Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 20857 ggr
tummeliten
2013-05-13 14:46

Chaga (Sprängticka )

Hej Hej 

Har just fått veta lite om chaga, undrar om någon har erfarenhet av det ,vad det har hjälpt m.m 

nyfiken 🤔och vill veta mera tack på förhand

Annons:
Hellas
2013-05-13 16:59
#1

Jag letar själv efter Chaga, jag tror att jag har den på ett par Björkar i närheten men de sitter tyvärr ganska högt upp, jag får be min man att bära dit en stege åt mig.

Det finns visserligen att köpa men jag gillar ju att skörda själv bland skogens godsaker om jag har möjlighet.

Chagan anses vara bra till det mesta, själv ska jag kombinera den med min Tibetanska Kefirsvamp och MSM. Tänk så pigg och viril jag kommer bli 😍Tyst!

Stärkt immunförsvar
Bättre sömn
Ökad stresstålighet
Minskad trötthet
Reglering av muskler och nervsystem

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

tummeliten
2013-05-14 08:33
#2

Ska den vara alldeles svart, har en stor knos på en björk men det är nog  en sån man gör skålar och dylikt med tror jag

camat
2013-08-22 18:54
#3

Chaga eller sprängticka är svart utanpå och brun innuti. Den rensar ur kroppen gifter och annat.

Hjälper vid Allergier också min bror har lyckats bli av med kattallergin som han haft i alla år så nu i femtioårsåldern kan han lägga näsan i Kattens päls utan att klia ögonen och snora.

Malava
2013-08-25 08:40
#4

Vad interessant och spännande, men hur används den , äter man det?


Gahella
2013-08-26 23:14
#5

Man gör te på den. Finns massor av dem i skogen har själv hittat min där för på nätet kostar den skjortan

Och så länge den ger färg är den fortfarande näringsrik, så den är jättedryg

NiklasTyreso
2013-09-20 21:59
#6

Jag skär upp mina sprängtickor i mindre bitar (ca en cm i diameter) och kokar ett par matskedar i en kastrull till teet är svart efter ca 20 minuter.

Två gånger har jag blivit feberfri från influensa (symtptom ont i kroppen och feber över 39 grader C) på bara två dygn med sprängticka (drack då två kastruller om dagen). Kändes som undermedicin, men det är sprängtickans immunstimulerande effekt som funkar så bra.

Mina allergier blev inte alls bättre när jag drack sprängticka varje dag under några månader, snarast blev allergierna sämre. Allergier (och autoimmuna sjukdomar) beror på för överaktivt immunförsvar. Att då stimmulera immunförsvaret ännu mer (med sprängticka eller echinacea) är inte särskilt klokt. 

Så, jag använder sprängticka när jag blir sjuk, men inte till vardags.

Annons:
tarotlasse
2013-09-20 23:29
#7

jag vill tillägga  att det är inte tillåtet att plocka sprängticka från skogen. 

Bjäörken dör av att plocka sprängtickan och som skogs ägare kan jag stämma  den som plockar sprängticka med 3000 kr  för en död björk.

Så plocka sprängtickan fån den egna tomten är ok. 

Men det är inte ok att plocka den från en annan markägare, 

Allemämns rätten är helt klar i detta så olagligt att plocka bsprängtickan och döda ett träd utan markägarens tillstånd. 

Lasse

tarotlasse
2013-09-20 23:31
#8

jag vill tillägga  att det är inte tillåtet att plocka sprängticka från skogen. 

Björken dör av att plocka sprängtickan och som skogs ägare kan jag stämma  den som plockar sprängticka med 3000 kr  för en död björk.

Så plocka sprängtickan från den egna tomten är ok. 

Men det är inte ok att plocka den från en annan markägare, 

Allemämns rätten är helt klar i detta så olagligt att plocka sprängtickan och döda ett träd utan markägarens tillstånd. 

Lasse

Magi-cat
2013-09-21 20:44
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2013-09-21 21:39
#10

Nu har du missuppfattat TarotLasse. Björkar dör av sprängtickor även om ingen plockar tickorna.

Det är inte plockandet av sprängtickornas frukter som dödar björken utan sprängtickan som är en rötsvamp som bryter ner trädet, även när ingen plockar fruktknölarna.

Allemansrätten ger rätt att plocka svamp och bär men man får inte göra åverkan på träd.

Hugger du av sprängtickans svarta knöl som sticker ut från trädet skadar du inte trädstammen. Fruktknölen är svart på utsidan och helt brun på insidan och innehåller inget trä.

Magi-cat
2013-09-22 14:40
#11

Jag lyckades tydligen hitta en .fi-länk i #9. ☺️

Sorry.

Bäst är kanske ändå att fråga…Det kan vara så att man inte får plocka tickor hur som helst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[LittleMonkey]
2013-09-22 16:39
#12

Jag har druckit egen chaga kontinueligt i perioder. Ingen mirakel medicin. Men säkerligen hälsosam! Tänkte försöka få tag i mer nu när den är slut!

tarotlasse
2013-09-22 20:01
#13

#11 Så är det faktiskt du får enligt Allemansrätten plocka bär. svampar växter mm. Men du får inte bryta grenar eller göra annan påverkan på levande träd. Du får altså inte tappa ett träd på sav o du får inte bryta loss en sprängticka från en björk. Tror inte ngn markägare skulle säga nej om man frågar men frågar man inte så kan det bli en väldigt kostsam utflykt. Lasse

Annons:
Mooniq
2013-09-22 20:36
#14

jag dricker koffeinfritt kaffe, jag tycker inte om smaken på chaga - så jag dänger i en msk pulveriserad chaga i perkulatorn. kaffet smakar exakt som det brukar och jag får i mig nyttigheterna.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Magi-cat
2013-09-24 18:21
#15

Jag har aldrig testet chaga och tycker faktiskt det låter lite omysigt med en rötsvamp som tar död på björken…🤐

Men den kanske är bra ändå…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mooniq
2013-09-24 18:41
#16

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Magi-cat
2013-09-24 18:47
#17

#16 Jo, tack jag såg den.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2013-09-27 12:34
#18

Nu har jag bara varit med en gång och letat efter sprängticka. Men den vi hittade hade redan tagit kål på björken och när vi tog bort den högg vi inte av barken utan straxt innan. Och så tror jag resten av mina vänner också gjort då de känner stor kärlek till jorden. 

Men något jag alltid vänt mig emot är när folk tappar björken på sav och all dess livkraft, det däremot har jag aldrig kunnat göra av kärlek till träden

NiklasTyreso
2013-10-26 19:43
#19

Det sägs att man ska ta levande fruktkroppar av sprängticka. Inte döda svampar på björkar som dött.

camat
2013-12-24 17:59
#20

Jag är själv skogsägare och en sprängticka förstör ju egentligen björken och är egentligen ingen del i björken så förutom att den lever av och på den så för skogsägare så tror jag inte att det spelar någon roll för om björken har fått sprängticka så växer den långsammare och är snart död ändå eller att om vi säger så här en sprängticka ger sämre vinst för skogen för en skogsägaren så om någon tar en sprängticka eller så gör ju inget för den enskilda björken som har dålig tillväxt. Då är det värre med julgranstölder 😂😂

Annons:
camat
2013-12-24 18:05
#21

Jag har en björk jag har tagit en stor ticka ifrån, björken lever fortfarande den har dessutom en ticka längre upp som vi får ta sen när vi har beslutat att såga ner björken men som sagt björken är segare än man tror för de får oftast skador i barken som läker ihop. En björk sort brukar spricka i barken av kylan men jag minns inte vilken kanske glasbjörken

annicann
2014-03-05 16:05
#22

Är det nån som känner till om man kan fortsätta dricka sprängtickethe'när man behandlas med blodförtunnande injektioner mot blodproppar? Vill gärna fortsätta med drycken då jag känner mej pigg å kry av den. Är det kanske någon bland iFokus läsare som gör det? Hoppas på svar.   annicann

tarotlasse
2014-03-05 16:25
#23

#22 Annicann 

Det är nog bäst att fråga din läkare om det. 

Det blodförtunnande läkemedlen är väldigt känsliga och gör mot reaktioner mot väldigt mycket.

Man brukar inte rekommendera några som helst naturläkemedel  eller receptfria läkemedel i samband med blodförtunnande utan att tillfråga en läkare innan.  

Men vanligt te är ju i sådana fall också naturläkemedel.

Min kompis mamma fick ju ngt rekommenderat av hälskost butiken för sina hjärtproblem. 

Men hon höll på att stryka med och låg på intensiven i flera dygn för det gick inte alls i hop med det blodförtunnande trots hälsokostaffärens rekommendationer. 

Så fråga din läkare det som normalt är bra o effektivt för de flesta är många gånger inte så bra om man tar blodförtunnande läkemedel.

Lasse

Magi-cat
2014-03-06 08:53
#24

Jag har köpt chagapulver från Råvarubutiken nu. Det låter fortfarande lite motbjudande, men tänkte pröva. 🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: