upp knutar flera ggr nu. Väl värd sitt pris!

Soffe
3/21/10, 4:58 PM
#2

Tack för svar :-) Har ju spikiga mattan oxå iofs :-) Den brukar lindra en del..

felixifokus
3/21/10, 5:07 PM
#3

beror iofs på vad du har för problem, men i viss mån fungerar det att göra små rörelser med muskeln i problemområdet. T.ex. ont i axeln -> rör axeln i små cirklande rörelser i nån minut varje dag, ont vid skulderbladen -> dra skulderbladen framåt och bakåt med små fokuserade rörelser.

Soffe
3/21/10, 5:35 PM
#4

#3 Axlarna o ryggen.. Jag brukar knåda på bra jag kan, men det är svår-åtkomliga områden. Därför tänkte jag om det finns tips o trix..

Elpida
3/21/10, 9:15 PM
#5

Det finns en liten boll med piggar på som man kan använda ståendes mot en vägg. Man placerar bollen mellan det aktuella området och väggen och "rullar" över området genom att röra kroppen. Tror inte den är särskilt dyr, vet inte riktigt var de finns att köpa för jag fick min i present av syrran…Tungan ute

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Soffe
3/21/10, 9:16 PM
#6

#5 Låter skönt :-)

Annons:
Tuva-Lena
3/22/10, 1:28 AM
#7

Exakt Elpida, så brukar jag också göra fast utan boll. Jag kommer inte heller åt mellan skulderbladen och då brukar jag ställa mig mot en dörr och gnida ryggen genom att omväxlande böja och sträcka på benen. Sedan i sidled, fram o tillbaka. Gör "ontskönt" i musklerna men dom blir oftast bra. Det där tipset fick jag av en björn som stod o kliade ryggen mot ett träd. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Elpida
3/22/10, 10:09 AM
#8

#7 Jamen precis, en dörrkarm duger bra när det behövs lite "gnuggning"!Skrattande

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Pagan
3/22/10, 2:15 PM
#9

#7Tungan ute 

(kunde inte låta det passera)

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Mysan59
3/22/10, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#5 En sån skulle jag vilja ha

Jag har en sån här och den är rätt ok. Men jag har ingen aning om var jag fått den ifrån tyvärr.

Elpida
3/23/10, 2:49 PM
#11

#9 Jag bjuder på den he he ;)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[GunillaR]
3/23/10, 4:40 PM
#12

Jag har en sådan piggboll som jag brukar använda. Fungerar också som fotmassage, men det gör j-drans ont Tungan ute

Pagan
3/23/10, 8:24 PM
#13

Jag har en spikmatta liksom du Soffe. Nu ser jag på reklamen att det finns en spikmattekudde och en smal liten kudde som man har till fötterna, är det någon som har provat dessa? Är det något att inköpa kanske?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Ians
6/23/10, 11:10 AM
#14

Går lika bra med den vanliga spikmattan med en kudde under….så slipper en köpa…

[jonbocken]
6/20/12, 9:34 AM
#15

Du kan även använda spikmattan till att stå på ca 10 min per kväll innan du går och lägger dig, fungerar lite som Zonterapi.

[Aquelegia]
10/31/12, 11:49 PM
#16

Jag masserar mig själv på några olika sätt.
1. För att massera höger sida tar jag vänster arm som jag trycker emot med höger arm så jag slipper ta i för att nå längs skulderbladen och har all kraft kvar i vänsterarmen att massera med. Trycker sedan på ömma punkter. Gör tvärtom för vänster sida.

2. Sitter med ett hörn tex på en dörrkarm intryck längs skulderbladen och gungar mot den. Det gör jag när mina triggerpunkter förstör allt för mig, när det är krig mot ryggen är det hårt mot hårtCool Så skönt, gör extremont men så skönt efteråt.

3. Duschar så varmt det bara går och växlar till stråle på duschmunstycket som jag riktar mot värkande området.

4. Dushcar varmt och använder en massagehandske med rullande "puttekulor" som är så sköna!

5. Kollar på masagefilmer på youtube eller checkar in utbudet på massageföretags hemsidor. Låtsas som att jag får dom behandlingarna. Det mentala spelar in och man kan lindra spänningarna genom detta.

Upp till toppen
Annons: