Annons:
Etikettövrigt
Läst 43176 ggr
april4
3/1/09, 6:32 AM

Svullen

Finns det nåt bra tips att få bort svullenhet från hela kroppen. Kan vakna på morron och hela ansiktet ser ut som en fotboll, så himla svullen.

Ibland så ser ögonen igensvullna ut. Ögonlocken hänger långt ner. Bägge benen ser ut som stolpar  och vaderna som stinna fiskar. Nån som vet vad det här kan bero på?

Annons:
[asamaria]
3/1/09, 10:07 AM
#1

Du samlar på dig vätska och har dålig cirkulation eller så reagerar kroppen på något allergen. Njurarna styr vårt system med vätska i kroppen och är beroende av hjärtats arbetstryck. Så det är antingen hjärtat eller njurarna eller båda eller något du är allergisk mot.

Har du sökt hjälp för det här?

april4
3/1/09, 12:02 PM
#2

Tack för råden asamaria. nej, Jag har inte sökt för det. Njurarna däremot funkar inte sen tidigare. Det enda jag är allergisk emot är nickel, krom och cobolt.

Vad finns det för tips inom alternativa behandlingar att göra mot svullnaden oc h få ner den?

Naturligtvis11
3/1/09, 2:49 PM
#3

Om du är svullen främst på morgonen och det bättrar sig under dagen så kan det vara ett typiskt symtom på problem med sköldkörteln. Detta kan vara fallet även om tester av hormonnivåerna hos läkare inte visar något fel. Säg gärna till om du vill veta mer om detta!

Hoppfull
3/1/09, 2:53 PM
#4

Du kan ju testa att koka lymfareningsdrycken och se om den fungerar för dig. Koka 1l vatten med 3 lagerblad och 5 hela kryddnejlikor i 5minuter. Drick drycken klunkvis varm eller kall under hela dagen. Kuren ska göras i 21 dagar max sedan måste man göra uppehåll. För många är detta supereffektivt. För mig som har samm problem som du fungerar det inte alls, men det kan ju vara värt att pröva.

Lycka till!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
3/1/09, 3:05 PM
#5

Du kan ju testa några akupunkturpunkter april, men ta det försiktigt och massera dem endast en kort stund till att börja med:

Mitt uppe på huvudet, alltså där kronchakrat sitter, har du en punkt. Den är den första punkten man behandlar för att "väcka upp" hela systemet av meridianer. Kallas också för "governing point". Massera den till att böja med.

Gå sedan neråt till en punkt om sitter på handleden, Hjärta 7 kallas den. Den hittar du intill vecket vid handleden, och på lillfingersidan. Du känner en liten "knöl" strax bredvid den.

Nästa punkt hittar du nere på insidan av foten, och ca 3 cm ovanför fotknölen. Kallas för Mjälte 6.

Du har en till punkt en bit ovanför, mot knät, som heter Mjälte 9. Känn på insidan av benet nedanför knät. Där hittar du en fördjupning och där sitter den punkten.

Sedan har du två andra punkter som kallas för Njure 9 och Njure 5. Dom sitter i mitten på kroppen om du utgår ifrån naveln. Vet du var baschakrat sitter? Då har du Njure 5 där, och den hittar du ca 5 cm nedanför naveln.

Njure 9 sitter ca 1,5-2 cm ovanför naveln.

Dom här punterna hjälper vid vätskeansamlingar i fötter och ben. Ta det alltså försiktigt i början och massera, eller tryck korta stunder till att börja med, ca 15 sek på varje punkt, sedan kan du öka på tiden. Glad

Kram o lycka till!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

april4
3/1/09, 3:49 PM
#6

Tack så mycket för råden #3, #4 och #5. Ska börja med att koka  lymfareningen och även massera som tuvan skriver om.

#3 Ska be min läkare ta prover på sköldkörteln. Har tagit provet för ett par år sen och då visade  den inga onormala värden.

Annons:
Tuva-Lena
3/1/09, 4:18 PM
#7

Ursäkta april, jag har förväxlat namnen på de två sista. Njurkanalen sitter en bit ifrån mitten på kroppen, men de här punkterna skall du använda ändå. Dom heter Ren 5 och Ren 9, och eftersom "Ren" betyder njure på latin så blev det lite tilt i hjärnan. Jag använder oftast latin i jobbet, därav förväxlingen. Där det står Njure 5 och njure 9 skall det alltså stå Ren 5 och Ren 9. Skäms

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

april4
3/1/09, 4:36 PM
#8

Ingen fara tuvan…….har inte hunnit börja än. Ska ändra i min text  oxå. Skrev av din text, så jag har den framför mig när jag masserar, annars glömmer jag,

Naturligtvis11
3/1/09, 4:45 PM
#9

Här kommer lite info om hur sköldkörtelproblem och svullnad hänger ihop:
En av sköldkörtelns funktioner är att reglera vävnadernas vätskebalans. Vid svårare hormonbrist stannar för mycket vatten kvar i vävnaderna som svullnar upp (myxödem). Detta märks särskilt väl på händer och underben samt i ansiktet som blir "plufsigt", speciellt ögonlocken och huden runt ögonen. Även andra kroppsdelar kan svullna upp, vilket kan ge problem som karpaltunnelsyndrom, heshet, astma och öronsusningar eller hörselnedsättning. Ett kännetecken på att det är just hypotyreos (underfunktion hos sköldkörteln) som orsakar besvären och inte något annat, är att symtomen är värst på morgonen, innan man börjat röra på sig och fått igång cirkulationen.

Vid brist på sköldkörtelhormoner (underfunktion) försöker hypofysen öka sköldkörtelns aktivitet genom att öka sin utsöndring av tyroidstimulerande (sköldkörtelstimulerande) hormon (TSH). När detta fungerar talar man om subklinisk hypotyreos, som betyder att koncentrationen av TSH är förhöjd, men sköldkörtelhormonerna finns i normala mängder. Testar man alltså bara nivåerna av själva sköldkörtelhormonerna (T3 och T4) hos läkare så kan det se helt normalt ut, när i själva verket sköldkörteln måste "pressas" av hypofysen att producera en normal mängd hormoner.
Detta kanske är lite väl djupgående info… Tyst

(Delar av texten är hämtad ur informationsmaterial från Helhetshälsa)

Sen kan ju lite kalium göra susen ibland, kalium "jobbar mot" natrium, som binder vätska. Kalium gör alltså att cellerna släpper ifrån sig vätska. Och så Brännässla - vätskedrivande och bra, och så Maskros för njurarna… osv. osv. Flört Och så allt det som de andra redan skrivit……

korseett
3/1/09, 7:01 PM
#10

mycket att klura över och här får du mer..  Om man äter mycket kolhydrater kan det göra att kroppen binder vätska. Jag är en sådan person, mycket kolhydrater= svullen, och det märks på huvet speciellt om man som jag har glasögon.

april4
3/1/09, 8:02 PM
#11

#9 tack för bra info. Maskros te har jag druckit mot njurarna förr (inte vidare gott) men det hjälper. Så det blir till att gå till hälsokostaffären i morron.

Tack korsett, det tål att tänka på ang kolhydrater.

mayolica
3/1/09, 8:52 PM
#12

Att man svullnar kan ju bero på olika saker,det vore nog bra att försöka reda ut orsaken.

Det finns även endel läkemedel som kan ha såna biverkningar.

~ mayolica ~

april4
3/1/09, 9:37 PM
#13

Jag äter inte såna läkemedel med såna biverkningar.  Jag har ett stort bråck ovanför, inuti och nedanför naveln som ska opereras och väntar på kallelse till kirurgen. Så fort  jag äter nåt så sväller jag otroligt mycket.

Annons:
allhealing
3/7/09, 1:29 AM
#14

Det första jag ser i din energi är att du har svårt att jorda dig. Det är som om du inte är i din kropp.

Det skulle vara bra om du fick lära dig lite jordningstekniker.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

april4
3/7/09, 9:32 AM
#15

Hur lär man sig det? #14

korseett
3/7/09, 8:51 PM
#16

jag puttar upp en artikel april4

april4
3/7/09, 10:37 PM
#17

Tack ska kolla på en gång

Upp till toppen
Annons: