Annons:
Etikettyoga-qigong
Läst 2952 ggr
Tuva-Lena
2013-08-06 15:01

Kundaliniyogans "gongbad"..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En intressant upplevelse fick jag när jag provade "gongen" första gången. Genom att slå på en jättestor gonggong, i varierande takt och intensitet, transformerar man ljud som skall påverka både våra sinnen och vår kropp.

Man ligger skönt avslappnad under "behandlingen" men ofta har man utfört några introducerande - för kroppen - kundalini-yogarörelser innan.

Här kan ni läsa mer om metoden..

GONG

Gongen har använts i århundraden som transformerande verktyg. Idag finns det en ökad medvetenhet om hur ljud påverkar människan. I yogafilosofin anser man att ljudet påverkar hjärnan, avlägsnar skadade celler i kroppen och balanserar chakrasystemet. Ljudets vibration har en transformerande effekt, ett tillstånd av fridfull medvetenhet uppstår.
Gongen har förmåga att ta en person till ett tillstånd bortom sinnet och tankarna där man kan uppleva en enhet med allt. Den hjälper oss på ett mycket effektivt sätt i processen att förändra invanda tankemönster och beteenden som många gånger hindrar oss från att komma i kontakt med vårt inre. Gongen är effektiv mot ett rastlöst och stressat sinne. Vi kan också släppa djupt liggande spänningar/blockeringar under ett Gongbad och därmed känna dig vitaliserad till både kropp och sinne efteråt.

Under ett "Gongbad" ligger du ner, slappnar av och låter Gongens vibrationer skölja igenom dig och ditt energisystem.

Den helande Gongen genererar spridda toner/frekvenser som påverkar hjärnan, det sker nästan omedelbart när Gongens periodiska tryckvågor kommer in i sinnets självmedvetenhet. Detta är Gongens medvetenhet eller Gongens väg. Syftet med med en Gongmeditation är att eliminera spår av emotionellt återkommande karma, genom att leda lyssnarna till yogisk neutralt tillstånd kallat Turiya. Upplevelsen av Gongen fördjupar kontakten med själen.

(Bilden lånad från yogacoach.se)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Ians
2013-08-06 16:52
#1

Tack Tuva för en fin artikel! Just att göra yoga innan meditation och avslappning, har blivit en aha upplevelse för mig. När man har kört ett yogapass vill man inget annat än att få vila kroppen o slappna av. 😉Så en viktig del i avslappning är just att göra kroppen trött så den inte stör när sinnet skall försöka att komma till ro. Mäktigt med en sådan där stor Gongon!

Elpida
2013-08-07 08:42
#2

Det är underbart med vibrationerna som sprider sig i kroppen! Fick känna på lite av det när vi var och lyssnade på Yamoto drummers (eller vad de nu hette…) De hade en ENORM stor trumma vars vibrationer spred sig i hela kroppen. Jag var helt hänförd. Har även varit på en annan kurs där vi fick lyssna på både gonggong och när hon spelade på glas som skapade ljudvibrationer. Härligt!

Vi har ju alltid meditation och avslappning efter Bodybalancen och det är nästan den ljuvligaste delen av hela passet. Även om det är jag som håller i meditationen så njuter jag lika fullt!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Upp till toppen
Annons: