Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 23639 ggr
NiklasTyreso
7/17/14, 4:18 PM

Varningar! Boken ”Örtmedicin och växtmagi”, 1983.

Boken ”Örtmedicin och växtmagi” från 1983 är en av de bästa naturmedicinska böcker som tryckts på Svenska. Bokens förtjänster är till stor del beroende på att en av huvudförfattarna var Finn Sandberg, Med. Dr, fil. Dr h.c., apotekare och professor i farmakognosi vid Uppsala Universitet vid tiden för utgivningen av boken.

Boken riktar sig till vanliga läsare som inte har någon form av medicinsk skolning. Vissa uppgifter om de medicinska effekterna, som professor Sandberg, uppgav har jag inte kunnat hitta i nyare forskning, vilket gör att jag saknar en källförteckning. Källförteckning hade gjort boken alldeles för tjock och dyr att trycka och är för de flesta vanliga läsare onödig, men kan ändå vara av värde.
Exempelvis skriver Professor Sandberg att Slånbär ökar ämnesomsättningen vilket skulle vara värdefullt att veta mer om för läsare med ex sköldkörtelsvårigheter. Påverkar slånbär tyreodea/sköldkörteln eller har den en annan verkningsmekanism? Det går inte att utläsa från boken och var Professor Sandberg hämtat uppgiften ifrån får vi inte veta. Idag, 31 år efter publiceringen är svårt att hitta forskning som stödjer påståendet om slånbärs effekt på ämnesomsättningen, även om Professor Sandberg säkerligen hämtade uppgiften från tillförlitliga publicerade studier från farmakologisk forskning.

Det har kommit ny forskning under de 31 år som gått sedan boken släpptes och särskilt viktig är forskning som visar på skadliga effekter av vissa växtmediciner som nämns i boken.
-----------------------------------

Pestskråp har i nyare studier på råttor visat sig ge skador på levern. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20652855
Det innebär att man ska vara försiktig med att använda pestskråp och inte använda den regelbundet under längre tid.
-----------------------------------
Om Åkervinda står i boken Örtmedicin och växtmagi på sidan 252 att ”Även den närbesläktade åkervindan, Convolvulus arvensis, som är vässäntligt mindre och har mindre, ljust röda blommor, är användbar som avföringsmedel; den är dock mindre verksam än snårvindan”

Ett par studier från 1995 talar för att man absolut inte alls ska inta någon del av åkervindan!
Försök på möss som fick låg dos av åkervinda i maten varje dag i 6-8 veckor gav dem lever och tarmskador, och möss som enbart fick äta åkervinda dog eller var dödssjuka efter 4-7 dagar.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8592835

Hästar som ätit åkervinda har fått tarmskador med ärrbildning i tarmarna efter utläkta tarmskador.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7495531

Det är extra allvarligt att åkervinda ger tarmskador hos två, olika, däggdjursarter. Då är det inte bara en enda djurart som är känslig, utan växten är giftig även för fler arter. Eftersom människor får diareer när växten används som ”avföringsmedel” är det mycket stor risk att den kan ge tarmskador även hos människor.

-----------------------------------
Om Vallört (Symphytum officinale) skrivs på sidan 276 att ”Invärtes bruk av pulveriserad rot ej tillrådligt” och till de oönskade biverkningarna nämns lite senare på samma sida ”Invärtes ger låg dos blodtryckssänkning, högre dos svag blodtryckshöjning och lätt laxerande verkan.”

Det låter inte som särskilt allvarliga biverkningar, men man visste inte bättre 1983 när boken kom. Under 90-talet och början av 00-talet kom ett antal studier som visade att Vallört ger leverskador och levertumörer hos försökdjur. Produkter innehållande Vallört för invärtes bruk förbjöds därför 2001 att säljas i USA.

Här är en av studierna som talar om leverskadorna och levercancern som Vallörten kan ge:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18047722

------------------------------------

Det har skrivits få böcker om naturmedicin, även internationellt, som håller samma kvalitet som ”Örtmedicin och Växtmagi”. Den är fortfarande en bra utgångspunkt om man vill lära sig om naturmediciner, men den bör kompletteras med kunskaper från nyare forskning.
Jag känner inte till någon ny Svensk naturmedicinsk bok av samma omfattning och kvalitet, som återspeglar kunskapsläget idag 31 år senare. Professor Sandbergs bidrag i Boken Örtmedicin och växtmagi gav oss den hittills bästa bok som skrivits på Svenska om naturmedicin.

/

Niklas

Annons:
tarotlasse
7/17/14, 8:52 PM
#1

Tack för informationen  och jo det är en mycket bra bok men som du säger  gammal och forskningen har ju gjort enorma framsteg under dessa år så man vet så mycket mer om många växter i dag. 

Jag har faktiskt enligt min mening sett en  ännu bättre  bok men  den består enbart av  norden vilda läkeväxter. 

Nu är ju mitt minne så fruktansvärt dåligt så har glömt vad boken heter och författarens namn. 

Det är en av försvarets experter och en va det personer som startade Svenska överlevnads sällskapet. 

Han har skrivit både böcker om ätliga växter och denna bok jag tänkte på om läkeväxter  denna bok tar både upp läkeverkan och på biverkningar och  mindre giftiga och dödligt giftiga växter i vår nordiska fauna.

Vi hade boken i vårt bibliotek på Friluftsfrämjandet och mina vänner som jag anordnade kurser i överlevnad och växtkunskap i vår svenska natur hade denna bok och är en helt fantastisk bok om växter egenskaper och verkan. 

Jag försökte länge få tag i denna bok som var slut på Ica förlaget som den gavs ut på. 

Enligt samtal jag hade med ica förlaget  då så höll man på att uppdatera denna bok eftersom forskningen om växter och dess egenskaper gått enormt mycket framåt de senaste åren.  

Eftersom läkemedelsbolagens intresse är så enormt stort  så har det skett en enorm forskning på just växt området de senaste 15 åren.  

Man sa då att uppdateringen av boken var i slutskedet och tog mitt namn och adress och skulle höra av sig när man tryckt upp den nya versionen men de hörde aldrig av sig och nu har jag glömt både titel och författarens namn. 

Men en svenk man  och växtexpert inom Svenka överlevnads sällskapet är upphovs mannen till denna bok. 

Den var ett strå vassare en  boken  Ört och växt magi enligt min personliga åsikt. 

Är i den i särklass bästa bok om nordens läkeväxter jag  personligen sett som är skriven på Svenska. 

Jag hoppas det kanske är någon annan med bättre minne en jag som kan känna igen boken efter den beskrivning jag gett i denna tråden.  

Jag hoppas någon kan berätta om titeln och författarens namn för bara jag får se det så kommer pusselbitarna falla på plats i min  dåligt fungerande hjärna. 

Lasse

Ians
7/17/14, 9:42 PM
#2

Tyvärr Lasse,har inte en susning!

Så jag sätter en tass i denna tråden och följer nyfiket med o ser om ditt minne kommer sig!

Magi-cat
7/17/14, 10:09 PM
#3

Är det denna? Tidens stora bok om läkeväxter:

https://biblioteket.stockholm.se/titel/509307


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
7/17/14, 10:25 PM
#4

#3 Nej det var inte den boken men länken hjälpte mig att hitta boken. 

När jag bläddrade i deras sortiment av böcker i medicnal växter. 

Så nu hittade jag den men tydligen har man slagit i hop två böcker till en i den nya upplagansom gavs ut 2006.

Det är boken 

Vilda växter som mat & medicin

av Stefan Källman (Bok) 2006, Svenska, För vuxna

Om hur vilda växter på norra delen av vårt halvklot har använts som medicin och mat genom historien. Uppgifter om näringsinnehåll och andra ämnen samt om andra användningsområden.

Då jag läste den för rätt så många år sedan den bästa boken jag läst om nordens vilda läkeväxter i vår natur och dessa växters innehåll och användnings område. 

Vad jag minns så verkligen en bra bok att rekomendera så ska gå direkt in på nätet och beställa den nu. 

För jag har verkligen saknat denna bok för mycket information i denna bok som jag saknat i de flesta andra böcker. 

Ska bli spännande o läsa denna nya upplaga. 

Men kan ju lika gärna bli besviken om de gjort för stora förändringar i boken. 

Så stort tack Magic cat  ger dig en riktig bamse kram för denna länk. 

Lasse

Ians
7/18/14, 8:03 AM
#5

Bra Lasse!

Magi-cat
7/18/14, 8:11 AM
#6

#4 Tack själv, Lasse!

Böcker som betytt mycket för mig är bl.a.:

Raimo Heino, Naturläkarboken och Nya Naturläkarboken

H.P Self: Hästägarens örtabok

Pahlow/Caspers: Örter som läkemedel (tryckt 1979 ser jag nu!)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/22/14, 9:37 AM
#7

Nu har jag beställt hem boken som Lasse tipsar om i #4! Fast det blev utgåvan från 1997.

Verkligen intressant! Särskilt om hur man använt växter i historisk tid.

Och så slog det mig, än en gång, att man aldrig verkar ha använt svamp till mat, bara till andra ändamål. Är svamp kanske ingen bra människoföda, kan man undra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: