Annons:
Etikettyoga-qigong
Läst 1374 ggr
Ians
2014-12-01 17:04

Yoga vs Fibromyalgi

Yoga är bra för personer med ständig värk! Vanlig sk träning ger oftast mer värk och verkar stressande för kroppen, medan yogan med sitt lugn och att se inåt tänk, gör att man tom kan må bättre i både kropp och själ.

själv vet jag inte hur många gånger jag frejdigt har köpt ett gymkort, för här skall tränas ….. så går jag dit några gånger, och ligger sedan hemma som ett knytte med värk och kan inte röra mig alls!

Rörelse är trots allt bra för kroppen, stillasittande ökar smärtkänsligheten iaf för mig. Men ett gympass är inget min kropp fixar, träningsvärk är en sak, men fibro värk en helt annan sak!

Däremot har jag god erfarenhet av just yoga, som gör mig starkare på sikt och mer smidig och rörlig. 

Här är en länk som talar om en studie som gjorts, där deltagarna  uppvisade klar förbättring vad det gäller de vanligaste symtomerna på Fibro, trötthet, humöret och smärt upplevelsen

http://sund.nu/docs/artikel.asp?td=12/1/2014&tem=2&und=82&art=1304

Bara att slippa den eviga tröttheten, som går ut över humöret, samt om man kan få lindring vad det gäller smärtan som man bär på dygnet runt. Alltid gör det ont någonstans!

Får man lindring vad det gäller dessa tre områden, så är ju livet lite roligare att leva 😉Det de kom fram till i denna studie, är exakt min upplevelse av yogan, så det är värt att pröva iaf, vi är ju så olika så allt passar inte för alla, men det kan vara värt att pröva som sagt!

Annons:
[JeanetteK]
2014-12-01 17:08
#1

Yoga är underbart! Tyvärr har jag kommit ur det. Har tänkt på det nu när jag fått min fibrodiagnos. Jag har problem men händer och handleder behöver lära mig övningar som inte belastar dom så mycket. Nu fick jag lite inspiration att kolla vidare på det! Tack Ians! 😘

Ians
2014-12-01 17:11
#2

Vassego 😉JeanetteK

Farwuq
2014-12-01 17:12
#3

Jag gå på ett yogapass i veckan för att mildra effekten av min MS.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ians
2014-12-01 17:23
#4

Härligt Farwuq! 🙂

Upp till toppen
Annons: