Akupunktur

Varför fungerar akupunktur?

2015-01-01 15:26 #0 av: Benjamin1118

Det finns energi som flyter genom kanaler i kroppen, kallade meridianer. Genom stimulering meridianer med tunna nålar kan man vakna kroppens egen förmåga att behandla sjukdomar.

Anmäl
2015-01-01 15:57 #1 av: fruktgumman

På mig fungerade iallafall inte akupunktur.

Anmäl
2015-01-02 09:37 #2 av: Ians

Jag har mycket bra erfarenhet av just akupunktur! Dessutom har jag en arbetskamrat som gått länge med nackproblem som testade alupunktur och var helt lyrisk efteråt!

Hon undrade i sitt stilla sinne varför hon inte testat detta förut! Så det fungerar nog olika på olika personer, så en tumregel är att man testar själv och utvärderar efter sig själv.

Anmäl
2015-01-02 13:13 #3 av: Benjamin1118

Det finns många studier inklusive Världshälsoorganisationen(WHO)s rapport som visar att akupunktur fungerar. 

Sjukdomar som enligt WHO kan behandlas med akupunktur

http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/42414/1/9241545437.pdf?ua=1

Anmäl
2015-01-02 14:20 #4 av: Tuva-Lena

Absolut! Vad det handlar om enligt kinesisk medicin då, är att vid sjukdom eller smärta i kroppen så råder det en obalans. Vad man gör genom akupunkturen är att stimulera olika kanaler/meridianer, antingen yin - negativ energi, eller yang - positiv energi, för att återupprätta balansen. Det råder ju alltid ett motsatsförhållande mellan yin och yang, dom drar åt olika hålla kan man säga, och om antingen yin eller yang får för stor inverkan på ett organ eller kroppen i övrigt, så får vi en obalans. Genom att då stimulera antingen yin när det behövs, eller yang, så återställer man harmonin i kroppen genom att yin och yang kommer på en neutral nivå och istället samspelar med varandra= kroppen får en chans att läka.

Utan yin - inget yang och utan yang - inget yin. Dessa två bildar tillsammans vad man inom kinesisk medicin kallar Qi - uttalas tji. Inom Ayur Vedan kallas samma livsenergi för Prana. Sol= yang   Måne = yin. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2015-01-06 11:50 #5 av: Benjamin1118

Akupunkturs effekt kan också pga De fem elementen teori 
De fem elementen som består av eld, jord, metall, vatten och trä förklarar naturens omlopp, De fem elementen teorin också förklarar kroppens meridianernas natur. Huvudprincipen inom fem elementläran är: Skapande och kontroll. Varje element genererar, eller ger födsel, till ett annat.

Eld
Elds natur är värme, stigande, ljus och energi. Eld meridianer är hjärt- och tunntarmsmeridianerna.

Jord
Jords natur är produktivitet, näringstillförsel och tillväxt. Jord meridianer är mjälte och magsäcksmeridianerna. Mjälten och magsäcken kontrollerar spjälkningen av maten samt utvinningen av näringsämnena. Magsäckens funktion är att spjälka mat, sända de "rena substanserna" till mjälten för omvandling och extraktion till ren essens för att skapa Qi och blod.

Metall
Metalls natur är nedgång. meridianerna relaterade till Metallelementet är lung- och tjocktarmsmeridianerna.

Vatten
Vattens natur är flöde. Meridianerna som är relaterade till Vattenelementet är njur- och blåsmeridianerna.

Trä
Träs natur är tillväxt och utveckling. Träelementets meridianer är lever- och gallblåsmeridianerna.

Den skapande cykeln
• Vatten genererar trä
• Trä genererar eld 
• Eld skapar jord
• Jord producerar metall
• Metall skapar vatten

Den kontrollerande cykeln
• Trä kontrollerar jord
• Eld kontrollerar metall 
• Jord kontrollerar vattnet
• Metall kontrollerar trä 
• Vatten kontrollerar eld

Anmäl
2015-01-06 13:39 #6 av: Magi-cat

En del har goda erfarenheter av akupunktur mot t.ex. mjölkstockning, ett vanligt problem för ammande mödrar. Rekommenderas av en del MVC.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-01-08 13:08 #7 av: Benjamin1118

Acupuncture as a therapeutic intervention is widely practiced in the United States. While there have been many studies of its potential usefulness, many of these studies provide equivocal results because of design, sample size, and other factors. The issue is further complicated by inherent difficulties in the use of appropriate controls, such as placebos and sham acupuncture groups. However, promising results have emerged, for example, showing efficacy of acupuncture in adult postoperative and chemotherapy nausea and vomiting and in postoperative dental pain. There are other situations such as addiction, stroke rehabilitation, headache, menstrual cramps, tennis elbow, fibromyalgia, myofascial pain, osteoarthritis, low back pain, carpal tunnel syndrome, and asthma, in which acupuncture may be useful as an adjunct treatment or an acceptable alternative or be included in a comprehensive management program. Further research is likely to uncover additional areas where acupuncture interventions will be useful.

http://consensus.nih.gov/1997/1997Acupuncture107html.htm

Anmäl
2015-01-15 16:07 #9 av: Ians

Jag vill påpeka för dig Benjamin118 att man inte får lägga in reklam för sina kurser här utan att fråga  mig eller Tuva-Lena. Då jag tidigare gått väldigt hårt åt andra som gjort det, så tar jag bort din reklam och du får inboxa mig  innan eller Om den skall publiceras igen här på Alternativbehandlingar.iFokus!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.