Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Husapotek/Huskurer

Örter och andra växter

2014-06-02 23:35 #0 av: Ians

Vore kul om de som vet vad man skall göra med allt som växer så det knakar nu, kunde ge lite tips och råd vilka växter man skall kika efter Nu och under resten av sommaren och hösten.

För alltid missar jag detta, visst är det roligt att höra vad nu gör med det ni samlat, olika utdrag och tinkturer i oljor, eller Théer etc
men det är trist när man ska behöva vänta till nästa år innan man kan samla och tillverka själv ;

Så denna tråden tänkte jag att vi kunde använda till det, att tipsa om vad som är säsong just nu, gärna ta en liten bild och visa upp, så vi som är noviser vet vad vi skall kika efter.

Och gärna varna om det finns växter som liknar det vi skall samla in och göra våra bryggder på, så vi inte går o blir förgiftade!
tex vet jag att det finns fläder och så finns det en kalks variant, som man inte skall göra saft på precis, hur giftig den är vet jag inte men den lär inte vara nyttig iaf ;)

Själv så har jag en god kollega som bor på landet, hon har mängder med nässlor runt sin tomt, som hon tar med i en kasse lite nu och då, dessa torkar jag och gör Thé och pulver på, som jag sedan använder under vintern.

Dela med er av era tips! Det finns gott om växter och örter i naturen att plocka så vi alla kan Vara med på ett hörn ;) om vi som sagt bara vet vad vi skall kika efter och göra med det !

Anmäl
2014-06-03 07:51 #1 av: Magi-cat

Flädern blommar inte samtidigt som den giftiga druvflädern, ser inte särskilt lika ut, doftar helt annorlunda så det borde inte gå att förväxla....

Såg just att min fläder börjar blomma nu, det är ovanligt tidigt. Doftar ljuvligt.

Jag brukar plocka rölleka till vinterns te och lindblommor ifall någon blir förkyld eller behöver något avslappnande till natten.

Nässlorna måste jag ta tag i nu, för att torka till pulver...

Förra året gjorde jag blåbärsolja efter recept här. Glad

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2014-06-03 08:11 #2 av: shigne

Små fina granskott i en honungsburk - så får jag honung till vintern med mycket c-vitaminer. Burken får stå i soligt fönster hela sommaren, så silar jag ifrån granskotten till hösten och ställer in i kylen.

Provar att torka nässlor i år - får se vad jag hittar på med dem.

Odlar egen gurka, paprika och chili.

Ute vid grillen står två stora kryddkrukor med allehanda kryddor att göra kryddsmör av och färska kryddor till maten under sommaren.

I trädgården står en libbsticka som ska torkas och användas som krydda till vinterns köttgrytor etc.

Det är nog vad jag pysslar med just den sommaren!

Anmäl
2014-06-04 09:44 #3 av: Tuva-Lena

Svarta vinbärs blad, torka och gör te av för att undvika förkylning. Innehåller massor av C-vitamin! Smakar dessutom gott!

Te på nässla som sagt, men även åkerfräken, smakar riktigt gott och är bra mot magkatarr eller sur mage och för huden, hår och naglar. Nässlorna innehåller massor av nyttiga mineraler!

Tallbarr, en, rosmarin, ja även björkblad: lägg i olja, rapsolja som är väldigt hållbar t ex..(täck alla blad annars kan oljan med bladen mögla, låt stå i tre veckor i ljust fönster) och använd till kalla fötter på vintern. också väldigt bra för att få igång blodcirkulationen i benen - för den som har åderbråck eller "fönstertittarsjuka" ..

Ja det finns nästan hur mycket som helst. Kamomill bra vid förkylning, styvmorsviol och groblad, bra vid sår. Ringblomma inte minst, men den har vi presenterat många gånger på forumet. Morotsolja - en riktig vitaminkur för huden! O s v.. Skämtar

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2014-06-04 22:29 #4 av: gummimamma

Örtsalt kan man göra av sina favoritörter. 

Torka myntor till the. Även hallonblad blir gott i the...

Jag torkar kattmynta, som jag ska lägga i kattleksaker och skänker till ett katthem. De får antingen sälja leksakerna och använda pengarna till katternas behov eller så får katterna själv leka med leksakerna.

Anmäl
2014-06-05 23:10 #5 av: NiklasTyreso

Hittills i år har jag plockat styvmorsviol (som innehåller antiinflamatoriska salisylater),
hallonblad (som innehåller elagitanniner som är antiinflamatoriska vid mag-tarm besvär),
hagtorn (som innehåller polyfenoler som är bra för hjärt-kärlsystemet).
Har även plockat lite nate.

Om 1-2 par veckor blir det att plocka brännässlor.
Om en månad plockar jag johannesört.
Senare i sommar blir det rölleka.

Anmäl
2014-06-06 08:37 #6 av: Ians

Vad roligt det är att läsa om alla era tips!

Anmäl
2014-06-11 11:38 #7 av: Magi-cat

Tips från Naturskyddsföreningen:

http://www.naturskyddsforeningen.se/vilda-vaxter

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2014-06-11 19:37 #8 av: gummimamma

Två burkar med örtsalt! Den rosa består bara av blommor från gräslök och salt. I den gröna har jag blandat förutom salt, även persilja, gräslök, oregano, libbsticka, dragon, kinesisk gräslök, lök, vitlök, morot och äpple. Bägge blandningarna körde jag i mixer en stund, så allt hackades till en blöt smörja. Den torkade jag sedan i min svamp-torkmaskin. Man kan även lufttorka eller torka i ugnen i 50 grader tills allt är torrt. När allt var riktigt torrt körde jag det i mixer igen, för att verkligen få allt finfördelat. Sedan provsmakade jag mina blandningar på skivade tomater. Gott!!!

Anmäl
2014-06-12 18:18 #9 av: Ians

mmmmm.....Gummimamma!
Ser riktigt gott ut det där, en jätte bra ide att göra sitt örtsalt själv, då vet man vad det innehåller !

Anmäl
2014-06-14 17:25 #10 av: gummimamma

Vad mer än saft kan man göra av fläder? 

Anmäl
2014-06-29 12:48 #11 av: Ians

Hur går det med samlandet av örter och växter för er?

Ett svar på frågan i #10 The kan man göra! Man borde kunna torka bären också och göra avkok på dem senare om man hittar mycket! Som man gör av nypon!

Anmäl
2014-07-01 11:43 #12 av: NiklasTyreso

Brännässlorna har legat på tork på tidningar i två veckor nu och är klara att läggas i papperspåse. 

Johannesörten är inte mogen än hos mig, men jag har hittat flera ställen blodrot som jag ska skörda lite av till hösten.

När jag var i Dalarna såg jag flera gånger vild valeriana/vänderot, men den verkar inte växa där jag bor i mälardalen. Ångrar att jag inte grävde upp ett par rötter.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.