Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 8487 ggr
Annwes
11/2/08, 8:53 AM

Mariatistelolja igen...

Annons:
april4
11/2/08, 11:33 AM
#1

??? Hur menar du?

Annwes
11/2/08, 12:09 PM
#2

Jag såg att jag var på fel plats för inlägget och kunde inte ta bort rubriken.

Det jag ville veta var om Mariatistelolja, hur länge man ska ta denna för att få effekt, fick svar. (4-5 dagar). Om det är någon annan som har någon annan erfarenhet av denna olja eller kapslar så är jag ändå tacksam för fler svar.

april4
11/2/08, 3:29 PM
#3

Ok. Jag hade tänkt börjra med mariatistel för att rena levern, men har glömt och köpa gång på gång.

Hoppfull
11/3/08, 8:53 AM
#4

Det beror nog lite på hur man mår när man börjar om man får snabb effekt eller ej.

Oavsett vilket så är mariatistel fantastiskt för levern. Jag läste om en person som hade ätit mariatistel i två månader och sedan råkade äta en giftsvamp, personen överlevde detta vilket egentligen inte var sannolikt. Man var övertygad om att det var mariatisteln som gjort levern så stark så att den klarade det enromt starka svampgiftet.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annwes
11/3/08, 2:52 PM
#5

Ja, jag har försökt ta reda på lite mer om Mariatisteloljan och har läst att den ska vara bra. Jag har nu ätit den i cirka 9 dagar och det är först nu som jag känner att det ev blir lite bättre med gallkänningarna, tänker fortsätta ett tag till. Om nu levern mår bra på dessa droppar så kan det ju inte vara skadligt (förhoppningsvis).

sockerrattan
11/3/08, 4:54 PM
#6

Ska kolla upp… ev skriver jag en lien artikel om örten i kv

Mia//


Annons:
Ove-D
4/13/14, 10:23 AM
#7

Finns Mariatistel i svenska floran? Gård en att plocka själv?

Magi-cat
4/14/14, 2:42 PM
#8

Odlad och sedan förvildad enligt virtuella floran:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/silyb/silymar.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cool-Cat
4/16/14, 12:47 PM
#9

Hade kontakt med någon som påstod :

"Det verksamma ämnet i mariatistel är celandine, som ger leverskador som hepatit , fibros. Referens: Gastroenterlogy"

Kan det stämma?

Jag har hört att det är bra för levern.

Magi-cat
4/16/14, 1:04 PM
#10

Silymarin heter det verksamma ämnet i mariatistel. Det anses tvärtom verksamt mot leverskador! Det kan anses omtvistat hur pass det hjälper, men farligt är det inte. http://www.fkog.uu.se/course/essays/silybum_marianum.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/16/14, 1:06 PM
#11

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/16/14, 5:25 PM
#12

#9 Jag tror det är en ren missuppfattning.

F.ö. så äter hästar gärna mariatistel, särskilt vinter och vår. Växten är ju ganska sticksig, så de känner väl ett behov av den när de ändå äter den. På engelska heter den "mjölktistel" eftersom den anses stimulera mjölkproduktionen.

Det är fröna man använder och de innehåller förutom det leverstärkande silymarin också gammalinolensyra, GLA.
(Inte underligt kanske att vi tyckte, när vi hade hästar, att det mest var stona som var begivna på tistlar! :-))

källa: "Hästägarens örtabok", Hilary Page Self

Om silymarin: "Denna substans ger inte ens i högre doser några biverkningar men påverkar leverns regeneration utomordentligt effektivt."

Te på mariatistel: Häll kokande vatten på över 1 tsk frön, låt dra 10 - 20 min, sila. Drick på morgonen på fastande mage, en halv timme innan middagsmålet och vid läggdags, en kopp vid varje tillfälle.

källa och citat: "Örter som läkemedel", Pahlow/Caspers

För levern, ta extrakt gjort på mariatistel. "Detta örtmedel är inte toxiskt, och europeiska forskningsresultat visar att det stimulerar regeneration av leverceller och skyddar dem mot skador från toxicitet."

källa och citat: "Naturlig hälsa, alternativ medicin", Andrew Weil.

Det räcker väl så länge? :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cool-Cat
4/16/14, 7:44 PM
#13

Tack Magi-cat !!!

 Jag hoppades att det låg till på det viset🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: