Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Husapotek/Huskurer

Tips & Råd - Magsår

2008-10-15 00:16 #0 av: LiindaH

Någon här inne som har ett bra tips på hur jag blir av med mitt magsår.

Jag har ätit medicin hur länge som helst men det blir bara värre.

Lite smått osams med vården just nu också.

Kanske finns någon här inne som kan hjälpa mig?

// Liinda

Anmäl
2008-10-15 00:38 #1 av: Tuva-Lena

Jag själv har inget bra tips, men skriv in din fråga i Naturdoktorns tråd " Fråga BranDuir", så kan ha säkert hjälpa dig. Jag puttar upp den! Lycka till! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2008-10-15 01:03 #2 av: chik

stackas dig. Jag har ingen råd att ge.Men jag tyckte det var lite roligt, det blev ju rimm.

Tips o råd-Magsår.

Ber om ursäkt om du inte är upplagd för skämt.

Lena.P.Ä

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anmäl
2008-10-15 10:10 #3 av: Brokenfether

Hej Liinda! Inte trevligt med magsår inte. är absolut ingen expert på magsår ,men kan ju tänka att du får hålla koll på vad du äter. Där borde kanske en dietist vara på sin plats. Mediciner kan ju faktiskt oxå göra sitt till även om dom är i förebyggande syfte så det gäller att ha något bra i magen som mildrar det hela (tror jag). Milda soppor och något som återställer tarmfloran...Min kompis köpte från hälsokostaffären, tabletter som gav goda bakterier. Hon hade krons sjukdom och är idag återställd. Att göra avslappningsövningar så du varvar ner om du stressar. Kaffe och te tabu.

Fråga BranDuir, han är duktig på det mesta..*L Lycka till och krya på dig...Broken

Anmäl
2008-10-15 10:49 #4 av: Brokenfether

Tänkte på det oxå Liinda...du skulle kanske anmäla dej till vår personliga healing imorgon torsdag...för ditt magsår..*L

Anmäl
2008-10-15 11:43 #5 av: Tuva-Lena

Jag har skapat en ny "fråga-doktorn-tråd" nu Linda, den heter "Fråga BranDuir del 3". Där kan du får svar på din fråga. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2008-10-15 12:59 #6 av: sockerrattan

Tunn havregrynsgöt kan hjälpa. Även att tugga på ett par tsk råa havregryn vid besvär.

Mia//

Anmäl
2008-10-15 15:36 #7 av: LiindaH

Wow tack för alla svar :). Jätte gulligt av er.

Ska ställa min fråga där inne.
Inatt spenderade jag min natt på akuten för magsåret.
Där dom tror att det inte längre bara är magsår.
Så nu äter jag medicin för matstrupsinfektion tror jag det var.
Sen på tisdag ska jag undersökas med kamera, så då hittar dom nog mera.

Kanske skulle kolla med någon hälso butik.
Eftersom Ompeazol inte hjälper.

Anmäl
2009-07-07 00:51 #8 av: JILE

Hej Liinda, undrar hur det gått för dig och ditt magsår, eller gallsten?

Min sambos bror har haft ont i magen och ätit magmedicin , men ej blivit bättre.

Kram Jile

Anmäl
2009-07-07 00:57 #9 av: LiindaH

#8: Jag blev opererad för gallsten i November efter att ha åkt in oh ut från sjukhuset under 2 månader oh hade otroliga problem.
Jag kunde inte äta och fick starka attacker i perioder att jag bara grät och det gjorde jätte ont.

Efter operationen var det bättre till Januari .

I Februari var jag in på en koll igen och då berättade dom att jag kunde ha "kroniskt" magsår. Att jag behöver äta medicin ett bra tag.
Jag åt medicin fram till Maj månad. Gav sedan upp då inget hjälpte.
NU är jag tillbaka på ruta 1 igen snart.
Visa dagar kan jag inte äta, och jag mår jätte dåligt, kan inte sova på nätterna och magen bara hugger och smärtan sprider sig upp i bröstkorgen och in på vänster sida, ibland även in bakom ryggen eller hur jag ska förklara.

Jag har nu haft problem med min mage länge.
Men går man till läkarna så säger dom att jag överdriver.
Så jag ligger hellre hemma i soffan i tårar än spenderar mina nätter på sjukhus där dom inte tror  mig.

Anmäl
2009-07-07 01:09 #10 av: JILE

#9 Nej men fy så hemskt, vet att man kan få besvär även efter en gallstensoperation. Man kan få inflammation och även småsten fast man ej har gallan kvar.

Lider verkligen med dig för det är hemskt att vara dålig i magen. Har själv haft detta från och till, med sveda och att det slår upp magsyra i halsen på nätterna. Men då hjälper Ometraz...konstigt namn på losec liknande medicin. Oftast vid stress och oro får jag detta.

Min sambos bror har ju också besvär och det låter lite lika dig. Har du problem med uppblåst mage och hård mage?

Kram Jile

Anmäl
2009-07-07 01:13 #11 av: LiindaH

#10: Jag har gallan kvar... OM jag inte minns helt fel och missuppfattade, dom tog bara bort sten.

JA magsyran är HEMSK rent ut sagt.
halsbränna eller vad tusan det är KONSTANT!

Uppblåst mage har jag som tusan nästan så jag ser gravid ut!
Magen är hård upptill, precis där jag har ont.
Inte lika hård nedtill , eller visa dagar är den hård där också.

Anmäl
2009-07-07 01:21 #12 av: JILE

#11 Ja denna magsyra vet jag var fruktansvärd. Jag måste äta, äta hela tiden för att hålla borta svedan. Kamomillte var bra och pepparmyntste för man fick rapa av det. Kändes som man ville det fast det inte gick :-)

Juice, citron kan jag inte äta för då slår det till direkt. Jag brukar göra lite zonterapi på mig själv, trycker för magsäcken under foten. Tryck för magen och matsrupen kan du göra om du trycker mellan stortån och andra tån ända ner nedanför stora trampdynan eller vad man ska säga.....mittemellan där är punkterna för magmun mm.

Har du provat alternativbehandling?

Kram Jile

Anmäl
2009-07-07 01:26 #13 av: LiindaH

#12: Aaaah ibland är rapa det bästa som finns ;)

Otusan. Det visste jag inte. Men jag rör inte mina fötter, åh ingen får röra mina fötter då jag lider av stark fotfobi!

Nä det har jag inte gjort, vad tänkte du dig?

// Liinda

Anmäl
2009-07-07 01:41 #14 av: JILE

Sätt fötterna på något med piggar bara eller gå i gruset :-) bra för reflexzonerna som går till de inre organen.

Jag tänkte på tex zonterapi, homeopati mm. Aloevera ska vara bra också. Jag dricker pau´de arco..stavade säkert fel, ett te som ska vara bra för mkt.

Kram Jile

Anmäl
2009-07-07 01:54 #15 av: LiindaH

Jag har prövat aloevera men blev faktiskt bara sämre av det.

Anmäl
2009-07-07 02:09 #16 av: JILE

#15 Ja jag körde det jag med och silicol kiselgele för jag ville ha ngt kallt som kom ner i magen och kylde hettan/svedan. Fast det hjälpte inte mig heller så mkt.

Vi kan ju Pm:a istället.....

Anmäl
2009-07-07 02:11 #17 av: LiindaH

Låter bra det ;)

Anmäl
2009-07-07 02:52 #18 av: april4

#10 så är min mage oxå. Det som hjälper för mig är Ipren som löser upp krampen i gallgångazrna. Min gallblåsa är borttagen men får ont av och till. Du kanske ska se över vad du äter. Äpplen, ägg, lök, fet mat, vindruvor osv gör ont för mig och magen sväller upp.  Får även ont under höger skulderblad i ryggen. Testa Ipren, ifall den är bra för dig oxå.

Anmäl
2009-07-07 02:56 #19 av: LiindaH

Läkarna rekommenderar att man inte ska äta Ipren om man har käsnlig mage

Anmäl
2009-07-07 11:16 #20 av: Hoppfull

#19 Har du testat att helt lägga om kosten? Ibland kan det spelar större roll än man tror att plocka bort saker ur kosten.

F.ö. låter det superjobbigt att ha det så där och jag skulle som Jile går till en alternativterapeut och fråga vad den har för tankar. Kan man få hjälp så är det ju kanon och skulle det inte funka är ju ingen skada skedd.

Anmäl
2009-07-07 12:27 #21 av: LiindaH

#20: Ooooh ja... Jag äter lättsmällt och okryddat åh ingen fett mat.

Jo man kanske skulle pröva det.

Anmäl
2009-07-07 12:42 #22 av: Hoppfull

#21 Har du testat att plocka bort alla mjölkprodukter och all säd? Det brukar göra underverk för besvärliga magar. Många blir även hjälpta av lågkolhydratkost, är det något du testat eller funderat kring?

Anmäl
2009-07-07 12:47 #23 av: LiindaH

#22: Mjölkprodukterna har varit borttagna sedan lång tid tillbaka.
När allt började.

Lågkolhydratkost har jag även kört på, försöker att undvika så mycket som möjligt.

Anmäl
2009-07-07 12:51 #24 av: Hoppfull

Ok, hur fungerar det då? För på lågkolhydratkost äter man väl rejält med fett för att kompensera.

Gluten är en stor bov så att testa att helt och fullt ut ta bort allt som innehåller säd kan ju vara ett försök. Om du gör det så tänk på att det tar lång tid för kroppen att rensa ut gluten (man kan vara väldigt överkänslig även om sjukvårdens prover inte visar något), upp till ett år men minst tre månader bör man ge kroppen.

Annars tänker jag energimässigt på din mage. Inne på Personlig utveckling finns en artikel om magens problem kopplat till känslor. Läs den om du vill, den var intressant!

Anmäl
2009-07-07 12:54 #25 av: LiindaH

Förut komenserade jag med fett....
Men inte nu längre. Magen känns lite bättre av det.

Mm, jag vet att man ska ge det tid, åh det gör jag verkligen.
Dock alldeles för mycket tid för min egna ork ibland.

Nu har jag plockat bort så galet mycket från min matsedel att jag snart inte vågar plocka bort mer. Folk har redan börjat fundera om jag har någon form av "ätstörning", men det är inte så konstigt med syfte på att jag knappt äter saker.

Ah den ska jag läsa =)

Anmäl
2009-07-07 12:58 #26 av: Hoppfull

Fy vad jobbigt!

Jag har inte magsår men en rejält knepig mage. Jag har plockat bort alla mjölkprodukter, all säd, allt med soja (massor innehåller sojalecitin), allt med jäst, allt med glutamat och alla E-medel på 600, all svamp, vindruvor, apelsiner och jordnötter. Det skapar en hel del problem som du säger då nästan all mat innehåller jästextrakt vilket jag får riktigt ont i magen av och blir svullen. Men den här kosthållningen gör faktiskt underverk. Magen svullnar inte upp och jag har inte ont, behöver inte rusa på toa eller inte gå alls och jag mår mycket bättre!

Anmäl
2009-07-07 13:02 #27 av: LiindaH

Ja jobbigt är nog bara för namnet ;)

OJ, det var inte lite saker du plockat bort...
Vad är det då du får äta?

Anmäl
2009-07-07 13:42 #28 av: Hoppfull

Råvaror av alla slag går ju fint, som kött, kyckling, fisk, ris, potatis, alla grönsaker och en del frukt. Men i stort sett ingen mat som är processad, jag får lusläsa på korvar mm och det finns några enstaka märken som är ok. Inga färdiga såser eller buljonger, kryddningar, marinader osv fungerar för de innehåller samtliga jästextrakt.

Men att slippa den smärtan och uppblåstheten mm gör att uppoffringarna oftast känns ganska lätta att ta. Ibland kan jag bli väldigt sugen och det är ju bara att fuska, smärtorna kommer som ett brev på posten och man får vara bästis med Gustavsberg ett tag efteråt Skrattande

Till frukost gör jag smooothie på lite frukt, bär och rismjölk. Men sen blir det mycket sallad och enkel mat. Kokosmjölk fungerar att göra grytor och såser med och reda kan man ju göra med potatismjöl eller maizena. Vi kokar egen buljong som smaksättning så det blir extra pyssel men det är det värt!

Anmäl
2009-07-07 16:05 #29 av: Qamilla

Jag botade mitt blödande magsår med Aloe Vera Juice (måste vara ren ca 99,7%). Drack ca 30 ml 6 gånger om dagen på fastande mage. Efter ca 3 dagar försvann värken. Efter ca 1 vecka slutade det att blöda. Fortsätt så i alla fall en månad så ska du se att du mår som en prins.

Anmäl
2009-07-07 17:25 #30 av: LiindaH

#28: Ah men då fanns det en hel det iallafall =)
smoothin lät väldigt god faktiskt =)

#29: Jag drack aloevera i 2 månader 2 ggr om dagen.

Anmäl
2009-07-07 18:15 #31 av: Qamilla

#30. Två gånger om dagen är alldeles för lite.

Anmäl
2009-07-07 18:17 #32 av: LiindaH

#31: men med syfte på att jag blev sämre av det bara.
Så vågar jag inte mera.

Anmäl
2009-07-07 19:26 #33 av: JILE

Jag fick min mage förstörd av Iprén mår nästan dåligt av alvedon också i större mängd eller fler ggr på raken. Kaffe går bra i mindre mängd för min mage. Apelsin, lök, citron, tacosås och kryddblandning går inte heller i större mängd . Kan ju vara glutamaten i kryddorna. När jag tittade på Anna Skippers program "Du är vad du äter" då sa hon att den ökar på inflammationen i magen, glutamaten.

Man ska dricka mkt vatten så magslemhinnan får sköljas igenom har jag läst. B-vitaminer är bra för matsmältningen, men det hade jag svårt för när magen var dålig. Kändes som tabletten fastnade i halsen. Blev uppkörd av tabletter. Jag tyckte att det hjälpte att tugga maten väl, inte äta för fort.

Min zonterapeut sa att jag skulle försöka sluta med magsyretabletterna för hon trodde att jag hade för lite saltsyra i magen, det har ofta de med blodgrupp A. Det hade ju jag den blodgruppen. Läkaren säger ju att man ska ta bort magsyran, men det kan bli samma krämpor av för lite saltsyra så man kan testa att köpa digesttabletter med saltsyra i. Jag fick dessa av henne och tog nån, men var rädd att det skulle köra igång igen :-) vågade inte fortsätta, men magen kan bli sådär ibland oftast efter en stressig orolig period med lite sömn. Man är väl för stressig. Finns något som heter Valeriana (tror det var det) som ska vara lugnande utan biverkning. Det är bra om man är mkt orolig och grubblig av sig.

Ja detta blev långt ,

Kram Jile

Anmäl
2009-07-07 19:31 #34 av: Hoppfull

#32 Aloe vera är inte bra för alla magar, man bör rådgöra med en örtterapeut eller dylikt så att man vet vad just den egna magen behöver.

#33 Jag har oxå haft för lite magsyra och ätit digest, för mig fungerade det bra men jag vill ju gärna finna orsaken till problemet. Jag har gjort flera leverreningar för att rensa lever och gallgångar från stenar och det är oxå en bra sak. Jag har även behandlat magen för candida och tillsatt massor av probiotika mm. Men det stora har varit kosten, just glutamat som du skriver (som ofta skrivs ut som jästextrakt) mår jag verkligen asdåligt av och jag tror att det är giftigt för alla (även om inte alla blir sjuka av det på samma sätt).

Anmäl
2009-07-07 19:36 #35 av: JILE

#34 Ja det är konstigt att de får ha i en sådan krydda måste ju gå att ersätta med annat. Den finns ju i allting tycker jag.

Anmäl
2009-07-07 19:42 #36 av: Hoppfull

#35 Precis! Den är ju direkt farlig och jag förstår inte heller varför den inte helt sonika förbjuds!

Här är en länk till en intressant artikel i ämnet.

Anmäl
2009-07-07 19:48 #37 av: JILE

#36 Bra artikel, ja man kan ju få de flesta sjukdomar med andra ord. Kinarestaurangerna har ju mycket smakförstärkare i maten sa Anna skipper. Många köper ju denna hämtmat.

Anmäl
2009-07-07 19:52 #38 av: Hoppfull

Japp, de är ökända för sin glutamat. Nog är det konstigt att vi i Sverige har så slappa riktlinjer, i andra länder har man betydligt större medvetenhet och uppmärksamhet kring många tillsatser i mat som vi här bara rycker på axlarna åt.

Anmäl
2015-11-08 17:03 #39 av: honesty55

Kommer be för dej be Jesus Guds Son om hjälp för ditt magsår och tro, han kan bota alla som tro på han etc samt Bibeln Guds Ord lev efter i daglig ånger och kärlek för sanna Jesus Kristus av Bibeln, Guds Ord:
https://www.youtube.com/user/thruthseeker2014
Gud välsigne alla

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.