Annons:
Etikettmusik-till-avkoppling
Läst 3044 ggr
copia
2007-09-21 18:46

fibromassage/taktil

Är det någon som vet var fibromassagen innebär? Är det en form av taktil massage?

Annons:
Tuva-Lena
2007-09-21 19:49
#1

Fibromassage är en speciellt anpassad, mycket mild massagemetod, speciellt anpassad för fibromyalgipatienter.

 Den utförs med lätta strykningar och speciella grepp, där målet är att öka cirkulationen. För att förstärka effekten använder man utvalda vegetabiliska oljor och gel. Mindre smärta och bättre livskvalitet är resultat som man ofta uppnår med den här speciella massagemetoden. :)

Taktil stimulering som det heter, är en mjuk och strukturerad metod där man strävar efter att stimulera de receptorer, mottagare, som står i förbindelse med oxytocinsystemet, Oxytocin har en lugnande effekt på kroppen, samtidigt som den här metoden ökar kroppsuppfattningen och lindrar smärta. :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

korseett
2007-09-21 20:51
#2

hmm, måste lära mig om den riktiga fibromassagen.

Mymlan
2007-09-22 05:02
#3

Var i Sthlm kan man få fibromassage? ngn som vet vad det kostar?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Tuva-Lena
2007-09-22 12:27
#4

Heja mymlan! :)

Mitt tips blir att kontakta Axelsons Gymnastiska Institut. Dom utbildar "fibromassörer", och deras elever skall praktisera sina kunskaper på allmänheten - innan dom godkänns - som då kan få behandling till reducerat pris. Har själv gått på Axelsons, och jag kan garantera att dom inte släpper iväg sina elever på praktik förrän dom har tillräckliga kunskaper att ge behandligar. :)

www.axelsons.se  Lycka Till! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

copia
2007-09-23 08:45
#5

Jag är väldigt nyfiken på fibromassage, måste jag säga.Låter ju som en variant av Taktil.Tydligen är det skillnad på taktil massage och taktil stimulering, enligt min lärare. Vi arbetar med helkroppsmassager enligt ett bestämt mönster, antar att stimuleringen är en lite annan nvariant.

Tuva-Lena
2007-09-23 13:32
#6

#5 Ja, som du beskriver din utbildning så är taktil stimulering nåt annat, även om det går ut på i princip samma sak. Så här står det om taktil stimulering: "I det taktila sinnet finns receptorer för beröring, tryck, vibrationer, smärta, kyla och värme. Medveten och strukturerad beröring av huden aktiverar flera receptorer som via sina nervbanor till hjärnan leder fram till det samordnande systemet - oxytocinsystemet."

/ Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
korseett
2007-09-23 21:05
#7

Fibromassage är en helgkurs på Axelsons och jag tänkte gå en till våren om det ges tillfällen då.

Taktil massage var visst 8 dagar tror jag så den väntar jag med

( Har en mystisk känsla av att jag skrivit det här förut men inte vet jag vart?)

Tuva-Lena
2007-09-24 02:08
#8

Nu i höst skall jag gå en kurs i Tuina massage, och det ser jag verkligen fram emot. Skall skriva en artikel kring det också! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

copia
2007-09-24 07:57
#9

Det låter spänande med fibromassage-kursen! Jag skulle gärna vilja vidareutveckla det här ,känner jag. Ska kolla på Axelssons,genast!

Upp till toppen
Annons: