Annons:
Etikettalternativmedicin-djur
Läst 5037 ggr
pippa__
1/16/12, 11:23 PM

Torr hud/allergi

Tänkte höra med er kunniga här inne om ni har något bra tips på något bra mot torr hud på hund? Vill inte stoppa i hunden massa konstiga saker utan vill gärna köra på något alternativt =)

Tack på förhand!

Annons:
Tuva-Lena
1/17/12, 12:09 AM
#1

Du skulle kunna testa ringblomsolja, eller ännu hellre ringblomssalva som inte blir lika kladdigt i pälsen. Ringblomma har en läkande och vårdande effekt på trasig eller torr hud. Dessutom är den bra att använda för att förebygga att huden torkar ut. Själv smörjer jag in mina torra händer varje kväll med salvan. Funkar lika bra på människa som på hund. Ett annat bra alternativ om du har svårt att få tag i ringblomma, är kamomill. Salvor är enkla att göra själv också. Gå in på den här länken så hittar du enkla recept du kan testa själv. TItta sedan under "Receptbank".

*Klappa vovven från mig* Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

pippa__
1/17/12, 12:46 AM
#2

Ska jag smörja det i pälsen? :O har sett att det finns ringblomssalva på hälsokost i stan =)

MaMaMade
1/17/12, 8:04 AM
#3

Läste att ngn tvättat sin vovve med avkok på tvättnötter o på det sättet fått bukt med kliig o mjällig hud. Har inte kunnat testa på min vovva än då vi inte har möjlighet att bada henne inne o det är för kallt ute just nu (22 kg pälsboll). Jag kände mig iaf mjuk o fin efter att ha duschat med det.

shigne
1/17/12, 8:14 AM
#4

Det finns säkert massor att göra, det gäller bara att hitta vad som är rätt för dig och din hund.

Det ska finnas någon ört att blanda i maten - men tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var! Även vi kan äta det.

Jag läste det i nån hundtidning för rätt länge sen - det var pulveriserat och kunde bara beställa via Internet från Norge.

Återkommer ifall jag kommer på det!

Tuva-Lena
1/17/12, 10:18 AM
#5

#4 Kan det vara alger shigne? Algbörje som företaget heter och det finns på internet också. Har t o m hittat googleannonser från företaget. Man maler ner algerna till ett pulver som man sedan kan blanda i maten. Mina golden hade lätt för att få eksem, så jag köpte alger för att testa, bara det att dom vägrade äta då, det luktar ju väldigt mycket tång av det.Tyst

Men man kan ju också göra en infusion på det, alltså låta örterna eller tången eller vad det nu kan vara, ligga i vatten och dra åt sig näringsämnena under tre- fyra veckor. Men tänk då på att använda destillerat vatten som är bakteriefritt.Glad

Så dum jag är, det går ju snabbare att koka upp! (hade oljor i huvudet, som skall ligga i tre veckor..) Du kan också gör en tinktur, då blötlägger du örter/alger i sprit.Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

pippa__
1/17/12, 10:55 PM
#6

#3 Tvättnötter?? Aldrig hört talas om..

#5 Vad menar du nu? Har provat alger i maten, men det var äckligt att äta tyckte hunden. Vad ska jag göra om jag kokar upp alger/örter? =)

Annons:
MaMaMade
1/18/12, 7:59 AM
#7

Såpnötter/tvättnötter, kärt barn har många namn:

http://www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

pippa__
1/18/12, 11:25 PM
#8

#7 Ska genast kolla =)

Har fått nys om att man kan ge kokosolja i maten, stämmer detta eller kan det ge några biverkningar?

MaMaMade
1/19/12, 8:20 AM
#9

Kokosfett är bra för människan iaf, förebygger demens, gör att magen sköter sig om man lätt blir förstoppad o de som äter den regelbundet säger att huden blir mjukare, så ta en sked el två du med! Tänk bara på att det kokosfett du köper i "silverpaket" på mataffären är starkt processat. Köp kallpressat från hälsokosten istället.

Ge inte för mkt bara, kan orsaka diarré när man inte är van. Hundar tål fett ngt bättre än katter har jag för mig. Själv började jag med 1 tsk på morgonen o utökade sedan till 2 tsk dag…upp till ett par msk/dag allteftersom. Har du en liten hund kanske ett kryddmått är lagom, till att börja med iaf.

pippa__
1/19/12, 10:39 AM
#10

Men det skulle va oljan tydligen. Är det nån skillnad på olja och fett?

MaMaMade
1/22/12, 4:45 PM
#11

Samma sak! Glad

pippa__
1/22/12, 6:10 PM
#12

Tack för svar! =)

MaMaMade
1/22/12, 8:23 PM
#13

För vi talar väl om kokos nu? O inte typ tran kontra olivolja o så… Flört

När det gäller kokos så kallar en del den för kokosfett o andra för kokosolja…oljan stelnar ju åt när den står kallt så det ligger ju nära att säga fett då. Språkbarriär… Skrattande

Annons:
pippa__
1/24/12, 11:55 PM
#14

Ah! =) Kan meddela att 1 tsk kokosolja i maten gör underverk! Inte alls lika kliig i pälsen längre! =)

MaMaMade
1/25/12, 7:49 AM
#15

*Super*!  Skrattande

Ians
1/25/12, 7:56 AM
#16

Tänker lite på vilket foder du använder. vissa foder ger hudproblem….

ex är endel hundar allergiska mot spannmål som är en vanlig ingrediens i de flesta foder. Det ger torr kliande hud.

pippa__
1/26/12, 2:12 PM
#17

#16 Jo, det är jag medveten om =) Ger färskfoder nu, har aldrig gett me spannmål. Min allergihund reagerade mer på kycklingprotein än spannmål faktiskt.

Tack iaf =)

jeanette.tibbs
1/31/13, 6:05 PM
#18

Det allra bästa som finns, enligt min åsikt och erfarenhet är först och främst kosten. Mina hundar får uteslutande RÅ föda. Skulle något dyka upp, som exempelvis torr hud, speciellt då på tassarna vintertid, så smörjer jag dessa med Aloe Vera Gelly och Aloe Propolis, båda från FLP (Forever Living Products).

Lina Strindlund
8/2/13, 1:15 AM
#19

jag smörjer min hunds tassar med All purpose cream, (från A´vera)innehåller mkt aloe vera. blir jättefina mjuka trampdynor! Men hon slickar gärna i sig det ;) Den krämen är underbar , även på mitt ansikte och mot munsår! 💋

Ja tänk på fodret… jag kör med orijen, ett trorrfoder helt utan spannmål. tror det baseras på vild fisk. :) och grönsaker + en massa örter och annat nyttigt. 😃


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: