Annons:
Etiketttips
Läst 7024 ggr
Tuva-Lena
2012-04-04 12:50

Bort med negativa tankar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En väldigt påtaglig metod för att ta bort negativa tankar fick jag på samma amerikanska sajt som ger tips om hur vi utvecklar vår karisma, eller va sägs om den här metoden:

Träd ett gumminband runt handleden, ganska stramt ska det sitta, och varje gång du tänker en negativ tanke så drar du i gummibandet och släpper det mot handleden…! AAAAJ!Skrikandes

Man menar att metoden går ut på samma sak som i experimentet med Pavlov's hundar, d v s varje gång hundarna kände doften av mat så klingade man i en klocka så att salivavsöndringen satte igång hos hundarna. Till slut så räckte det med att man klingade i klockan så började salivavsöndringen av sig själv. Kallas för betingad reflex det här.

Så smäller du gummibandet mot handleden när du tänker negativa tankar, så borde det få effekten att du upphör med dem. Så är tanken i alla fall… vad tror du om denna handgripliga metod..?Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
MaMaMade
2012-04-04 13:34
#1

Betingning är ju vetenskapligt bevisat så… Flört

Problemet är väl att komma på sig själv när man tänker di där tankarna…o dessutom frivilligt gör illa sig själv. Obestämd

Skrattande

Ians
2012-04-04 13:35
#2

Obestämd

låter uschligt! Men om en vågar sig på o pliffa varje gng SÅ…..kan en nog komma tillrätta med det negativa inom en.

Risken är att en blir illa åtgången på handlederna……iaf i början! Flört

Elpida
2012-04-04 13:35
#3

Hahaha, ja det tar ju definitivt emot att skada sig själv så då är det nog bättre att vara positiv. Jag tycker nog att jag är rätt duktig på att "rätta" mig själv… men skulle jag börja slarva så…Tungan uteGlad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Elpida
2012-04-04 13:36
#4

Fast… jag hade nog fått be någon annan om hjälp att smälla i gummibandet. Åtminstone om jag uttryckte mina negativa tankar högt!Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

MaMaMade
2012-04-04 13:39
#5

Ja, självskadebeteende ligger inte högt i kurs hos psykologerna har jag hört. Flört

shigne
2012-04-04 14:07
#6

Tanken är inte så dum!

Men jag känner mig själv så pass att jag vet att det  skulle inte fungera - skulle nog fuska en hel del!

Annons:
LottaO
2012-04-04 16:24
#7

Det var inte så att du läste det för tre dagar sedan??? (bara undrar Flört)

Dansa kan man alltid göra!

abbis
2012-04-04 18:41
#8

Jeeessswuuuusss då kommer jag snart inte ha några handleder kvar..Tungan ute

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

gummimamma
2012-04-04 19:59
#9

Fungerar det att smälla till andra, som bara tänker negativt och gnäller mest, med en piska? Borde testa det på en arbetskompis… Han gnäller mest hela tiden om allt och inget särskillt. Jag frågade honom idag om inte han kunde säga en enda positiv sak? "Att gå hem härifrån" sa han. Jag förklarade för honom att hans gnäll framkallar dålig stämning på jobbet och att han borde försöka tänka lite mer positivt så skulle han må bra själv också. Han tyckte att det är lätt för mig att säga, som är så glad och pigg jämnt. Jag svarade att han inte vet hur jag har det, vilka tankar som jag har i mitt huvud och hur jag mår. Jag måste sortera och tänka mig för innan jag öppnar munnen och säger något, så jag inte säger någonting dumt. Bättre tiga om man inte har någonting vettigt att säga. Han var väldigt tystlåten en lång stund efter det, men på eftermiddagen var han som en solstråle!

Silvestris
2012-04-04 23:14
#10

Positiv förstärkning är mycket mer effektiv än negativ förstärkning (som att smälla med gummibandet räknas till). Belöna er för positiva tankar istället för att straffa er vid negativa.

felixifokus
2012-04-05 00:13
#11

en dag med bara positiva tankar | en ny god tvål eller annan lyx

Tuva-Lena
2012-04-05 00:28
#12

#10 Ungefär som man dresserar hundar/hästar med andra ord, där man belönar ett beteende man vill se.. Nästan som "klickerträning". Flört

Ibland så tror jag ändå, att personer som är väldigt negativa behöver ruskas om ordentligt, eller kanske bli påminda om det. Det kan ju bli en betingad reflex sånt också - kanske för att få uppmärksamhet..?Obestämd

#7 Lotta, var frågan ställd till mig eller vad menar du med "tre dagar sen.."? Sorry, jag förstod inte..Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

mayolica
2012-04-05 00:32
#13

Kanske funkar?men jag föredrar possitiv förstärkning.Flört

~ mayolica ~

Annons:
LottaO
2012-04-05 06:52
#14

#12 Det var på skoj, men jag tyckte att det var lite långsökt metod så jag undrade om du läst om den 1 april. ;-)

Dansa kan man alltid göra!

MaMaMade
2012-04-05 07:47
#15

"13 Jag med mayolica…men vad göra när man är så duktig att man börjar bli rund om limpan igen!? Blir en himla massa chokladbitar ju! Skrattande

mayolica
2012-04-05 11:10
#16

Jo men MaMa choklad ä ju så gott o nu när det är påsk måste väll vi häxor få unna oss att äta lite gott Tungan ute

~ mayolica ~

szirius
2012-04-05 13:02
#17

nä, det tror jag inte är en bra idé….tänker som Silvestris här, hellre positiv förstärkning än negativ…och tyvärr är det inte alls så att alla tycker att det är självklart att man inte vill skada sig själv…strafftänket kan hos vissa kanske få oanade propotioner….Obestämd

Och jag tänker också…skulle jag ens komma på tanken att använda denna metod på mina barn eller be dem snärta sig själva? Näe. Det kan ju ses som en slags aga faktiskt, och det är precis den åsikt vuxna har som är för aga - "man får ju pli på ungarna…alltså är det en bra metod",

Man kanske får "pli" på sina tankar, men vad blir konsekvenserna, vad får man för självkänsla då man anser att man ska straffa sig själv för vissa tankar man har?

Det är ju allt annat än en accepterande, förlåtande, kärleksfull hållning mot sig själv….

Pagan
2012-04-05 14:01
#18

Ungefär som det där armbandet då, som man skulle flytta på till andra handleden då de negativa tankarna kommit, det gör ju åtminstone inte lika ont

Kan ju vara bra ialla hänseenden att göra sig själv uppmärksam på hur ofta man tänker i fel banor

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

JereMina
2012-04-06 00:34
#19

Det låter smart Tuvan Glad

Upp till toppen
Annons: