Annons:
Etikettövrigt
Läst 4951 ggr
Tuva-Lena
2008-10-04 21:58

Ljusterapi mot höst/vinterdepression?

Varje år mellan oktober till mars drabbas många svenskar av höst /vinterdepression. Tyvärr ett mycket vanligt fenomen. Runt 20 % av svenska befolkningen känner av en förändring av livskvalitén under den mörka årstiden, ca 2-5% har så svåra symtom att det betecknas som en depression.

Säsongsdepression är en biologiskt betingad depression. Den kan i hög utsträckning behandlas med relativt enkla medel.

[Vad är då årstidsbunden depression?](http://home.swipnet.se/vinterljus/#Vad är då årstidsbunden depression?)

Orsakerna är fortfarande delvis ett mysterium, men det är känt att vissa cellområden i hjärnan kontrollerar våra dagliga rytmer. Det är också känt att stämningsläget påverkas av mängden ljus som når våra ögon. Under natten producerar "tallkottkörteln" substansen melatonin, som gör oss sömniga. Morgontimmarnas kraftiga ljusgenombrott gör att melatoninproduktionen upphör. Men under gråa, mörka vinterdagar, speciellt inomhus, kommer det inte tillräckligt med ljus in till ögats näthinna för att sätta igång uppvaknandet.

[Inre klocka](http://home.swipnet.se/vinterljus/#Inre klocka.)

.

Människan har ett stort antal av 24-timmars biologiska rytmer ( s.k. circiadiska rytmer ). Alla kontrolleras av en "intern klocka". Sömncykeln är en rytm, liksom kroppstemperaturvariationen. Hjärnans produktion av speciella kemiska ämnen, som sömnhormonet melatonin, är ett annat. På sommaren vaknar vi upp med solen och går till sängs när det blir mörkt. Våran interna klocka är synkroniserad med solen. Men, under vintern, måste de flesta tvinga sig själva att vakna upp när det fortfarande är mörkt. Därmed är sömn - vakenhets circiadiska rytmen ur spel i förhållande till de andra "rytmerna". Den låter sig tyvärr inte påverkas av en väckarklocka.

Ljusterapi.

Efter många års forskning har man dock funnit att det går att påverka sömn-vakenhets rytmen med hjälp av artificiellt ljus. Dock inte vilket ljus som helst. Otaliga experiment med ljus av olika våglängd, färg, ljusstyrka ( candela ), belysningsstyrka ( lux ) och luminans ( candela per kvadratmeter ) har visat att helvitt ljus av en viss luminans, är det enda ljus som i medicinsk mening kan påverka den rytmreglerande egenskapen i tallkottkörteln. Dessutom bör luminansen vara jämnt fördelad mot näthinnan i ögonbotten (den del av ögat som skickar ljussignalerna vidare in till hjärnbarken). Detta är speciellt viktigt då det är näthinnans perifera delar med dess ljuskänsliga nervceller som förmedlar ljusinflödet till tallkottkörteln.

Kraftigt ljus blockerar hjärnans melatoninsekretion. Med andra ord, dina hormoner vill att du fortsätter att sova, men ljuset övertygar hormonerna och hjärnan att det är dags att vakna upp. För nästan 80 procent av SAD-patienterna är melatoninnivåerna som högst när det är dags att gå upp. För dessa är morgonbehandling det bästa. För andra människor minskar melatoninbildningen för tidigt på natten varvid de vaknar upp på efternatten och har svårt att somna om. För dessa patienter fungerar troligtvis eftermiddags- ljusbehandling bättre.

[SAD= Seasonal Affective Disorder.](http://home.swipnet.se/vinterljus/#SAD= Seasonal Affective Disorder.)

Hur vet man då att det handlar om just en årstidsbunden depression som går att avhjälpa med ljusterapi?

Dessa depressioner har mycket specifika symptom. Patienterna debuterar nästan alltid under hösten eller vintern, ungefär vid samma tid varje år, ( undantaget är vårdepression, april-maj ).

De vanligaste symtomen vid SAD förutom sänkt stämningsläge är extrem trötthet, håglöshet, nedsatt energi och minskat intresse för sociala aktiviteter. Ökat sömnbehov med uttalad morgontrötthet. Ofta är de sömniga dagtid, men piggnar till sent på kvällen. Dygnsrytmen är således så gott som alltid förskjuten, eller helt urspårad. Aptitökning, liksom viktuppgång är mycket vanligt. De får också nästan alltid ett sug efter sötsaker eller kolhydratrik föda, s k "sockersug".

Höst/vinterdepressionerna pågår under ett par veckor eller några månader, för att sedan avklinga. Det vanliga är att de tonar ut i februari-mars, när ljuset börjar komma tillbaka. De återfaller dock i regel vid nästa säsong, vid samma tid. Problemen ökar ofta med stigande ålder. De ökar likaså proportionellt med breddgrad eller latitud. På våra breddgrader känner ca 20% av befolkningen en nedsatt energinivå under vintertid. Den svårare formen av SAD, som innebär sociala handikapp, sjukskrivning, behandling, m.m. är frekvensen i Stockholmstrakten 2-5%. Vid Polcirkeln är frekvensen drygt 20%. Paris har det sydligaste ljusrummet i Europa. Längre söderut, runt Medelhavet finns inte problemen. Det händer dock att hitflyttade medelhavsbor drabbas när de bosatt sig i Sverige, eller andra nordliga länder.

[Hur fungerar då ljusterapi i praktiken ?](http://home.swipnet.se/vinterljus/#Hur fungerar då ljusterapi i praktiken ?)

Det speciella ljusrum som används idag är grundat på forskningsresultat enligt ovan. Rummet är helvitt liksom inredningens ytor. Patienterna som behandlas får klä sig i vita kläder eller rockar och mörka partier kläs in i lakan. Detta för att minska ljusabsorptionen så mycket som möjligt. Mörka ytor drar ner luminansen.

Patienterna behandlas vanligtvis i 14 dagar, två timmar per dag, men behandlingen brukar ge snabbt resultat -ibland redan efter 5 - 7 dagar. Under behandlingssejouren brukar det vara ett bra tillfälle för att läsa en bok, lyssna på klassisk musik, kanske dricka en kopp kaffe.

Patienterna får som regel alltid ett läkarbesök innan den första behandlingen för att fastställa diagnos, dvs, årstidsbunden depression, eller SAD. Andra diagnoser, som långvariga sömnstörningar, vissa ätstörningar, m.m. kan också ha nytta av ljusbehandling.

Ibland återkommer symtomen någon eller några veckor efter behandlingen, vilket gör att vissa patienter återkommer regelbundet för glesare stödbehandling, eller "boosterdoser".

[Behandlingseffekt och biverkan.](http://home.swipnet.se/vinterljus/#Behandlingseffekt och biverkan.)

Cirka 80 % av SAD- patienterna blir helt eller nästan helt återställda. Effekten är dock kortvarig i många fall, men 50% brukar klara sig genom vintern efter en 14-dagarsbehandling. Återstående 50% brukar återfalla i symtombilden efter 2-4 veckor. De kan ofta klara sig med stödbehandling, men ibland kan det vara nödvändigt att lägga till en antidepressiv medicin, såsom Cipramil, Prozac, Fontex, Seroxat, Zoloft eller Fevarin. Dessa är enkla, ofarliga, snabbt fungerande mediciner och i de allra flesta fall saknar de obehagliga biverkningar. Ljusbehandling tolereras av de flesta. Biverkningar är få, men det kan förekomma beskedliga biverkningar, som huvudvärk och insomningsbesvär under en kort tid. I sällsynta fall illamående.

Det finns dock en del svåra, men sällsynta biverkningar med ljusbehandling, varför det är av stor vikt att denna sker under medicinskt kontrollerade former.

Källa: Dr Södergerns ljusterapi

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Annisangel
2008-10-05 00:42
#1

Jag har gått på ljusterapi o det är så lugnande, samtidigt som man blir alldeles full av energi =)

Rekommenderas varmt! Man blir faktiskt gladare av det!

Skrattande

Många Goa Kramar

Annisangel

Brokenfether
2008-10-05 00:48
#2

Hade en kompis som oxå provat detta med gott resultat. Glad

Tuva-Lena
2008-10-05 01:17
#3

Ja, jag tror också på det där. Bara om här dagarna när man inte har sett solen så känner man sig hängig och lite down faktiskt - även om man försöker att tänka positivt. Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Brokenfether
2008-10-05 01:28
#4

Stackars dom som bor längst norrut som har mörkt dygnet runt under vintern…vad gör dom för att inte deppa ihop?

Tuva-Lena
2008-10-05 01:36
#5

Ja, det har jag också tänkt på. Det måste vara väldigt påfrestande. Här är det ljust mellan nio och tre i alla fall, men tänk längre upp där det är mörkt dygnet runt! Skrikandes

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Soffe
2008-10-05 01:38
#6

Och på sommarn är det väl tvärtom? Ljust dygnet runt istället..

Annons:
Brokenfether
2008-10-05 01:46
#7

#6 Ja precis…*S Inte mycket bättre det heller igentligen ju…Obestämd

Soffe
2008-10-05 01:51
#8

Nää.. Å inte kan man välja heller :-/

Tuva-Lena
2008-10-05 01:56
#9

Men det är underbart med ljusa sommarnätter tjejer! Cool Solen lyser och saven stiger. kroppen kan inte låta bli att spritta fastän man försöker, så man får binda fast bena i sänggaveln för att kunna ligga still. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Soffe
2008-10-05 02:06
#10

#9 Hehe :-) Jag gillar inte heller alltför långa mörka nätter.. Hua mig!

Brokenfether
2008-10-05 02:09
#11

Jag är lite tveaktig jag…älskar ljuset lika mycket som dom nattsvarta timmarna…då faller allt till ro och så visar dom Magnum på tv oxå…Skäms Iof…sig kan dom i norr sätta på sig en nattmask när dom ska sova,så dom utestänger ljuset..värre blir det ju på vintern…pannlampa innåt ögonen kanske..Obestämd

Annisangel
2008-10-05 10:21
#12

#8 Men dom har nog utvecklat bra mörkerseende tror jag Skrattande

Många Goa Kramar

Annisangel

mayolica
2008-10-05 13:52
#13

jag påverkas väldigt mycket av ljuset har gått på ljusterapi och det fungerade bra för mejGlad    tyvärr så har dom tagit bort ljusterapin i januari här Rynkar på näsan  det finns bara på hösten nu och det är inte då mitt behov är.    men jag har blivit av med dom djupa deppressioner och kraftiga ångest jag hade förr. reikiutbildningen har varit till stor hjälp där , med den jag har fått verktyg att använda för att kunna hjälpa mej själv. men jag är mycket känslig och blir väldigt trött av mörkret .

jag kan inte hålla med om att antideppresiva läkemedel är ofarliga och saknar obehagliga biverkningar. för mej kom biverkningarna smygande efter många månader och var lätt att förväxla med egna sjukdomar som inte hörde ihop med några mediciner. tack o lov har jag kommit ifrån dom nu ,sedan flera år tillbaka.

jag har prövat ganska många olika sorter dom brukade bara fungera några månader i början  sen kom olika biverkningar ,för mej har dom förstört många år.

hade utsättnings-symptom i flera månader av zoloft.

~ mayolica ~

Annons:
TwinkleTwinkle
2008-10-05 15:23
#14

jag är en av de som råkar bo i norrbotten…har ätit antidepressiv medicin till och från sedan jag var sjutton och har en sambo som lider av bipolär syndrom. och jag hade en liten fundering ang. ljusterapi…det finns nämligen inte att få här. men jag funderade på att investera i en ljusterapi-lampa att ha hemma. är det någon som har erfarenhet av en sådan? kan det oxå hjälpa? isåfall, vart får man tag på sådana?

mvh

Soffe
2008-10-05 16:20
#15

#12 Yes! Det tror jag oxå Cool

Pyttelite
2017-12-12 20:49
#16

Är det någon som går på ljusterapi eller har egen lampa som kan dela med sig av sina erfarenheter.

Har det hjälpt och finns det biverkningar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annielle
2017-12-16 15:57
#17

Jag har fått min mammas ljusterapilampa, till skillnad mot beskrivningen i texten här så har hennes årstidsbundna depressioner avklingat med åldern faktiskt! 🙂

Så vitt jag minns fick hon effekt av ljusterapilampan, jag som redan lider av hög inre stress blev bara ännu mer stressad när jag testade lampan under en period för ett par år sedan, fick även ont i ögonen och huvudet.

D-vitamin får man inte glömma heller, så många som har brist under den mörka årstiden och drabbas av b.l.a. depression p.g.a detta.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Pyttelite
2017-12-16 21:22
#18

Tack för dina synpunkter har just skaffat mig en men det verkar nästan som att den har en negativ effekt. Kanske beror det på att jag inte har vant mig .


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annielle
2017-12-17 10:09
#19

#18 Det finns instruktioner till den som du följer va? 

Hoppas att den negativa effekten bara är tillfällig hur som helst!❤️

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Pyttelite
2017-12-17 10:43
#20

Jodå jag följer instruktionerna med förhoppning att piggheten ska komma tillbaka.😴


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Tant Grön
2018-01-16 14:31
#21

För många år sedan hade jag ett arbete som gjorde att jag inte fick något dagsljus alls den mörka årstiden. Blev både väldigt trött och lätt deprimerad. Köpte en dagsljuslampa, tror det var en Philips. 

Man fick inte titta rakt in i lampan, utan jag satt och läste en bok som låg på bordet framför lampan. En halvtimma varje dag skulle man sitta. Det kändes som om man satt på en solig strand. Efter ca en vecka var jag lika pigg som på sommaren.

Kan verkligen rekommendera att prova om man är trött.

Magi-cat
2018-01-28 12:37
#22

#21 Roligt att det fungerade! ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: