Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3969 ggr
Pagan
2013-05-19 15:23

Förbud att odla egen mat!!

Känns ju som ett ytterst dåligt skämt😕

http://www.friatider.se/snart-forbjudet-odla-sin-egen-mat

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
penke
2013-05-19 16:57
#1

..alla tror det bara är ett jönsigt skämt..(vågar inte annat)
zappar vidare på teven o gräver djupare i chips-skålen
"de" vill ju förbjuda" bärplockning av vilda bär, tex. blåbär lingon

det finns protest-petitioner att skriva under digitalt,
en demonstration den 25:e

det har läääänge varit tid att visa EU mitt-fingret !

  (A)

   penke

Ians
2013-05-19 18:21
#2

Är detta på riktigt? 😮

Ja då var mina farhågor med EU riktiga, från början! Att det hela går ut på att de forna kolonialmakterna bara hittade på ett nytt sätt att lägga andra stater under sig, och tala om vad som får finnas och inte!

När de gamla lydstaterna, slog sig fria och man sugit ut allt man kunde där, så var det dags att snegla mot helt andra horisonter! 🤐

Hellas
2013-05-19 18:31
#3

Det pratades om detta redan förra året men jag tror att de flesta då trodde det var ett skämt så det har inte skrivits speciellt mycket om det. Detta är inte klokt

Fram för Civil Olydnad
Nu får det vara nog!!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

penke
2013-05-19 19:37
#4

En petition mot GMO och Monsanto skriven av organisatörerna av demonstrationen "March Against Monsanto" 25/5-13 kl.15.00

Skriv på och
SPRID SÅ MYCKET NI ORKAR! http://www.change.org/petitions/ministers-of-the-swedish-government-kick-monsanto-out-of-sweden

 kopierad från FB av

   penke

Tuva-Lena
2013-05-20 09:44
#5

Barockt och otroligt förbannat idiotiskt!😕 Börjar likna  George Orwell's 1984 detg här..

Klart vi startar en frömaffia istället, om inte annat för att demonstrera mot fördummandet av hela Europa. Vilka tror dom att vi är, eller rättare sagt, vilka tror dom att DOM är?😮

Det här är ett förslag som INBJUDER till civil olydnad och jag är aldrig sen att haka på när politikerna än en gång har bevisat att dom regerar med hôvvet under armen.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
2013-05-20 17:52
#6

Bra Penke🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Silvestris
2013-05-20 22:23
#7

Om detta skulle genomdrivas, hur i helsefyr skulle de kunna kontrollera detta? Ska de skicka ut kontrollanter till alla hushåll? Det låter rätt osannolikt att de skulle kunna få igenom något som i praktiken är helt omöjligt att kontrollera.

Pagan
2013-05-21 21:59
#8

Bara ett nytt sätta att driva saker mot sin spets, till slut har de tagit ifrån oss alla möjligheter att själva kontrollera nåt av det vi odlar

Olika sätt att skriva på och demonstrera mot enfalden

By signing March Against Monsanto Sweden's petition "Ministers of the Swedish Government: Kick Monsanto out of Sweden" yesterday, you joined more than 15 million people using Change.org to make their world better. Here's how Change.org works:

Anyone can start a petition. Change.org lets anyone, anywhere start a petition. It’s free and can be about anything you want to change. Start your petition now.

Together, we're powerful. The more of us that join together in support of a campaign, the better the chance of being heard. (You can share March Against Monsanto Sweden's petition now on FacebookTwitter, or via email).

This works. With support from people like you, hundreds of campaigns are won every month.Click here to see some of the most inspiring victories.

Every so often you can expect to hear from Change.org about campaigns we think you'll be excited to join. If you’d prefer not to receive these emails, you can unsubscribe by clicking the link at the bottom of any message you receive from us. 

Pagan, we started Change.org hoping that it would bring people together to make the world a better place - we’re so excited that you got involved. Thank you welcome to Change.org!

Ben Rattray

Founder, Change.org

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ians
2013-05-22 03:09
#9

Kikar på länkarna imorgon när jag sitter vid datorn. Tack Pagan ♥

Pagan
2013-06-17 21:42
#10

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Magi-cat
2013-06-18 07:42
#11

Vi hade en tråd om det på OF. (Om jag får länka? Annars ta bort.)

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5199c7658e0e7405dd005b43-skandal-lag-pa-gang?discussions-6

På slutet kommer en länk som säger att det kanske inte är så illa som det låter. Men visar också att man alltid måste vara uppmärksam. Lagtexter är långa och omständliga och svåra för lekmannen att orientera i och förstå hur det kommer att slå och hur det kommer att tillämpas.

Frölagen var illa nog. Man får vara uppmärksam på resten…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-06-20 00:59
#12

#11 Jag får ofta känslan av att de mest framgångsrika namninsamlingarna online är de som protesterar mot ett påhittat eller grovt överdrivet problem.

Magi-cat
2013-06-20 08:05
#13

#12 Nu var det ju inte en namninsamling det gällde, utan lagtext och lagförändringar som kan ha stor inverkan på hur vi odlar och sprider växtmaterial. Tror inte ens jag nämnde namninsamling i frågan, förrän nu.

(Om alla namninsamlingar (generaliserat) skulle vara mot grovt överdrivna eller rent påhittade problem, skulle jag vara väldigt glad. Tyvärr är det inte så.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kamratbambi
2014-07-14 18:11
#14

Jag antar att det man ville uppnå med detta är att genom att man bara använder godkända fröer så ska man få ett "renare" natur med mindre sjukdomar.  lite som GMO växter…

NiklasTyreso
2014-07-15 00:44
#15

Köper alla alla   storföretagens patentgrödor, som bara växer med deras egen patenterade gödsel och bara växer om den sprutas med deras patenterade växtgifter då blir de och deras lobbyister väldigt mycket rikare.

Någon skrev att det var tid för civil olydnad, jag instämmer till det. 

Jag är generellt emot att bryta mot lagar men detta lagförslag riskerar utrota den biologiska mångfalden av många traditionellt odlade grödor. Detta lagförslag är så dumt att jag aktivt, medvetet och med uppsåt kommer bryta mot just denna lag.

Jag byter fröer (mest chilli) med folk brevledes från hela världen som jag träffat på olika web-forum för hobbyodlare och det tänker jag fortsätta med.

Många fröfirmor utanför eu-säljer till privatpersoner även här.

NiklasTyreso
2014-07-15 00:54
#16

Jordbruksverket har en betydligt mindre hotfull bild av förslaget till den kommande lagen, men lagförslaget ska förhandlas i en massa instanser innan lagen går igenom så Jordbruksverket skriver:

"Slutresultatet kan bli mycket annorlunda än vad ursprungsförslaget var."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/utsadeochsorter/forslagomnyaeuregler/fragorochsvaromnyareglerkringutsadeochplantor.4.2ae27f0513e7888ce2280008619.html

Upp till toppen
Annons: