Annons:
Etikettmassage
Läst 10108 ggr
Angel3
2013-09-09 19:13

massageoljor

Jag undrar var ni köper era massageoljor? Tycker att priset är mycket för en liten flaska.

Annons:
Ians
2013-09-10 13:21
#1

Själv köper jag mognad Sesamolja den kostar runt en hundring för en flaska på 750 ml, sedan tar jag och häller lite i en mindre flaska och tillsätter någon eterisk olja som passar.

Absolut bästa priset! Ev kan man om man vill blanda den med lite Ricinolja om man vill ha en olja som "glider" längre och inte går in i huden för fort.

Angel3
2013-09-10 17:50
#2

Tack! Då kan jag ta olivolja och blanda eteriska oljor så det luktar gott??

tarotlasse
2013-09-10 23:24
#3

Javisst är det dyrt med dessa massage oljor och inte alla som är helt naturliga oljor heller utan många som innehåller  delvis eller helt av parrafin olja. 

Fungerar visserligen alldeles utmärkt men parrafin oljan kan vara allergie framkallande. 

Visserligen kan oljor med tillsatta esteriska oljor lukta gott vara avslappnande ge värme mm. 

Men inte alla som tål dessa utan kan bli irriterade i huden även om det är  helt rent naturliga oljor. 

Jag köpte en massage olja med melon som skulle vara väldigt skonsam för huden. Den var ekologisk och av enbart naturliga ämnen. 

Den skulle ge en behaglig skön värme och kostade 149 kr för  en 50 ml flaska.  

Den  luktar ljuvligt och är visserligen väldigt dryg o visst tusan ger den värme. Jag har använt den 3 ggr på 3 olika personer den första tyckte den luktade gott och att den var skön o  behaglig  de 2 andra  tyckte också den luktade gott men upplevde att de blev irriterade och att irritationen  och värmen satt i ett par dagar efteråt.  

Så jag använder inte den oljan numera och har en flaska över för den som är intreserad.  

Jag använder mig mest av babyolja och då de utan parrafinolja. 

Sist köpte jag Coops Änglamark ekologiska babyolja  och av vegetabiliska oljor den är väldigt billig i jämförelse mot dessa massage oljor. 

Men det går åt lite mer olja  så ska nog göra som Ians tipsade om att blanda den med ricin olja. 

Angel3 ska du använda olivolja  så använd väldigt hög kvalitet och  då får du lägga ut lite mer pengar ca  200 -300 kr för en flaska men  det blir ju oftast  ändå billigare om du jämför liter priset  på massage oljorna. 

Tyvärr har det visat sig att de billigare olivoljorna innehåller väldigt  mycket slaggprodukter som inte alltid är så nyttiga.

Lasse

Angel3
2013-09-11 08:33
#4

Tack för era tips och råd. Ska köpa och prova mig fram.

Tuva-Lena
2013-09-11 09:49
#5

Jag kör med vanlig rapsolja som jag tillsätter eterisk olja i, men vanligtvis använder jag örter för att få en massageolja med lite bättre stuns i. Du skulle kunna testa pepparmynta t ex, eller tall, björk, enbär eller nåt som är lätt att hitta i naturen. Låt örterna ligga i oljan ett par tre veckor, sila av örterna och du har världens bästa massageolja - egentillverkad och betydligt billigare! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hellas
2013-09-11 21:45
#6

Jag använder rapsolja som jag blandat några droppar helt ren Sandalwood som är värmande och ger en bra fyllighet.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
abbis
2013-09-12 23:19
#7

Enligt experten här  hemma så säger han att ska man ha grepp och jobba med djupgående muskelmassage så är jojobaolja tillsammans med tistelolja bäst..även för dina egna händer.

Dom eteriska oljorna tillsätts efter vad som eftersträvas..

Babyolja är inget du får grepp med då den är för hal..och melon finns inte som naturlig olja utan är säkert bara tillsatt för doften och inget annat..

Sambon har utbildat i detta i en tre stegs utbildning för massörer tidigare..så jag tror han vet vad han pratar om 🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

tarotlasse
2013-09-12 23:56
#8

#7 

Ja du Melon oljan misstäner ju jag inte vara naturlig även om en jäkkla massa stämplar på denna lilla flaska visar att det ska vara en helt naturlig produkt plus att den skulle vara ekologisk. 

Men den irritationen de fått på huden ja så jag tvivlar. 

Änglamarks ekologisa  barnolja innehåll kernell tistel olja och en annan olja, 

Lasse

Nandini
2013-09-13 22:49
#9

Den eteriska oljan av lavendel är fantastiskt bra. Under första världskriget upptäckte en läkare att lavendeloljan läkte brännskador mycket snabbare än när skadorna skulle läka av sig själva. Då hade de ju inte läkemedel att tillgå.

Så inom aromaterapin är lavendel den oljan som man inte kan misslyckas med. Om du av misstag skulle ta för mycket så gör det ingenting. Lavendel ger inga biverkningar (förutom om man nu skulle vara allergisk mot lavendel).

Andra eteriska oljor ska man vara försiktigt med, särskilt om det är eteriska oljor från pepparmynta och citron. Tea-tree är också en olja som är väldigt stark. Men den har inga terapeutiska egenskaper som övriga eteriska oljorna har.

Så att blanda i lavendel i en vegetabilisk olja som man tycker om, är verkligen underbart! Terapeutiskt ger lavendel lugn och ro, den verkar avstressande, är antiseptisk och gör gott i våra celler!

fridelfina
2013-09-15 21:57
#10

Ians, var hittar du din mognade sesamolja, hur förvarar du den och hur länge håller den?

 
 

Ians
2013-09-16 13:09
#11

Jag köpte min på en hälsokost som säljer Veda Lilas produkter…den finns även på nätet. Men kolla om du har en återförsäljare nära dig så slipper du frakten. Min olja har fått stå i matskåpet och hållit sig bra där!

fridelfina
2013-09-16 21:14
#12

Bor i sthlm, så jag kan vid tillfälle åka till Veda Lila! Hade fått för mig att mognad sesamolja hade väldigt kort hållbarhet…

 
 

Ians
2013-09-17 14:14
#13

Det har jag inte märkt….luktar och smakar som den skall efter ganska långtid.

Annons:
fridelfina
2013-09-17 17:04
#14

😎 Jag kanske missförstått eller blandat ihop nåt…

 
 

Angel3
2013-10-04 20:44
#15

Hur många droppar av den eteriska oljan vågar jag blanda ner i rapsoljan??

tarotlasse
2013-10-04 22:40
#16

#15 Ja du ska nog vara försiktig med de esteriska oljorna misstänker jag. 

Även om det är naturliga produkter så är det kanske inte så nyttiga. 

Förra veckan gick det ut  larm om att arbetsskadorna hos Spa personal ökat markant det senaste åren och orsaken är eksem   orsakade av esteriska oljor visade det sig. 

Nu använder visserligen Spa personalen oljorna dagligen  men ändå oroveckande när så många får allergier och eksem av dessa esteriska oljor. 

De intervjuade ett par massörer som fått sluta med sina arbete på grund av sina svåra eksem.   

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så använde jag en olja med  en esterisk olja med melon och använde det på 2 personer och 2 st fick hud besvär av den. 

Även om den var helt naturlig och ekologisk så gav den stora hud besvär. 

Så iakta stor försiktighet med dessa esteriska oljor råder jag dig. 

Lasse

Nandini
2013-10-04 22:54
#17

Hej Angel3!

Det beror på vilken eterisk olja du använder. Men man brukar säga att 4-7 droppar i 10 -12 ml vegetabilisk olja. Snälla eteriska oljor är lavendel, ros, bergamott, geranium, jasmin, myrra, sandelträ, ylang ylang, m.m. Sen finns det kraftfullare och starkare eteriska oljor som eucalyptus, citron, pepparmint, m.m. där man tar färre droppar.

Eteriska oljor är väldigt kraftfulla och vissa är inte lämpliga för barn och gravida och vissa sjukdomar. Eftersom eteriska oljor utvinns ur växter så har de samma egenskaper som växterna. Om man är känslig kan man testa en droppe på armen och se om det har uppstått en irritation i huden efter 6-8 timmar.

(Alkohol och eteriska droppar hör inte ihop, t.ex om man fått en härlig aromamassage med eteriska oljor och sedan intar alkohol av något slag. Man kan må riktigt dåligt efter det!)

abbis
2013-10-05 00:28
#18

#16 - Den artikeln du refererar till har inget med de rena eteriska oljorna att göra utan handlar om verksamma delar som finns i eteriska oljor. Det är specifika produkter som spa-terapeuter använder där t ex linalol ( en beståndsdel i bl a flertalet citrusoljor) tillsammans med andra bärande produkter värms upp. När uppvärmning av vegetabiliska- och eteriska oljor sker påbörjas en oxidationsprocess som förändrar produkten och efter ett tag kan göra den hudfientlig istället för vårdande.

Men att använda eteriska oljor i vegetabiliska oljor som verksam beståndsdel är något helt annat. En massageolja med 0.5 - 1 % eterisk olja är i de flesta fall tillräckligt verksam samt ofarlig för massören. Men  använder man t ex kamfer, mynta, kanelbark, nejlika och svartpeppar så är det lägre doser som gäller. En annan bra sak att veta är att masserar man med bergamott som innehåller det aktiva ämnet bergapten så ska man inte sola eller lägga sig i ett solarium efteråt då den är fotosensibiliserade och kan ge allvarliga brännskador.

Hudproblemen med melonoljan är förståelig då det inte är en eterisk olja utan någon syntetisk blandning.

// Björn

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

tarotlasse
2013-10-05 00:45
#19

Jo Abbis visst är det så men vilken esterisk olja är inte framställd på detta vis  det är ju just på det viset vi framställer oljan ur växterna oavsett.

Så allt även de esteriska oljorna framställs genom en process och är inte längre naturliga det går inte att komma i från. 

Undersökningen visade ju även att  de  som inte använde sig av oljor med tillsatta esteriska oljor inte i samma utsträckning drabbades av eksem  så där håller inte ditt resonemang tyvärr.

Jag har under åren märkt vid ett flertal tillfällen personer som reagerar på oljor med esteriska oljor och även tillsatt esteriska oljor själv i naturliga oljor. 

I dag använder jag själv rent så kallade  rent naturliga oljor  utan tillsatta esteriska oljor. 

Men det är fortfarande inte en enda olja som är naturlig utan måste framställas genom en process och då är det inte längre en naturlig produkt utan ngt vi skapat. 

Precis som det syntetiska oljorna så är de skapade av naturliga produkter från början. 

För även det syntetiska oljorna är tillverkade av olika  naturliga  grundämnen.  

men genom olika processer skapar vi en ny produkt. 

Så alla oljor måste arbetas fram genom olika processer oavsett om du framställer den av växter eller inte. 

Så varken de esteriska oljorna eller andra oljor är några naturliga produkter. 

Lasse

Angel3
2013-10-05 08:00
#20

Tack för era svar.

Tyckernte att jag fick till att det luktade lavendel tog 10 dr i 1 dl.

Hörde om det på tv att dom varnade för hennes oljor. Min kompis använder sig av hennes oljor så nu ska hon sluta med dom.

Annons:
Hellas
2013-10-05 08:22
#21

#15 Du måste läsa på om varje eterisk olja då mängden av hur mycket man ska använda varierar mellan olika sorter.
Rent generellt tycker jag man ska vara försiktig med de här oljorna speciellt om man är gravid, medicinerar eller kanske har andra besvär.
Jag använder dem visserligen gärna men läser på först.

#20 10 droppar Lavendel i 1 dl vätska tycke jag låter mycket.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Nandini
2013-10-05 08:40
#22

# 21

Den enda eteriska oljan som man kan använda mycket av är Lavendel. Vid en lättare brännskada kan du i princip hälla hela flaskan över. Lavendel är en mycket läkande eterisk olja, dess läkande egenskaper "upptäcktes" under första världskriget då det inte fanns så mycket att tillgå för soldater i krig som blivit brännskadade.

Även Ros är ofarlig på samma sätt, fast den är ju så väldigt dyr och så potent att man inte behöver så många droppar.

Hellas
2013-10-05 10:58
#23

Jodå, jag vet det men frågan är om man har behov av det i en massageolja som vi pratar om här?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Nandini
2013-10-05 12:45
#24

Nej, du har rätt, det behövs inte 10 droppar lavendel i en massageolja. Vad jag menar är att det inte är farligt om det råkar bli mer.

Nev
2013-10-05 21:44
#25

#19 Hej, Björn här! Abbis sambo och jag som skrev inlägg #16.
Jag skaffade mig ett eget logg in för att inte orsaka förvirring här :)

Det du refererade till angående eteriska oljors farlighet är troligtvis detta.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/de-skadades-av-massageoljor

du säger:
"Undersökningen visade ju även att de som inte använde sig av oljor med tillsatta esteriska oljor inte i samma utsträckning drabbades av eksem så där håller inte ditt resonemang tyvärr."

Här rör det sig om produkter som innehåller både rena eteriska oljor, delar av eteriska oljor ( ex. linalol och geraniol ) och en hel del annat.
Det nämns också att produkterna ska värmas upp och då är det självklart risk för oxidationer både när det gäller produkter som börjat åldras och om rengöringen inte är tillfredsställande. Så min bild av detta är att man jobbat med specifika produkter som inte kan jämföras med den typ av massageoljor som det pratas om i denna tråd.

Att sedan jämställa naturliga produkter med syntetiska produkter är helt befängt.
En syntetisk produkt är när man skapar en kemisk förening genom en kemisk reaktion mellan andra kemiska föreningar.
Att naturlig produkt är en omanipulerad kemisk förening. T ex ett aromatiskt kolväte, mer känt som en eterisk olja.

Ett exempel:
För att ta fram en naturlig eterisk lavendelolja som är de vattenlösliga ämnena i lavendelblomman så behöver du bara använda dig av en ångdestillation. 
Att ta fram en syntetisk lavendel måste du använda dig av olika ämnen och sedan skapa olika kemiska reaktioner för att komma dit. Ofta använder man sig av lite äkta vara och en del syntetiska ämnen.

Intressant här är att den äkta lavendeloljan är cellregenerande, lugnande och lätt inflammationshämmande. Den syntetiska har inget av den naturliga oljans egenskaper och doftmässigt kan den troligtvis bara lura en otränad näsa.

Linda Buck, nobelpristagare i fysiologi /medicin 2004 har påvisat att människans doftsinne inte reagerar på samma sätt om det är en syntetiskt framställd doft. En naturlig doft sätter fart på kroppens system med automatik, en syntetisk doft måste vi lära oss att agera på.

För att åter nämna din referens till din "eteriska melonolja" vill jag säga att den inte innehåller någon äkta melon utan är en syntetisk skapad produkt.

Lite fakta kan vi också plocka med här:
Eterisk olja är undersökt, dokumenterad och väl använd sedan lång tid tillbaks. I modern tid får man väl räkna kemisten René-Maurice Gattefossé som en förgrundsgestalt med verket Aromathérapie - Les Huiles essentielles - hormones végétales. Ett arbete han började med då han av misstag upptäckte lavendelns läkande egenskaper då han kylde ner sin hand med ren eterisk olja från lavendel då han bränt sig i sitt labb. ( 1930-talet)

Om Gattefossé dokumenterat de välgörande egenskaper så har Robert Tisserand i Essential oils safety guide dokumenterat vetenskapens världs kunskaper om dess risker och biverkningar.

Så vill man så är det inga problem att handskas med eteriska oljor på ett säkert sätt. Anledningen till att eteriska oljor inte används mer i kommersiella produkter och läkemedel är enkel. Eteriska oljor utvinns på ett enkelt sätt ut växter och är naturliga produkter som inte går att ta patent på, alltså ingen möjlighet att skydda och tjäna stora pengar på.

tarotlasse
2013-10-05 22:16
#26

#25 

Jo jag förstår mycekt väl det du menar men du missförstår nog mig. 

i min Jämförelse för att få den esteriska oljan så för att få fram denna så får du liksom det syntetiska oljorna använda sig av en process för att framställa detta.

Det syntetiska  av kemikalier som du säger men framställda av olika naturliga grundämnen men det är ju inte naturligt längre. 

De esteriska oljorna utvinns av naturliga växter helt rätt men även här en kemisk process men utan kemikalier förhoppnings vis. 

En naturlig växt har en väldigt kort hållbarhet saften som utvinns ur växter håller inte många veckor innan den möglar eller ruttnar

Rent fakta så man måste då  i en process bearbeta det för att få en längre hållbarhet även om man använder sig av naturliga produkter till detta. 

Så kan ingen säga till mig att detta är en naturlig produkt längre.

En kemisk produkt är svavelsyra där man på samma sätt upphettar naturligt svavel och vatten och ångan som sedan kyls ner blir vätska och då blir  svavelsyra detta klassas som en kemikalie och inte längre en naturlig produkt. 

Hur kan man då kalal den esteriska oljan en naturlig produkt för på samma sätt har den från en naturlig produkt omvandalts till ngt annat genom oss mäniskor och är absolut inte naturlig längre. 

Är svavel syra en kemisk produkt så är även en esterisk olja en kemisk produkt  eller lika gärna tvärtom. 

Så egentligen ingen skillnad på kemiska  syntetiska produkterna eller de esteriska oljorna 

För  de är framställda från en produkt för att bli en  annan produkt och då inte en längre naturligt förekommand produkt. 

Jag håller helt med dig att denna massage olja med tillsatt esterisk olja av melon troligtvis inte innehåller ngn melon överhuvudtaget. 

Trots alla stämplar om att det  både är en garanterat naturligprodukt och att den är ekologisk. 

För det fuskas mycket med dessa produkter så mycket bättre och billigare att tillverka sin massage olja själv. 

Men jag anser fortfarande att man ska vara försiktig med dessa esteriska oljor även om de betraktas som naturliga.   

Även vit flugsvamp är  helt naturlig  men jag rekomenderar inte att använda den.  

Lasse

Nev
2013-10-06 00:21
#27

#26

Ok, då tar vi det i rätt ordning här.

Du skriver:
_"Så egentligen ingen skillnad på kemiska syntetiska produkterna eller de esteriska oljorna"

_Att en uppångning av växter där man utnyttjar de aktiva ämnen som uppstår i vattenångan skulle vara en kemisk process är fel. För i detta fall är det inget som förändras. Det enda som sker är att vattnet förångas, kyls ner och sedan återgår till flytande form. Där man sedan via vätskornas olika densitet kan skilja vattnet från den eteriska oljan.

svavelsyra kan helt riktigt framställas med en reaktion av vatten, men då i inverkan på  svaveltrioxid (SO3). Så där har redan en kemisk process genomförts med bränt svavel.

Du skriver:
_"En naturlig växt har en väldigt kort hållbarhet saften som utvinns ur växter håller inte många veckor innan den möglar eller ruttnar"

_Nu förstår jag överhuvudtaget inte vad du menar. 
För pratar vi om eterisk olja så är det ingen saft det handlar om, utan en eterisk olja. Är den tagen från skal ( citrusfrukter ) så har den en hållbarhet på minst 1 år. Är den tagen från blad/blommor så är hållbarheten ännu längre, när det gäller eterisk olja från rötter så pratar vi om ytterligare års hållbarhet.

När det gäller andra sätt att få fram växtextrakt så är hållbarheten fallande från, alkoholutdrag, oljeutdrag och vattenutdrag. Men ingen av dessa utvinner några safter.

Att du sedan säger att det fuskas en massa med ekoprodukter är att vara ute på hal is. Skriva sådant utan belägg är riktigt illa.

Ingen har heller påstått att du ska äta vit flugsvamp, så detta är inte relevant här.

Nu har vi hamnat riktigt OT i denna tråd som startades om var man köper massageolja och om priserna är rimliga. Men jag tycker det är viktigt att det inte snurrar runt en massa felaktigheter som sedan cementeras som sanningar.

Annons:
tarotlasse
2013-10-06 00:33
#28

Ja det är du själv som säge att det fuskas att massage oljan inte är en naturlig esterisk olja även om det står på förpackningen att det är en garanterat  helt naturlig produkt  och att den är ekologosigt odlad

Eftersom du säger att det inte finns ngn esterisk melon olja så

Kan det ju inte rör sig om  annat en fusk.

Så kan inte vara båda delarna eftersom du säger att det inte finns antingen  så har du fel är det en äkta vara som förpackningen anger  eller så är det inte  en naturlig produkt som du säger och då  är det fusk. 

Oljor med antibiotika och corticon är det också naturliga?  som livsmedels verket avslöjade för ett par år sedan.

Så att fusk sker inom branchen går tyvärr inte att förneka tyvärr.    

Lasse

Nev
2013-10-06 09:04
#29

#28
Jag har inte i något av mina inlägg påstått att det fuskas med innehållet i massageoljor.

Det jag sagt är att det är högst osannolikt att melonen som ligger i en massageolja är av naturligt ursprung. Däremot är det fullt möjligt att de vegetabiliska oljorna i massageoljan är såväl naturliga som ekologiska.

Det finns alltid ett ansvar hos konsument att kolla upp vad det är man köper. Alla produkter av detta slag ska ha en förteckning över innehållet i form av INCI-namn / latinskt namn. Är man osäker på innehållet så fråga personalen om vad produkten innehåller. Kan personalen inte svara på det, så handla din produkt på annat ställe om du är osäker.

När det gäller det andra du skrev är det nog inte relevant för frågan kring de massageoljor som det efterfrågas om här.

Återigen att gå ut rent allmänt att klanka på "branchen" är inte snyggt.

Nev
2013-10-06 09:31
#30

Måste även in och ta detta med olivolja. En olivolja för massage behöver inte vara dyr. De viktigaste egenskaperna där är att den är en kallpressad olja, kommer från första pressningen (extra virgin oil ), kan fungera med andra pressningen ( virgin oil ), men absolut inte någon senare pressning (olio di oliva). Att den är ekologisk är också en garanti för att det inte finns några hudfientliga kemiska rester kvar i den.

En ren olivolja räknas som en fet olja och kan vara svårt att jobba på djupet med. Blanda den gärna 50/50 tistelolja som är en torr olja och "greppet" blir genast bättre.

Prisexempel för 1 liter av denna blandning inköpt hos Crearome blir ca. 165 :-, alltså strax över 20:- per helkroppsmassage.

mafaldahej
2013-10-06 14:05
#31

Hej!

Var köper ni eteriska oljor?

abbis
2013-10-06 15:30
#32

Jag säljer …

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Nandini
2013-10-06 15:31
#33

Eteriska oljor finns i bl.a Hälsokostaffärer, men vill man ha ett större utbud så köper man dem per postorder. En firma är t.ex Crearome. Det finns flera andra också!

Kanske ska tillägga att det finns eteriska oljor som inte har den bästa kvalitén. De är billigare och kan komma från odlingar som inte är så seriösa med hur växterna tas om hand innan de blir till eterisk olja. Det ska alltid framgå vilket land de kommer ifrån, t.ex.

Ians
2013-10-06 18:07
#34

Nev välkommen in både i gruppen och diskussionen 🌺

Annons:
Nev
2013-10-06 19:31
#35

Tackar och Bockar.
Det var några år sedan jag var här på iFokus, men nu har AnnBritt (abbis) lurat in mig igen :)

Hellas
2013-10-08 19:06
#36

Jag skulle även vilja slå ett slag för att göra en egen örtolja för bla.massage. Man behöver inte använda eteriska oljor, det  är en fantastisk känsla att plocka sina egna örter, torka dem och sedan lägga dem i en fin olja under några veckor……bara en tanke 😉

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ians
2013-10-09 14:00
#37

En bra tanke Hellas! 

Exempelvis nässelolja är bra mot torr hud!

Upp till toppen
Annons: