Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 2908 ggr
[tililili]
1/20/15, 7:14 PM

kall och tappar känsel

Är väldigt kall om händer och fötter. Fingrar och tår blir så kalla att jag tappar känseln, även  när jag sitter inomhus.

Frusen överlag när jag är stilla och extrem lätt att svettas när jag rör på mig :/
Tränar ganska mkt och cyklar minst en halvtimma varje dag. Röker inte. Äter tillräckligt med energi, kcal,  men funderar på om jag inte får i mig alla vitaminer och mineraler som jag borde. Kan det vara brist på något? Är trött också.

Läkarna hittar inget, men har hört att blodproven inte alltid visar rätt.

Annons:
Ians
1/20/15, 9:05 PM
#1

Låter som du har väldigt dålig cirkulation i kapilären dvs de små kärlen ytterst ute i fingrar, tår etc

Hur har du det med sköldkörteln? 

D-vitamin?

B-vitaminer gör att man får lite bättre cirkulation.

Vitlök är suveränt, mot kalla händer och fötter.

Du kan använda raggsockor utan någon strumpa under, då masserar de avigamaskorna på insidan fötterna när du går.

Pulsvärmare, är bra mot kalla fingrar, då värms blodet liksom upp lite extra innan det når fingertopparna.

Värmande kryddor,ökar också cirkulationen i kroppen.

Drick varmt, inga kalla drycker, det ökar också cirkulationen och värme känslan i kroppen. 

Torrborstning, gärna med en sådan där Fransk borste som har kulor i topparna istället för borst, så tar man rejäla fasta drag mot hjärtat när man borstar. Det sätter fart både på cirkulationen och lymfsystemet.

Ja här är några tips.

gummimamma
1/20/15, 11:17 PM
#2

Blir fingrarna vita, sedan blå/lila/röda och värker? Då kan det vara Raynauds fenomen. Prata med din läkare. Jag hade mycket problem med mina händer och fötter, så min läkare ville testa en medicin som egentligen är blodtryckssänkande. Han var ändå lite tveksam, då jag redan hade låg blodtryck. Men jag har bara haft positiva erfarenheter av medicinen! Någon enstaka gång får jag yrsel när blodtrycket blir för lågt. Men då vet jag ju varför den spökar… Jag är inte bra i mina händer, trots medicinen, men mycket bättre. En annan sak som jag själv upplever har gjord det bättre med mina händer och fötter, är att min läkare gick med på (efter tjat från mig) att skriva ut Levaxin. Han menade på att mina ämnesomsättningsprover inte var tillräckligt dåliga, bara på gränsen till dåliga. Men eftersom jag läst mig till att jag hade var och vart annan av alla symtom på Hypotyreos, så var jag envis och ville prova. Många av mina symtom blev bättre, men inte helt bra. Blodproverna visar fortfarande på "på gränsen", men läkaren vägrar skriva ut högre dos Levaxin.  Jag är ändå glad för att ha fått i alla fall lite lindring.

[tililili]
1/22/15, 10:13 PM
#3

Har som #2 "för bra" värden på sköldkörtelproverna, men gick igenom en lista med symptom nu, och det är lite för mkt som stämmer in. Ska kanske gå tillbaka och tjata lite.

Fingrar och tår blir vita, men återgår till normalt läge igen när jag blir varm. Inget blålila och gör inte ont om jag inte blivit riktigt kall. Vilket jag iof blir lätt, men det är utomhus temp vi pratar då ändå.

äter extra d-vitamin 

Tack för tipsen! Ska använda dem så länge!

Upp till toppen
Annons: