Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 20411 ggr
millan62
2010-01-13 10:53

Linfröolja

Hur som helst…nyttigt eller inte har jag i dagarna börjat äta Linfröolja.Endast en tsk om dan.Ska ju vara sååå bra att få i sig de där fetterna som finns i…så nu har jag både nån konstig halsbränna och magen full med gaser…ska de va på detta viset?Förvånad

Annons:
[Spanaren]
2010-01-13 11:15
#1

Googlade och hittade detta svar/ kram Spanaren

………………………………………………………………………………….

Enligt Läkemedelsverket kan kosttillskott och naturläkemedel som innehåller omega-3 förlänga blödningstiden. Därför bör personer som behandlas med blodförtunnande läkemedel rådgöra med läkare innan de tar omega-3. Andra biverkningar som kan uppstå är lös mage, uppstötningar och rapningar med fisksmak. Intag i samband med måltid kan dock minimera risken för dessa uppstötningar.

millan62
2010-01-13 12:02
#2

Blää…uppstötningar med fisksmak äckligt värre.Vet att jag fick det när jag åt kapslar för längesen med nån form av olja i.Men finns det fisk i Linfröolja…är inte den vegetabilisk??Eller är det jag som är ute å snurrOskyldigar på igen..

Tuva-Lena
2010-01-13 12:02
#3

Jag brukar ta en slurk olivolja istället. Vet inte om det är någon skillnad men linfröolja verkar inte vara riktigt "rumsrent"  i alla fall.. Tyst Sedan är det nog bra att äta något efteråt som det står i texten också. Glad

Välkommen in till oss millan62! Roligt att du ansluter dig till vår glada skara! Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

millan62
2010-01-13 12:07
#4

Åh…jag som har googlat efter den bästa oljan och kommit fram till kallpressad kravmärkt linfröolja.Ja ja…äcklig och besk är den..och som sagt man får ta en sked mellan tuggorna av nåt annat!

Tack för välkomnandet!Skrattande

[Spanaren]
2010-01-13 12:16
#5

Läste att man kunde ta sina oljor i en sallad också Tungan ute

/kram Spanaren

mayolica
2010-01-13 12:37
#6

Det förekommer så mycket dubbla budskap om linfröolja  nu.

För något år sen ansågs det att den var jättenyttig och rekomenderades som ett vegetabiliskt alternativ till fiskolja med omega 3,,men det senaste jag hört är inte lika possitivt. Så jag väljer att inte uttala mej alls om den just nu?

~ mayolica ~

Annons:
millan62
2010-01-13 12:40
#7

Usch då…va trist.Skulle iaf vilja höra det negativa…men så är det med mycke…ena veckan nyttigt…andra onyttigt.

Soffe
2010-01-13 13:28
#8

Det finns ju olika slags oljor som sägs innehålla bra med omega 3 osv. Ex. då fiskolja eller linfröolja, men sen finns det oxå hajleverolja och sälolja. Jag har alltid använt mig av kapslar som jag intar vid måltid och det har fungerat bra trots känslig mage.

MaMaMade
2010-01-13 15:26
#9

Citat; " onsdag s förklarade Livsmedelsverket att man inte får göra hälsopå­­ståenden på matvaror som kopplar omega-3 till bättre hälsa. Däremot får produkten märkas med texten "innehåller omega-3" om den innehåller 0,33 gram per 100 gram. Det spelar ingen roll om de 0,33 grammen består av fiskfett, eller kommer från raps och linfröolja, så länge tillverkaren anger om ursprunget är animaliskt eller vegetabiliskt. Det är upp till kunden att förstå skillnaden.

Det är ett besked som gör det lätt för företag som vill tjäna en slant på hypen kring omega-3. Särskilt mycket kan man vinna på att använda billig men mindre verkningsfull omega-3 från raps eller linfrö, än den betydligt dyrare fiskoljan. Men skillnaden är stor. Enligt de nordiska närings-rekommendationerna är fettsyran ALA främst ett förstadium till fiskfettet EPA och DHA.

Vid en konferens på Läkarhuset i Stockholm igår förklarade Uppsalaprofessorn Tom Saldéen att omvandlingen från ALA till EPA varit några få procent i hans egna försök, och att den vidare om-bildningen från EPA till DHA till och med varit negativ. Ett antal studier som SvD läst visar att ombildningen till EPA kan vari-era mellan 2 och 20 procent. En forskningsgenomgång visade att omvandlingen i olika studier var i snitt 3,8 procent till EPA och ­ 1 procent till DHA.

I praktiken innebär det att man måste dricka en halv liter av till exempel godkänt omega-3-märkt rapsolja för att få i sig en mängd EPA/DHA som motsvarar en portion godkänt omega-3-märkt lax."

Finns att läsa här.

Lite enkelt som jag har förstått det; vi människor kan inte tillgodogöra oss de vegetabiliska omega3-sorterna direkt lika bra som djuren. Däremot tar vi upp dem bra genom att äta animaliska produkter; kött o mejeriprodukter o helst fet fisk, dvs djuren har omvandlat de veg omega3-sorterna till animalisk omega3. Det är visst också av vikt att balansen mellan omega3 o omega6 hålls, för mkt omega6 är inte bra.

Magi-cat
2010-01-13 16:58
#10

tänk på att linfröoljan måste förvaras mörkt, annars oxiderar den.

Men är det ett bra märke och förvaras enligt alla konstens regler så är den säkert bra!

Att det blir vissa omställningar i matsmältningssystemet är inte så konstigt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

millan62
2010-01-13 17:06
#11

Oj…det är mycket man måste hålla reda på när det gäller olika fetter..*stön*..Får kanske hålla mej till gurkmejan..än så länge är den ju nyttig vad jag vetTungan ute

Magi-cat
2010-01-13 18:07
#12

#11 Det är absolut lugnt med Gurkmeja Skrattande den har använts i Indien i tusentals år.

Och linfröoljan är säkert bra den också, om den förvarats mörkt….

Att det blir reaktioner i matsmältningen när man börjar med nyttiga saker är inte automatiskt dåligt - kroppen behöver ställa om sig…….särskilt om man använt mediciner som bara trycker ner symptomen. Kroppen har ett fantastiskt självreglerande system, men ändrar man något så måste den få tid på sig att anpassa sig. Man kan så länge t.ex. minska dosen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jeremina]
2010-01-16 21:25
#13

När jag och min man åt 1-2 tsk linförolja varje dag i några månader så gick det bra för mannen. Men jag fick halsbränna och blev uppblåst…det är nog olika på olika typer av magar!

Annons:
Novisan
2010-01-28 15:27
#14

Om man ska dricka en halvliter linfröolja om dan är det nog inte så bra för den innehåller för mycket omega 6 i förhållande till omega 3 vilket jag har för mig är inflammationsframkallande. Jättedåligt för folk som har t ex reumatiska sjukdomar, IBS, astma, allergier och liknande.

(Du ville ju veta de dåliga sidorna också Flört)

Var hittade du att det var den bästa oljan? Skulle gärna läsa det.

millan62
2010-02-02 19:05
#15

När jag sökte på olika oljor så hittade jag flera ställen på nätet där det stod att linfröolja skulle vara sååå bra.Men det behöver ju inte innebära att det stämmer.Som sagt budskapen är olika och ändras tycker jag mest hela tiden.Min jäkla linfröolja står orörd i kylskåpet…tog den ju i ett par dagar men magen blev som en ballong(alltså värre än vanligt)Foten i munnen

[Jeremina]
2010-02-03 01:48
#16

#14 En halvliter skulle min läkare säga vore vansinnigt för han sa att jag skulle bara äta 1-2 tsk.

millan62
2010-02-03 14:14
#17

Opps..finns väl inge som dricker en halvliter oljTungan utea om dan??!Ska va om man är bil då..Flört

JILE
2010-10-18 13:02
#18

Jag kör på helhetshälsas linfröolja nu och det går bra för maggen med, har samma besvär som dig Jeremina med uppkörd mage.

Fast halsbränna mm är ju enligt min akupunktör att man är för sur i kroppen. Kör min näringsdryck igen nu. Fick hem den i fredags igen, så nu kör vi igång igen. Man har saknat den.

Upp till toppen
Annons: