Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 14698 ggr
mieeow
9/10/11, 5:42 PM

Citronmeliss

Jag läste runt lite grann om citronmeliss nu, då jag det hemma och vill kunna mer om det.

Det stod att det kunde hjälpa vid munsår, dvs herpes, någon som vet om detta stämmer? i så fall hur gör man? gör man någon sorts kräm eller olja?

och sedan när man gör te på citronmeliss, måste man ha jättemånga blad i eller finns det något annat sätt att få ut mer smak? Ska de vara torkade eller färska?

Jag har sömnproblem och då citronmeliss ska vara rogivande så känns det mycket bättre att dricka örtte på kvällen istället för att ta tabletter!

Jag har inglasad balkong med eftermiddagssol, om ni vet några andra örter som är rogivande eller stärker immunförsvaret så tar jag tacksamt emot tips!

jag har förresten tagit in min kruka med citronmeliss nu eftersom det börjar bli kallt, den står ändå mot samma håll så solen ändras inte. var det rätt? eller klarar den att stå ute? den är inte särskilt stor.

Annons:
Magi-cat
9/10/11, 7:53 PM
#1

citronmeliss, "hjärtansfröjd",  är en underbar ört! Lättodlad är den också.  På en inglasad balkong kan den nog stå länge om du skyddar krukan, den tål kyla bra. Kanske hela vintern, beroende på var du bor förstås.. Min kruka står i ett hus med ca 0 - plus 5 grader hela vintern. Ute i kryddlandet övervintrar den.

Ett par kvistar till kvällsteet blir säkert bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mieeow
9/10/11, 8:10 PM
#2

Perfekt :D 
fast måste de inte ha blivit lite grova innan de klarar vintern? min största är fortfarande bara 15-20cm hög.

Magi-cat
9/10/11, 8:27 PM
#3

#2 jo kanske måste den grova till sig lite…..Cool Men ett tag till kan de nog vara ute, med halsduk och vantar Skrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mieeow
9/10/11, 8:46 PM
#4

haha Cool

du vet inte hur man gör salva/olja? Glad

Ians
9/10/11, 9:03 PM
#5

#3….hahahhaha

Halsduk o vantar!Skrattande ett got skratt livar upp!

Magi-cat
9/10/11, 9:29 PM
#6

Skrattande

olja är enkelt. Då bara stoppar man ner stjälkar med blad i t.ex. olivolja. Låt det sedan dra i några veckor. Sila sedan och förvara i mörk burk av glas. Men - jag har aldrig gjort citronmelissolja själv.

Salva tror jag det finns recept på här på sajten?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/10/11, 9:54 PM
#7

en väldigt trevlig bok om hur man kan använda örter för skönhet och hälsa under alla årstider är Lisens örtspa, av Lisen Sundgren.

Finns på biblioteket….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mieeow
9/10/11, 10:06 PM
#8

Låter bra, ska kolla runt mer på sidan. känns som om det finns massor här ju! :D

Tack för boktipset!

Ians
9/10/11, 10:56 PM
#9

Mieeow!…

För den händige som vill tillverka egna produker finns dels endel recept men oxå stor kunskap…om man har frågor ..så välkommen in o botanisera!Kyss

mieeow
9/11/11, 10:23 AM
#10

Jag har massor av frågor! :D vill ha en liten örtträdgård och kunna allt om örterna, så jag kan ha det till mig själv och mina djur. Men det är svårt o:

[Momiji]
9/12/11, 1:51 PM
#11

Citronmeliss är jättebra mot sömnproblem. Har haft sömnproblem hela livet, ända sedan jag föddes. Började med citronmeliss-tabletter för lite mer än 1 år sedan och sover nu hela nätter.

Ians
9/13/11, 6:25 AM
#12

#11…underbart!….Glad

[Momiji]
9/13/11, 6:36 AM
#13

Ja Glad

Annons:
Sindri
9/13/11, 8:15 AM
#14

Tror inte citronmelissen överlever så länge inomhus. Kan du gräva ner den så är det bättre, men du kan förstås inte skörda under vintern. Citronmeliss föredrar jag fryst framför torkad. Du kan frysa hela stjälkar.

Om den skall överleva på balkongen över vintern så ställ den i något som är lite större än krukan. Lägg något isolerande (frigolit, trasor) i botten, runt krukan och ovanpå jorden. Så länge det inte är fryskallt ute kan du droppa lite vatten någon gång då och då.

Jag har överlevt rosmarin på det sättet, och den klarar inte vintern ute.

mieeow
9/13/11, 8:43 AM
#15

#11 åh, härligt :D

#14 intressant, ska man droppa vatten för att jorden inte ska hinna frysa eller?

varför tror du inte den överlever inomhus? :(

Sindri
9/13/11, 12:07 PM
#16

Med droppa menade jag bara att det skall vara väldigt lite.

Inomhus är det för mörkt, för varmt, för torrt. Om du inte har en ljus källare. Den behöver också vissna ner och vila under vintern. Det brukar ju finnas citronmelissplantor att köpa bland frukt och grönt, fast det blir ganska dyrt om du skall ha ständig tillgång hela vintern.

Basilika tycker jag också är en växt som har svårt att överleva inomhus, men om man tar skott av en planta som man låter rota sig och sedan planterar så är den mycekt tåligare av någon anledning. Jag har tidigare kunnat övervintra basilikor på det sättet. Du kan ju alltid prova med en citronmeliss.

mieeow
9/14/11, 8:47 AM
#17

tack för tipsen :D

Ians
9/14/11, 9:36 AM
#18

Ang de citrin meliss plantor som finns att köpa i frukt o grönt avdelningen….de vissnar ju rätt fort…

så jag tackar för tipset att det går att frysa blad och stjälkar för senare behov!

NiklasTyreso
7/14/12, 11:45 PM
#19

Citronmeliss innehåller antioxidanter och har en skyddande effekt på nervsystemet.

Har folk i din släkt problem med sköldkörteln? Då ska du inte använda citronmeliss varje dag. Citronmeliss blockerar sköldkörtelhormon (T3 och T4) så sköldkörteln inte får tillräckligt med hormon.

mieeow
7/15/12, 3:36 PM
#20

#19 nope, inga problem med sköldkörteln vad jag vet. Tack för infon ^^

Annons:
frodig
7/15/12, 6:17 PM
#21

Hej Mieeow. Du kan prova kokosfett på herpesblåsor, det brukar också hjälpa.

Intressant det där med citronmeliss och sköldkörteln, jag har länge haft svårt för att dricka te med citronmeliss och problem med sköldkörteln har jag också. Då kan man ju säga att informationen gått fram i min kropp då Glad.

mieeow
7/15/12, 10:24 PM
#22

#18 jag brukar plantera om de som jag köper i mataffären, så länge jorden är fuktig när man köper dem så brukar det gå bra. Om jorden är torr kan rötterna ha skadats har jag för mig :)

#21 ska testa kokosfett, fast har inte haft blåsor på ett tag nu, skönt! :)

md(am)
7/16/12, 6:47 AM
#23

Citronmeliss är också aborterande, så där är ett område man ska vara lite försiktig. Antagligen inte kraftigt aborterande, men den nämns den gamla visan, vad den nu heter… För tidigt på morgonen… Den går i alla fall: Kom liljor och akvileja, kom rosor och salivia, kom ljuva krusmynta, kom hjärtansfröjd… Hjärtansfröjd är citronmeliss… … Bara en liten passus… :)

Magi-cat
7/16/12, 7:50 AM
#24

#23 gamla visor har inte alltid alla rätt…Glad

Jag har inte hittat något i litteraturen om att citronmeliss skulle vara aborterande eller ha några nämnvärda biverkningar, så det är nog lugnt….

http://www.fkog.uu.se/course/essays/melissa_officinalis.pdf

"Citronmeliss har en lång historia av säker användning och varken biverkningar eller toxicitet har hittills rapporterats (Kennedy et al., 2002)"

"Idag används citronmeliss inte lika mycket som förr men på grund av dess säkra användning harintresset kommit tillbaka och på senare tid har flera kliniska studier gjorts på örten."

Raimo Heino: Naturläkarboken:

"Meliss har två huvudindikationer: 1. Milt lugnande. 2. Milt kramplösande"

"Meliss tillhör de s.k. kvinnomedlen."

Han tipsar också om melissa-te vid herpesblåsor i munnen.

Ingenting om biverkningar.

Mic McMullen: Örtmedicin:

Inga kända interaktioner med läkemedel, graviditet och amning ok.

Men anturligtvis ska man använda sitt sunda förnuft ändå, alltid, om man är eller tänker bli gravid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

md(am)
7/16/12, 8:12 AM
#25

#24 Skönt! Men akvileja, ros och salvia vet jag att det stämmer att dom är utdrivande… Då går citronmeliss bra, och gott är det ju! :)

Magi-cat
7/16/12, 8:34 AM
#26

#25 citronmeliss är både vackert, gott och ofarligt! Tre önskningar på en gång!Skrattande

Du tänker kanske på visan "parsley, sage, rosemary and thyme"? Enligt vissa uppgifter skulle de ha varit häxörter som användes vid bl.a. abortering. De fungerade nog i s f inte särskilt bra för ändamålet, ens på den tiden…

Aklejan kan man ju förstås hoppa över för invärtes bruk, men den lär ha varit en klosterört som användes bl.a. mot  skörbjugg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mieeow
7/16/12, 7:10 PM
#27

Ja, "uti vår hage" är ju visan du tänkte på :) Också hört det, men i min örtbok står det att det är en bra "kvinnoört", eftersom den är lugnande och kramplösande. t.ex bra vid mensvärk :)

jag älskar citronmeliss, den är ju inte bara en underbar ört, utan lättodlad också :D

Annons:
NiklasTyreso
7/16/12, 10:27 PM
#28

Här är länkar till tre vetenskapliga studier som hävdar att citronmeliss (Melissa officinalis) stör sköldkörtelns funktion:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14759065

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2985357

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6745167

Boken "Örtmedicin. Naturens helande kraft" av Mic McMullen säger på sidan 34 att citronmeliss hämmar det tyroidstimulerande hormonet (TSH).

Boken finns här: http://www.nnfs.se/bok.PDF

Magi-cat
7/17/12, 7:47 AM
#29

#28 Citronmeliss är en "mite"-ört, en milt verkande ört som inte stör" någon funktion i kroppen. Den fungerar milt och är adapterande, normaliserande. (Raimo Heino) Detta till skillnad mot "forte"-örterna (exempel digitalis och belladonna) som utövar tvångsverkan på kroppen.

Citronmelissens mite-verkan fungerar i stället balanserande.

McMullen säger inte att citronmeliss STÖR sköldkörtelns funktion. Han säger att den verkar sköldkörtelreglerande och i det kan den hämma TSH när det är för högt. Inga kontraindikationer är angivna. Ingen interaktion med läkemedel.

Har man uppenbara och konstaterade problem med sköldkörteln kan man ju för all del låta bli att använda den under längre tid och i terapeutiska doser, svårare är det inte. Vid alla andra kvinnoproblem såsom beskrivits ovan, samt Basedows/giftstruma har den en given plats med sin milda verkan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/17/12, 7:50 AM
#30

#28 studien du hänvisar till verkar vara in vitro-försök. Bra nog, men det är fullt möjligt att kroppens reglerande mekanismer behandlar melissplantan annorlunda.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
7/17/12, 7:54 AM
#31

#30 …Så om man har under produktion i sköldkörteln så kan man äta citronmeliss iaf?

Har även hört att alger kan vara bra och normaliserande för sköldkörteln. Men det kanske är ämne för en Ny tråd Flört

Choklad
5/28/13, 2:58 PM
#32

jag har haft problem med sköldkörteln, men har blivit opererad för ett antal år sedan, och jag behövde ingen medicin för nu ska allt vara ok, enligt doktorn.

Blev så glad då jag läser detta om citronmeliss, för jag behöver verkligen en kopp lugnande te` av den ibland, har länge velat ha en planta och jag fick en i morsdagspresent av min dotter.

Men blir tveksam då jag nu läser om sköldkörteln ..

men jag testar och ser vad som händer, om citronmeliss balanserar upp så är det ju bra.

U R us

Upp till toppen
Annons: