Annons:
Etikettmassage
Läst 3359 ggr
piavärk
2013-11-20 13:57

Erfarenhet av muskelknutor?

Jag har haft ont inne i armbågarna ca ett år. Är också svullen och har värk i ena handens fingrar. Känns som om jag provat det mesta. För en månad sedan började jag läsa Clait Davies bok Massera själv bort dina smärtor (The trigger point manual workbook på engeälska). Teiorin bygger på att det bildats muskelknutor som kan masseras bort med stor envishet. Jag masserar och masserar och har kunnat sluta med värktabletten Tramadol efter sex månader. Har någon erfarenhet av detta? Har skitont och behöver bli mycket bättre för att kunna börja jobba. Är ändå lite glag för idag har jag skalat ett ägg själv.

Annons:
Ians
2013-11-21 03:04
#1

Vad säger doktorn om detta? Smärtan alltså inte massagen. Knölar i armhålan låter lite mysko måste jag säga. Man har ju lymfkörtlar där också men om doktorn gjort en ordentlig utredning så mår även lymfsystemet bra av lite massage. Hur länge har du masserat där?

Tuva-Lena
2013-11-21 09:48
#2

Armbågarna var det Ians!🤫🙂 

Vid armbågarna ligger två st s k bursor, eller slemsäckar på svenska, som ofta blir inflammerade när man överanstränger armarna, dom har till uppgift att skydda leden, vara stötdämpare så att säga. Eller så kan det vara den muskel som springer mellan själva leden - heter  anconeus och har till uppgift att just böja i leden. Tennisarm är ett tillstånd där just den muskeln är inblandad. Det är ett vanligt tillstånd och då hjälper det INTE att massera! Här handlar det om en inflammation och vid inflammationer ska man inte massera för då genererar man mer värme, och värme är ju ett symptom vid just inflammationer.

Eftersom du dessutom upplever smärta i händerna så kan det också vara den muskel som böjer handleden och fingrarna, den fäster på utsidan av armbågen och kan ju också ha blivit "smittad" av den ursprungliga inflammationen, då du blivit tvungen att överbelasta den när inte den rätta muskeln, anconeus, är okay.

Jag är nästan 100% säker att här rör det sig om en inflammation och då hjälper inte massage, endast för stunden, aku🌺punktur eller laserbehandling skulle jag vilja rekommendera.

Oj blomman hamnade fel, men den är till dig!🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2013-11-21 16:27
#3

Ja du Tuvan du ser När jag postade det svaret 😂 armbågar var det ju inte armhålor……. ursäkta en trött läsare, som dessutom inte hade läsglasögonen på och texten i mobilen är förskräckligt liten numer 😃

TjockaBerta
2013-11-21 18:16
#4

Min värk kommer oftast från muskelknutor. Jag blir också markant bättre om någon masserar ut dem. Det är dyrt att gå på sån massage och jag skulle behöva gå en gång i veckan till att börja med. Eftersom mina främst sitter på ryggen kan jag inte göra det själv.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: