Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 19679 ggr
Magi-cat
5/24/08, 11:57 AM

granskott är visst bra till mycket!

granskott är nog en av naturens energigivare, rensar gör den samtidigt….

hittade följande recept på liniment:

Granbarrsliniment.

Plocka granskott på våren. Till linimentet behövs 400 gr granskott och 5 dl spritliniment, blanda detta i en glasburk och och tillslut ordentligt. "Lagra" i 4 veckor sedan silar man bort barren och häller det färdiga linimentet på flaska. Detta liniment är speciellt bra vid reumatism.

Fast vad är "spritliniment"? Menar de vanlig sprit månntro?

och ett recept till:

Ta 200 gram färska granskott och häll 750 gram flytande honung över så att det täcker. Sätt på ett lock och låt stå i ca 10 veckor.Sila.

och ett till, bra mot hosta:
* Passa på att plocka så mycket granskott du kan, blir det granskott över så går dom att frysa ner till senare behov.
Varva 5 dl granskott med socker så att det täcker skotten. Låt stå 1 månad i soligt fönster och vänd på burken då och då. Man kan se att skotten saftar sig och blir rödaktig till färgen. Sila. Blanda sedan i 1 1/2 dl renat (40%) och pressa i en silad saft av 1/2 citron. Ta därefter 1 tsk vid behov.

* Man kan också vara än mer nyttig och låta granskotten täckas med flytande honung. Låt det stå 1 mån i soligt fönster och sila därefter. Ta sen 1 tsk bid behov.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/24/08, 9:31 PM
#1

nu har jag "satt" en burk av varje!Skrattande Sen ska de stå en månad, jag meddelar hur resultatet blir!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Brokenfether
5/24/08, 9:52 PM
#2

#1 Ska bli intressant..*L Tror det blir hur bra som helst..Flört

MaMaMade
5/24/08, 9:59 PM
#3

Undrar just om man kan byta ut sockret mot honung i receptet mot hosta? Föredrar honung framför raffinerat socker där det går.

Tuva-Lena
5/25/08, 2:02 AM
#4

Skall man använda honung till linimentet då, är det meningen? Men hugaligen flickor, inte kan jag ta den goe honungen till sånt heller. Det vill jag ha i teet! men jag skall testa spritreceptet! Kanske rena muskedundret! Penga mun

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

CatarinaJ
5/25/08, 10:36 AM
#5

Vad kan man använda det mer till? Än hosta och reumatism?

PernillaS
6/30/08, 12:21 PM
#6

om man har problem med torr hud kan man plocka dom första skotten på granen koka dessa och sedan tillsätta det i vattnet när man badar

Annons:
Ove-D
4/13/14, 10:03 AM
#7

Är det de ljusgröna längst ut som man bara ska plocka? Jag har även hört att barrvatten ska vara bra mot pollenallergi.

Magi-cat
4/13/14, 10:23 AM
#8

Japp, de där ljusgröna som kommer snart.

Urgammal tråd det här…🙂 Men nu är det vår igen och dags att mumsa granskott. Jag tar dem bara naturella numera.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
4/13/14, 11:54 AM
#9

Såå bra att du letade fram den Katten! Jag gjorde gransirap förra året och det är recept nummer 3, blir det väl.. i inlägget. Smakar väl si så där men går att söta teet med. Granskott innehåller MÄNGDER med C-vitamin nämligen och är perfekt vid förkylning!

Tänk bara på att INTE plocka alla granskott från samma gran, dessutom bör man be markägaren om lov innan man gör det.. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
4/13/14, 12:00 PM
#10

#9 Tack Tuvan, men det var Ove-D som letade fram tråden. 🙂

Men kul att se den, med de goa granskotten …

Kul att du provade sirapen!

Och tänk så mycket hälsa som spirar fram i naturen nu!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
4/15/14, 10:52 PM
#11

Ja granskott är nyttiga på många sätt

De innehåller även stora mängder C-vitamin och är  betydligt nyttigare en de konstgjorda vitamintillskott  som säljs i hälskosthandel, apotek och lvsmedelsbutiker.

De allra första ljusgröna mjuka granskotten smakar dessutom väldigt bra och går alldeles utmärkt att tugga och äta färska som de är.

Det blir även ett väldigt gott och smakrikt te om man hellre vill inta det som dryck.

Jag har även ett svagt minne av at teet ska ha lugnande effekt på  en orolig mage.

Men jag är lite osäker på mitt minne och hittar inte min bok om läkeväxter i den nordiska floran just nu.

Så rätta mig om jag har fel.

C-vitamin är mycket bra som förebyggande mot förkylning.

Men mot en redan utbruten förkylning så har det ingen verkan överhuvudtaget enligt vetenskapliga undersökningar.

Då finns det betydligt bättre naturläkemedel om förkylningen redan brutit ut.  

Lasse

gummimamma
4/15/14, 11:09 PM
#12

Jag la granskott i olja och lät dra i några veckor. Oljan fick en helt underbar doft av granskotten och jag smörjer mina torra händer och fötter med den.

Magi-cat
5/10/15, 7:39 AM
#13

Nu är det dags för granskott igen! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
5/18/15, 6:08 AM
#14

puffar upp tråden lite! Granskott var det ju jag skulle samla!

Magi-cat
5/18/15, 6:40 AM
#15

De är fina så här års! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

shigne
5/18/15, 6:44 AM
#16

Jag brukar göra granskottshonung - supergott att ha under den kalla årstiden!

Vilken olja kan man använda om man vill göra gummimamma´s recept?

Tant Grön
5/21/15, 7:02 PM
#17

Vilka bra tips. Men kom ihåg att fråga markägaren först. Att plocka granskott hör inte till allemansrätten.

NiklasTyreso
5/29/15, 10:40 PM
#18

Tallpollen plockade jag som satt i klasar på tallskotten. Jag lade in dem i vinäger för att konservera. Pollen är stärkande och tallpollen är särskilt uppbyggande för den som idrottar.

gummimamma
5/30/15, 9:33 PM
#19

Man kan nog använda vilken olja som helst. Bara att täcka skotten med olja och låta dem dra i oljan i några veckor. Nu har jag provat på både att lägga in granskott i olja och att göra sirap av dem. Sirapen blev gudomligt god! Varvade bara granskott, socker och citron i en burk och lät det dra några veckor i solsken. Jättegott! Smakade gott som sötningsmedel till the, sås till glass och smaksättning i mat.  Nästa projekt är att prova på att göra mjöd smaksatt av granskott!

white lady
6/1/15, 11:22 AM
#20

Tusen tack för tips  >>>>> springer ut och hämtar granskott. Kul

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
white lady
7/3/15, 12:45 AM
#21

12 gummimamma nu har ditt förslag fått 10 poäng av en karl med eksem.Han är jättenöjd. Nu kan han våga ta av sig skjortan. Kanon…..Tack

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

NiklasTyreso
7/4/15, 3:50 PM
#22

Naturvårdsverket skriver inte om granskott på sina sidor om allemansrätten men rykten på nätet gör gällande att de är förbjudna att plocka utan markägarens tillstånd eftersom de är ett sätt att bryta kvistar när man tar skotten. Naturvårdsverket har inte uttalat sig om sprängtickor eller granskott, men utan några bevis är det ändå många som vill göra oss självplockare till brottslingar!

tarotlasse
7/6/15, 8:33 AM
#23

#22

Helt rätt Niklas enligt allemänsrätten så får du inte plocka granskott. 

Det räknas som att bryta  grenar på levande träd. 

Jag tror däremot inte att markägaren kommer reagera över att man plockar granskott. 

Däremot läste jag i en dagstidining förra veckan om två styken personer som blivit polisanämällda av en markägare och som nu ska gå vidare till åtal. 

För att de  hade med yxor gett sig på björkar för att plocka spränkticka. 

Lasse

gummimamma
7/12/15, 8:39 PM
#24

Klart man inte kan gå in i en granodling och plocka skott, men en elledningsgata eller annan ställe där det inte är direkt odlade gran borde vara ok att plocka. Och så ska man inte länsa granen på skott, utan ta med motta. Lite förnuft får man ha när man är ute i naturens skafferi!

gummimamma
7/12/15, 8:41 PM
#25

#21 Vad glad jag blir när någon har fått hjälp av tips jag gett!

soderen
5/21/16, 5:19 PM
#26

Jag håller på att leta info om att torka granskott för att ta med på höstens fjällvandring. Det jag hittat hittills är att man ska frysa in skotten för att ha under året. jag tänker helt enkelt ta och torka och förvara i en papperspåse tills de skall användas. Vet inte hur detta kommer att sluta, men det är värt ett försök.

Upp till toppen
Annons: