Annons:
Etikettmassage
Läst 2476 ggr
shigne
10/23/14, 2:34 PM

Energimassage

Energimassage/Traditionell Japansk Massage härstammar från Japan och är en massage som bygger på Akupunktursystemet. Tekniken att använda tryck med tummen i stället för nålar för att balansera energiflödet utvecklades omkring år 1050 i Japan.

När Energimassage/Traditionell Japansk Massage kom till USA växte det upp ett antal skolor vid namn "Anma schools" (Anma betyder massage på japanska).

År 1986 introducerades Energimassagen i Sverige av Jasmin Ewanoski på Axelsons Gymnastiska Institut och den är fortfarande en stor och självklar del av hennes liv. Jasmin studerade åren 1982-85 i San Francisko olika former av Anma (det vi här kallar för Energimassage på stol, Kabuki och Avancerad Energimassage).

Massagen tar 20-45 min, beroende på önskemål. Kunden sitter bekvämt framåtlutad i en specialdesignad stol. Under massagen sitter du påklädd och avslappnad. Inga oljor används.

Massagen bygger på akupunktursystemet – energikanaler (meridianer). Totalt finns 365 ordinariepunkter och 2000 extra punkter.

Massagen sker med snabba tryck på ett 50-tal punkter, för att balansera kroppens energier.

Massören arbetar igenom rygg, axlar, nacke, huvud, armar och händer med tryckningar, töjningar och skakningar längs punkter och meridianer.

I stället för nålar använder massören händerna, armar och kroppsvikt.

Blodcirkulationen stimuleras - Genomblödning i musklerna ökar - lindrar stress och lösgör spänningar.

Med energimassage kan man förebygga problem med bland annat värk i nacke, rygg, axlar, armar, händer och huvud. Energimassage ger både en avslappnande och uppiggande effekt. Du känner dig både pigg, energisk och i balans. Verkan kan sitta i under flera dygn. Energimassage är därför en mycket populär form av behandling på arbetsplatser.

Energimassagen är bra i förebyggande och frisk-vårdande syfte som dels sparar stora pengar åt arbetsgivaren genom minskad sjukfrånvaro, dels stärker medarbetarnas känsla och engagemang i sitt arbete och för sin arbetsplats.

Idag kan anställda erbjudas massage som en skattefri förmån. 

 Vanliga effekter av energimassage;

v  Energiflödet ökar

v  Blodcirkulationen förbättras

v  Lymfsystemet förbättras

v  Blodtrycket sänks

v  Stesströskeln höjs

v  Kroppsmedvetenheten ökar

 En liten kort film!

Annons:
Tuva-Lena
10/23/14, 5:20 PM
#1

Tack shigne!

Låter som en spännande massage och när man tittade på filmen så såg det ut som massören dansade rent av! En härlig massageform måste jag säga!👍

Kände faktiskt igen en del grepp från TuiNa massagen, alltså kinesisk massage, som också är en massage där man arbetar igenom kroppens meridianer.

Tack än en gång! 🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
10/23/14, 5:44 PM
#2

Jag tror jag läst nånstans att just TuiNa massage och Energimassage är nära lika varandra!

Ja, massagen kommer ju från Japan och för att skona sig själv när man masserar så gäller rörelse och låta det som flöda, samt hålla kroppen som en "krigare"….

Upp till toppen
Annons: