Annons:
Etikettmassage
Läst 41070 ggr
Teamcalle
2012-08-22 17:55

Muskelknuta

Hur är det kan massera bort en muskelknuta som "suttit" länge på en behandling?

Tex. om man tar en 30 minuter behandling.

Annons:
LoAEmma
2012-08-22 17:58
#1

Ja det är inte alls omöjligt, beror alldeles på hur samarbetsvillig muskeln är :)

//Massageterapeuten

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

md(am)
2012-08-22 19:25
#2

Jag håller med #1. Det behövs en muskel som är villig att släppa spänningen och dessutom en terapeut som vet hur det ska göras ;)

Ians
2012-08-22 21:23
#3

Bra svar du fått! Så jag drar mig tillbaka kikade bara in för att se vad det handlade om!

Tuva-Lena
2012-08-22 22:29
#4

Säger som föregående talare: bra svar du fått!Glad för det kan man, fast ibland kan en muskel bli "skadad" av att ha varit i spänningsläge alltför länge och då kan det ha bildats "bindväv" i muskeln, så behandlingen blir allt annat än "behaglig" om man säger. Då gäller det verkligen att ta i med hårdhandskarna för att massera bort "knutan". Patientens kommentar brukar vara att det känns "ontskönt". Flört

En muskel som förblir spänd alltför länge mister en del av syresättningen/blodgenomströmningen och då kan det område där spänningen finns ersättas av bindväv. Därför gör det "lite" ont när man masserar upp muskeln.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2012-08-22 22:31
#5

# 1 och 2, vill ni inte vidareutveckla detta svar och gå in på hur man kan få samarbetsvilliga musklerFlört

md(am)
2012-08-22 22:52
#6

TS och #5, För att hjälpa en muskel att snabbt kunna släppa en spänning så anser jag att man bör börja massagen mjukt, nästan bara stryka över huden för att sedan successivt öka trycket. När man märker att muskeln svarar så kan man känna efter var man har själva muskelknutan och sätta ett stabilt tryck rakt på knutan. Viktigt är att den som får behandlingen ändå kan slappna av, trots att det gör en del ont. Trycket ska vara fast, och när man känner att knutan slappnar av, och patienten upplever att smärtan minskar, så ökar man trycket tills man når patientens gräns igen och fortsätter på det sättet tills man fått loss knutan. Därefter återgår man till mjuka strykningar för att hjälpa muskeln att känna sig trygg igen.

Använd gärna en bra olja, jag rekommenderar ricinolja till mina elever :)

Lycka till!

Annons:
frodig
2012-08-24 09:03
#7

Vilken intressant och matnyttig tråd! Tack för alla bra förklaringar och go information.

Det där med just ricinolja md(am), blir jag också intresserad av att få en förklaring på.

Jag gissar att du har en speciell orsak till varför du väljer just ricinolja, och jag är väldigt intresserad av vad vi tillför genom huden och hur det inverkar på oss Glad.

md(am)
2012-08-24 20:36
#8

#7 Jag väljer ricinolja i detta fall för att den ger en fantastisk friktion, så massage-effekten blir mycket mer kraftfull. Ricinolja är också enormt läkande, och läker hud, muskler, senor, leder, blodkärl, nerver osv. Dessutom luckrar den upp ärrvävnad som det finns en risk att det har bildats efter att en muskelknuta suttit fast såpass länge. Glad

LoAEmma
2012-08-24 20:54
#9

Spännande, det där kände jag inte till!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

frodig
2012-08-24 21:38
#10

#8 tack för fina svaret md(am) Glad!

Hellas
2012-08-25 23:02
#11

Jag går hos en Osteopat för problem med armarna, jag har insett att mina muskler, leder och nerver först behöver få tillit till behandlingen innan de börjar våga släppa efter.
Osteopaten arbetar ju inte som en massör men man känner dock hur muskler, leder, nerver och annat "pratar" och väljer att släppa taget då de hittat full trygghet (låter helknasigt).

Jag har dragits med mina problemområden under lång tid vilket gjort att det tagit några behandlingar innan muskulatur vågat ge efter ordentlig men nu känner jag stora framsteg vid och efter varje besök :).

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

LoAEmma
2012-08-25 23:16
#12

Hur går en behandling hos en osteopat till?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Hellas
2012-08-26 10:31
#13

En osteopat arbetar oftast med väldigt små försiktiga rörelser, ibland förstår man inte ens att någonting har genomförts under behandlingen, känslan kommer efteråt :).
Hon "lyssnar" in kroppen genom att trycka på olika punkter för att se vart det finns en obalans.
Vid ett tillfälle satt hon vid mina fötter och rörde och vred på dem försiktigt, jag kände ingenting alls förren det klickade till i ryggen och min värk försvann.

De har även en viss medicinsk utbildning vilket jag tycker är jättebra.

Jag har ju både gått hos kiropraktor, massör och osteopat men för min del så är den sistnämda absolut det bästa jag har gjort.

Just nu jobbar vi med min arm som jag har rejäla smärtor i, säkerligen efter många år av stillasittande kontorsarbete.
Det intressanta är att samtidigt som hon jobbar med den så börjar jag även få mindre "kutighet" i axeln så jag sa sist att vi nog får ta ett tillfälle att jobba med vänsterarmen med så att även den axeln blir rak och fin *ler*.

http://www.osteopatforbundet.se/page3.php

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
LoAEmma
2012-08-26 10:43
#14

Tack för info!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

szirius
2012-08-29 15:03
#15

#11 Det var lite mer av det där jag var ute efter med min frågaFlört, dvs att ofta(alltid?) finns en bakomliggande känslomässig orsak till varför man är spänd…och oftast kommer ju problemen tillbaks efter en tid om man inte bearbetat själva huvudorsaken….Obestämd

Jag har själv min vänstra trapezius som är som en stor sten, det sitter så himla mkt fast där…det bästa är ju att hitta en person som kan detta med holistiskt arbete, men för tillfället funkar det iaf för mig att massören sköter det fysiska jobbetFlört och samtidigt så fokuserar jag på att komma in i olika minnen som är låsta i musklerna och släppa dem, en efter en..ett rejält terapiarbete är det. Som tur är så är jag god vän med massören så jag känner mig fri att kunna både gråta o svära o somna eller vad jag nu behöver just den gången.Tungan ute

Hmm, snart dags att ringa henne känner jag….

#8 var köper man ricinolja? Det där med att det kan luckra upp ärrvävnad låter braGlad

Ians
2012-08-29 15:25
#16

Finns på de flesta apotek här…

På engelska heter den Castoroil.

md(am)
2012-08-29 20:54
#17

#15 Naturligtvis är det bästa alltid att samtidigt ta hand om den känslomässiga grundorsaken om man kan göra det. När det gäller trapezius axeldel så tycks det ofta vara kopplat till sorg, även om många säger att det är mer stressrelaterat, men det är ju naturligtvis ytterst individuellt vad som lägger sig just där…

Lycka till att släppa det som sitter fast! Glad

LoAEmma
2012-08-30 10:21
#18

Själv har jag sen ca två månader tillbaka inflammation i ett muskelfäste i axeln.

Jag har testat följande: Kiropraktik, massage, EFT, healing, ispåse, magnetarmband, laser, vila, kinesiotape, antiiflammatoriska tabletter… (har säkert glömt nåt) men det vill inte släppa!!

What to do?!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

md(am)
2012-08-30 15:46
#19

#18 Vad har hänt? Ju mer info desto lättare att guida dig. Om du vill får du skicka ett meddelande…

LoAEmma
2012-08-30 15:54
#20

Inte vet jag vad som hänt, det har smugit sig på.

Tränar styrketräning (inte just nu då…), jobbar med massage samt halvtid i en matkassa. Hemma sitter jag mycket vid datorn.
Jag gissar på en överansträngning.
Men börjar fundera på om det verkligen är en inflammation då jag ätit inflammationshämmande varje dag i en vecka utan nån som helst förbättring (det har bara blivit sämre).

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
md(am)
2012-08-30 19:25
#21

#20 Inflammationshämmande har en tendens att dölja själva ursprungsproblemet :( Visst kan det vara en överansträngning, men om det suttit i så länge så tror jag mer på att det bara är en faktor av flera. Om inte sorg passar in på dig, så kika på aggression/frustration som också är väldigt vanligt i detta område eftersom gallblåsans meridian passerar området (för dom som är inne på kinesisk medicin)

Hur är det med sömnen och hur är det med menstruationen (nu blir jag visst lite närgången känner jag… känn dig inte tvungen att svara…)?

LoAEmma
2012-08-30 22:18
#22

Frustration och lessenhet, javisst! 
Men nu ska det vara löst/på väg att lösas upp, så nu läker nog axeln också :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

md(am)
2012-08-30 23:03
#23

#22 Härligt! :)

ulrikame
2013-08-18 15:21
#24

jag har gått hos en osteopat för några år sen och det var det bästa jag har gjort. 

nu kan hon inte komma till min stad längre och jag har ingen osteopat som verkar där jag bor utan närmaste är ca 15 mil bort så det har inte blivit att jag tagit mig dit.

de har en femårig utbildning i osteopati så den är alltså lika lång som en läkare…

jag var sned i kroppen och det enda hon gjorde var att lägga händerna under min högra höft…

efter en stund så kände jag hur höften lade sig rak :)

hon gjorde samma sak med mitt huvud och jag kunde svära på att hon rörde fingrarna men huvudet låg ju still :)

jag rekommenderar varmt att testa osteopati

Upp till toppen
Annons: