Annons:
Etikettmassage
Läst 6311 ggr
Magi-cat
2011-06-09 20:24

Massage mot diabetes

Massage hjälper mot diabetes typ 2, dessutom utan negativa biverkningar. Säkert mycket skönare också. Värt att pröva! Låter som en stor samhällsakonomisk vinst….för att inte tala om personlig.

Massage samma effekt som läkemedel men utan biverkningar
Forskare från Karolinska institutet i Huddinge har i en undersökning visat att massage har en blodsockersänkande effekt.11 kvinnor med typ 2-diabetes fick en timmes massage i veckan och under de tio veckor behandlingen varade sjönk deras HbA1c från 6,3 till 5,4 %. Sänkningen är markant och helt jämförbar med den effekt många läkemedel vid typ 2-diabetes har. Dessutom kvarstod det positiva resultatet ännu tre månader efter sista massagetillfället. Kvinnorna uppgav själva att de kände sig mindre stressade och fick mer energi av massagen.

Källa: Practical Diabetes International 2004;21:3, ”Tactile massage…"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tuva-Lena
2011-06-10 00:40
#1

Fantastiskt Magi Cat! Jag visste väl att det var en sju särdeles bra utbildning jag påbörjade som 22-åring! Flört Idag, mer än 30 år senare börjar man alltså även inom sjukvården inse massagens fördelar. Goda nyheter, indeed! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
2011-06-10 08:50
#2

Helt rätt, Tuva-Lena!Skrattande 

Det tar sin lilla tid, men så småningom kommer "experterna" ifatt!Flört

Nu får man väl fortfarande inte, enligt diverse lagar, påstå att massage hjälper mot diabetes, ens om det gör det enligt denna studie. Det måste liksom nå in i etablissemangets värld först, vilket kan ta ytterligare tid.

Man får hoppas att folk läser själva. Eller så kan man sätta upp ett klipp på väggen?Cool

Det mest fantastiska tycker jag var den kvarstående effekten efter så pass lång tid. Något hade verkligen hänt, på djupet….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2011-06-10 11:02
#3

Förvånad Det var som katten!

En skall inte underskatta fysisk beröring!

Klass
2011-06-10 18:32
#4

Är det bara jag som inte kommer åt länken?

MaMaMade
2011-06-10 19:28
#5

Interesting! Bara vi kommer ur helvetesspiralen…då jäskus ska jag gå taktil massage-kursen!

Magi-cat
2011-06-10 19:31
#6

Om du klickar på länken ovan så kommer du till Axelssons där jag tog den ifrån, med text och allt. Scrolla ner lite så hittar du den.

Själva studien kan man läsa om på Practical Diabetes International, sök på "tactile massage" så kommer man till den. Den är ganska ny.

(Lyckades inte kopiera o klistra in fast jag försökte, konstigt nog)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tuva-Lena
2011-06-11 00:02
#7

Jag läste just i mitt kursmaterial idag - går en kurs i hypnosterapi - att 70% av de åkommor som man söker allmänpraktiserande läkare för, är stressrelaterade. 70%!! Förvånad Bl a typ2 diabetes som blir allt vanligare. Då förstår man också hur bra just massagen är för att kunna stressa ner, och stressar man ner så får kroppen en chans att återhämta sig för att kunna "självläka".. Fantastiskt är det! Glad

Och självklart gick jag min utbildning på just Axelsons. Cool Hans Axelson var en av mina lärare, och tänk att gubben är "still going strong"! Det tycker jag är värt en honnör! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
2011-06-11 08:41
#8

ja verkligen, Tuva-Lena!

Begreppet "swedish massage" är ju wellkown världen över!

Stress har verkligen en stor del i ALL ohälsa. Med stressen och alla stresshormoner som rusar runt i kroppen gör man sig ju beredd på kamp eller flykt. Immunförsvaret får gå på lågvarv just då, reparationsverksamheten får gå på sparlåga - allt krut behövs till att rädda sig. En bra akut reaktion, men om den fortsätter dag efter vecka efter månad efter år…….man måste säga att kroppen är fantastiskt förlåtande som öht klarar det så bra och länge som den gör!

Och så Tankens Kraft i detta - men om tankarna går runtrunt med allt man "inte hinner" eller "inte klarar", då hjälper den inte hälsa, bara ovälbefinnande. Tar man kontroll över Tanken - och Känslan - kan man bemästra stressen. Eller bemästra är fel ord, det antyder kamp och det är den man ska komma ifrån.

Lägga av sig stressen, den ofinns, att befinna sig i nuet med alla sinnen…….

Allt finns inom en, men ofta behöver man hjälp av något som fungerar för en själv, t.ex. massage, eller kraniosakral terapi, eller vad man föredrar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: