Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 16706 ggr
Tuva-Lena
2/15/09, 1:28 AM

Ingefära värmer..

Ingefära kan "smörja" lederna och lindra illamående. Kanske kan den också sätta fart på fettförbränningen och minska risken för cancer.

Ingefära har länge odlats i Asien, där den använts både som smaksättare och medicinalväxt. Inom ayurvedan, den viktigaste inriktningen inom traditionell indisk medicin, är ingefära något av ett universalmedel. Bland annat används den vid reumatism, tandköttsinflammation, astma, migrän, förkylning, förstoppning och för bättre matsmältning. 
Under de senaste 20 åren har ingefäran börjat undersökas vetenskapligt. 
   - Då har man sett att ingefära har antiinflammatoriska och blodförtunnande egenskaper. Den innehåller ämnen som har liknande effekter som acetylsalicylsyra, det smärtstillande ämnet i värktabletter typ magnecyl, kommenterar nutritionist Ulla Johansson i HÄLSAs expertråd.

I hälsokosthandeln kan man köpa ingefärsextrakt under namnet Zinaxin. Det finns både i tablettform och i form av en kylande gel, att stryka på muskler och andra ömmande punkter. 
Ingefära räknas som ofarlig, även vid graviditet. Vissa personer kan dock få ont i magen av den. Ingefärans blodförtunnande effekt gör att personer som äter det blodförtunnande läkemedlet waran bör undvika stora doser.

Text: Eva Olsson

Källa: www.halsa.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
april4
2/15/09, 6:28 AM
#1

Jag tar en matsked Ingefära varje dag och har inte haft ont varken i leder eller i höfterna sen dess. Tack och lov slipper jag alla dessa cortisonsprutor. Tänk om fler  upptäckte denna krydda.

diaz55
2/15/09, 9:57 AM
#2

Tack Tuva-Lena! Ska prova ingefära på en gång, har haft ont i leder och höfter en längre tid och sömnen blir ju störd av dettaRynkar på näsan. Kram/lena

Tuva-Lena
2/15/09, 11:15 AM
#3

Ingefära är ganska gott också, om man använder den i filen t ex. Och sedan gott till fläskkött som det står i artikeln - men lagom är bäst, smaken får inte ta över. Ibland varierar jag med kanel i filen, som ju också ska vara nyttigt.

Återkom gärna och berätta hur du upplever det diaz! Kramis! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Soffe
2/15/09, 1:35 PM
#4

Händer att jag har te hemma med ingefära i, men det är nog inte så mkt eftersom det är blandat med flera andra örter..

[Hellas]
2/15/09, 2:46 PM
#5

Ingefära är en av mina favoritväxter som jag alltid har hemma "ifall att".

Jag föredrar att använda den färska Ingefäran, en rot är inte speciellt dyr och den håller sig fräsch jättelänge.

I somras stoppade jag en rot i en av mina stora örtkrukor och visst växte den.
När jag behövde lite av roten pillade jag försiktigt fram en liten del av knölen och bröt av en liten del.

Jag använder den framförallt vid inre infektioner och gör då vanligt Te.
Det blir välsmakande och väldigt starkt, honung och kanske lite riven citronskal är gott till.

Jag har även pressat den och lagt direkt på sår som ser ut att kunna bli infekterade, jag innbillar mig att det fungerar.
Man kan ju blanda den med lite alovera.

I asiatisk mat är det ju nästan obligatoriskt att använda ingefära, jag tror att det i mångt och mycket handlar om att underlätta matsmältningen.

Ingefära, Mynta, Vitlök och Alovera är nog basen i mitt egna hemma apotek och ett måste att ha.

Clary
2/15/09, 3:38 PM
#6

Tack Hellas, då ska jag prova att stoppa ner en rot, det har jag inte testat förr.

Jag dricker också ingefärsthé när jag är frusen och när jag är förkyld, lovar att värmen kommer upp snabbt igen, har då lite mjölk i.

Kanderad ingefära ska vara bra mot åksjuka och illamående även gaser, kolik och colon irritablie

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Hoppfull
2/15/09, 6:13 PM
#7

Emellanåt kokar jag faktiskt bitar av färsk ingefära i vatten och dricker. Det ska visst sätta fart på ämnesomsättningen om man har lite långsam sådan (enligt ayurvedisk medicin). Det finns även som grönt te, ingefära och citron heter det visst och är ett av de få örtteer jag gillar.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

abbis
2/15/09, 6:43 PM
#8

Har flera tesorter i butiken med ingefära…det är en jäkla fart i dom*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

mayolica
2/15/09, 8:58 PM
#9

Jag har alltid haft svårt för ingefära och den smaken,min mamma har använt den i minst tjugo år nu.Hon har påpekat dom medicinska egenskaperna i lika många år, allt den är bra för och försökt få mej att använda den.Jag har försökt ibland när jag varit förkyld men har svårt att få i mej den 

Det är bäst med färsk ingefära i den finns ingefärsoljan kvar,den innehåller dom medicinska egenskaper som finns i godkända naturläkemedel.

~ mayolica ~

korseett
3/2/09, 3:08 PM
#10

ingefära är suveränt och är skonsammare mot magen än gurkmejan för de som inte klarar av den.

Tiia
3/2/09, 3:47 PM
#11

Jag äter ingefära också,varje dag

holmo
5/18/10, 9:52 PM
#12

Jag har haft jättestora tandproblem efter en brygginstallation och djupa lagningar på höger sida. Jag kunde under sju veckor inte ens tugga mjukt bröd. Hade värk i hela käken efter nedfilningen av tanderna som bryggan skulle sitta på. I fredags ringde jag till tandläkaren och sa att vi måste ta ut den fastcementerade bryggan då jag inte kunde dricka kallt/varmt eller tugga och rotfylla min lagade tand.

På lördagen var jag på saluhallen på hötorget och åt en näve kanderad ingefära då det bjöds. På söndagsmorgonen vaknade jag upp och 85% av känsligheten och smärtan var borta. Jag kopplade det till mitt intag av ingefära och åkte för att köpa mer. På måndagen var jag för akutbehandling hos tandläkaren, men kunde konstatera att smärtan nästan var helt bort.  Efter 3 dagar av ingefära är jag nu helt bra!!!

Kan intyga ovanstående!

Morgan Jönköping

Illusion
4/15/13, 11:53 AM
#13

Hej detta är en gammal tråd jag vet men jag har en fråga om ingerfära.. Jag älskar ingefära det är så mumsigt med ingefära te men jag får våldsam diarré av det och magont, är det nån som vet varför det blir så? Om kroppen typ renar sig eller kan jag aldrig mer avnjuta ingefära te igen? :(


☮ and ❤ among each other ✿

Annons:
Tuva-Lena
4/15/13, 12:11 PM
#14

Kanske lagom är bäst? Ingefära sätter igång matsmältningen som det står i artikeln och ibland kan den gå lite för snabbt, med hjälp av bl a ingefära då. Kanske om du drar ner på konsumtionen lite? beror ju på hur ofta du dricker det förstås. Vore ju synd om du blev tvungen att helt sluta med det om du tycker om det..Sedan är doseringen viktig, hur mycket blandar du i teet? Kanske du kunde höra på någon Life-butik? Dom vet det mesta kring teér m m..🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anonym
Anonym
4/15/13, 12:22 PM
#15

Ja jag drack färdigköpt te från friggs.. Det är så fruktansvärt gott att jag bara måste prov dricka en kopp nu igen men denna gången mycket mindre.. Och kanske låta påsen dra i 1 min istället för 3 ? Jag får se om jag vågar prova.. Jag kanske ska dricka kanel te istället :/ men tack för svar! :)

[Starman]
4/15/13, 4:43 PM
#16

Är det tillåtet med dubbla konton?

zzzoder
4/15/13, 5:06 PM
#17

Min mamma hade njursvikt på bägge njurarna med ca 12-20% kapacitet kvar.. väldigt högt kreatinin värde.. När hon började med ingerfära så sjönk kreat från ca 500 till 160-200.. Enligt hennes läkare så var det så pass enorm skillnad så att de planerade att sätta igång en studie på ingerfärans funktion med att rena njurarna.. Det funkade på henne och njureffekten blev inte sämre.. Kreatininet låg på låga nivåer.. När hon under vissa perioder tog uppehåll så syndes de även på proverna….

Pagan
4/15/13, 8:55 PM
#18

Det var väldans zzoder. "när hon började med Ingefära" skriver du. hur började hon? Alltså drack hon te, menar jag?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

zzzoder
4/15/13, 9:04 PM
#19

Köpte en ingefära rot. ta en golfboll stor bit och skär slantar av den. Lägg de tillsammans med 1 liter vatten och koka som du kokar pasta.. under ca 6-10 minuter.. låt de ligg och efterdra lite grann..

Vissa dagar gick en hel liter åt.. vissa gånger gick en liter på 3 dagar..

mera lättdrucken om man slår i citron och ev. honung vid förtäring.

Sista preioden så köpte hon även ingefärs-kapslar. För att hålla koll på den exakta mängden som hon fick i sig för att berätta till läkaren.

Sen så fick hon cancer, i näsan.. Fick fortsätta med ingefäran när hon höll på med cellgifterna. Men när strålningen började så var hon tvungen att sluta med ingefära - för att ingefära kunde stöta bort strålningens effekt. (enligt läkarna som läst sig till de från kinesiska studier)

Cancern tog henne vid senare tillfälle..

Upp till toppen
Annons: