Annons:
Etikettfysio-zon-aromaterapi
Läst 7351 ggr
[Linda-E]
2010-01-06 17:22

Värk i rygg/armar

Vill fråga er här inne som kan om vitaminer, mineraler. Jag har ont i armar och rygg och ben. Finns det något som jag kan äta för mina muskler och leder för värken? Vill ej äta alvedon eller starkare mediciner.

På torsdag ska jag iväg på massage. Ska bli så skönt.

Annons:
chik
2010-01-06 17:32
#1

Jag är ju en förespråkare för ingefära vid värk.

Köper du ju i affären…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Tuva-Lena
2010-01-06 18:20
#2

Har du fibromyalgi eller någon annan reumatisk sjukdom? Eller vet du vad din värk beror på? Det är svårt att ge nåt råd när jag inte vet vad din värk beror på, eller hur länge du har gått med den, när den uppkommer o s v..

Ett annat hälsokost alternativ är förstås glucosamin, som är bra både för muskler och leder. Det ger jag min häst bl a som har värk i sina knäleder. På apoteket och häsokost finns det ett likartat preparat som heter Artrox. Du kan testa det kanske.. eller ingefära kapslar som chik rekommenderar. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Linda-E]
2010-01-06 19:43
#3

Jag har värk pga mitt arbete, jobbar i vården och tyvärr så har jag gjort mig illa 2 ggr på samma person. Vi har fått lyfta henne från rullstol till sängen och stött upp henne när hon ska stå, hon har inte hjälpt till fast hon ska det. Terapeuten har vi inte fått någon hjälp av heller fast det finns hjälpmedel. Jag har sagt att snart är det någon som gör sig illa och tyvärr så blev det jag. Är både arg och besviken just nu. Har inte tid, lust eller råd att vara hemma pga av detta som kunde ha förhindrats för längesedan.

[Sisa]
2010-01-06 20:06
#4

# 3

Tycker Du ska säga ifrån om detta…Helt klart ska man använda de hjälpmedel som finns. Jag jobbar också inom vården, och vet hur det kan vara. Har varit sjukskriven länge pga rygg- och benvärk. Nu har jag börjat jobba igen, på halvtid…Jag tänker då inte förstöra mej själv…vem ska då klara av detta jobb sen…om alla sliter ut sej? Lova att ta tag i detta, tänka på Dej själv och vara försiktig. Det har Du all rätt till!

Lycka till!

[Linda-E]
2010-01-06 20:20
#5

Jag har faxat till Terapeuten 5 ggr och ringt säker 5 ggr plus att andra ur personalen har sagt till. Nu först har Terapeuten kommit dit med en lyftsele. Men jag vet ej om den boende accepterar att bli lyftad i liften. Den boende är mycket envis och bestämd. När jag kommer tillbaka ska jag använda liften iallafall. Har fått nog och jag har kallat till ett vårdmöte om den boende. Hoppas att det blir till veckan.

Det är flera vikarier som inte vill arbeta på vår avdelning pga att det är så arbetssamt och tungt hos denna boende.

Tuva-Lena
2010-01-06 20:21
#6

Du har väl berättat för dom ansvariga att du har gjort dig illa i arbetet? Viktigt att du gör det på en gång om det skulle leda till utredning på FK, eller om personalläkaren skall utttala sig. Det verkar ju som att du har fått skadan i arbetet och då kan det vara diskarna i ryggen som spökar. Smärtan ifrån dem gör att du får använda armar och ben för att avlasta ryggen, vilket kan orsaka en överansträngning av dem, speciellt armarna. I nästa steg blir det nacken som far illa p g a att du överanstränger armarna. En iallavarslande kedjereaktion med andra ord. Värken i benen kan komma sig av att du går hela dagarna på hårda golv. Det i sin tur påverkar också ryggen negativt - om du redan har problem med den. Ta kontakt med din personalläkare i första hand, det skulle jag råda dig till, speciellt om du har fått skadan i arbetet. Gå inte och bit ihop, ingen tackar dig för det den dagen du inte klarar jobbet längre p g a smärtan. Lycka till Linda-E! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
[Linda-E]
2010-01-06 20:52
#7

Jodå, jag ringde chefen i måndags och sa som det var. Jag ska skriva en Skadeanmälan när jag kommer tillbaka till jobbet. Helst så vill jag sluta på detta jobb, letar annat för fullt men har inte hittat nåt ännu. Jag hoppas att något nytt kommer in i mitt liv snart.

[Sisa]
2010-01-06 21:03
#8

Om du blir sjuk av att arbeta där, kanske du kan fråga om du får bli omplacerad…

MaMaMade
2010-01-06 21:26
#9

Gissa varför jag till stor del mår som jag mår…

Har samma erf men jag var ung o dum på den tiden. Visste inte vad som gällde, vågade inte säga till o så blev det som det blev.

Tror visserligen att bröstkotan varit dålig ända sedan barnsben men är inte säker…nacken kan ha fått sig en kyss efter att jag åkte av vägen.

Se till att du får den hjälp du här rätt till! Fö tror jag att klienten (öppenvård?) inte kan neka till hjälpmedel om det kan skada hennes hjälpare.

[Sisa]
2010-01-06 22:13
#10

# 7   Jag gav inte upp…och fick den hjälp jag behövde. Jag stortrivs med mitt jobb som USKA nu…Det finns lösningar, hoppas Du hittar Dina!

Kram från Sisa

[Linda-E]
2010-01-07 13:57
#11

# 1 Var iväg idag och köpte ingefära. Vad ska jag göra med den då?? Ska jag lägga den i vatten och dricka eller äta som den är??

Tuva-Lena
2010-01-07 14:40
#12

#11 Urk, det låter inge gott Linda! Det finns ingefärakapslar också som är lättare att… Skrikandes svälja. Flört Jättebra att du har tagit tag i saken i alla fall! Du skall se att det kommer att lösa sig till slut. Nu har du slagit näven i bordet och då måste dom lyssna på dig! Cool En bra början.. Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Linda-E]
2010-01-13 08:42
#13

Nu är jag sjukskriven av läkaren denna vecka. Var till sjukgymnasten igår, jättegullig och duktig tjej, hon kollade allt möjligt. Troligtvis så är det ett diskbråk eller en diskutskjutning, låsning i bröstrygg och en nerv i kläm. Fick 2 st övningar som jag ska göra var 3:e timme. Ska dit till veckan igen.

Nu sitter jag och funderar på vad jag ska göra med mitt liv. Har varit in och tittat på utbildningar men det finns så mycket jag vill läsa så jag kan inte bestämma mig. Helst så vill jag läsa något inom alternativ medicin men det finns ju inte på högskolan.

Annons:
[backtoheaven]
2012-12-10 15:12
#14

Hej. Hur mår du idag då? Hjälpte de där övningarna?

Ians
2012-12-10 17:33
#15

#14

Nicks med [  ] runt namnet Finns inte längre kvar på iFokus. Så troligen får du inget svar på denna fråga Oskyldig

Upp till toppen
Annons: