Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 3014 ggr
Officielle
2015-04-05 16:51

Så himla torr

Jag har sedan jag slutade med en massa ansiktsprodukter fulla med kemikalier fått otroligt torr hud. Det ser inte klokt ut när jag har smink. Här är min rutin: Kväll: Tvättar bort mitt smink med kokosolja om jag haft smink, sedan masserar jag runt mandelolja i ansiktet som rengöring. Efter mandeloljan sköljer jag ansiktet och applicerar ytterligare lite mandelolja som jag låter vara kvar på huden. (2-3 gånger i veckan blandar jag ricinolja och mandelolja och använder det som rengöring efter att jag tagit bort mitt smink med kokosolja). Morgon: Jag tvättar ansiktet med vatten om jag känner för det men oftast inte. Använder mandelolja som återfuktning. Det känns inte som att mandeloljan räcker för min hud, vad ska jag göra?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-04-05 16:54
#1

Jag använder kokosolja som ansiktskräm. Jag tycker det funkar jättebra. Jag var också extremt torr i ansiktet. Jag har det både i ansiktet och på kroppen.

Officielle
2015-04-05 17:06
#2

#1 Jag testade det för några veckor sedan men upplevde inte någon skillnad förutom att jag fick fler finnar.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[JeanetteK]
2015-04-05 17:11
#3

#2 Okej, ja det är ju inte kul så klart. 😕Hmmm…. tror jag fick tips här inne om ringblomssalva… kan det stämma tro? Ska rota bland mina trådar lite.

[JeanetteK]
2015-04-05 17:12
#4

Här hittade jag min tråd.!

Officielle
2015-04-05 17:15
#5

#4 Tack, ska kika!

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

mikkan01
2015-04-05 17:22
#6

Man ska vara försiktig med att använda ricinolja, det kan torka ut en hel del. Känner du att du måste djuprengöra 3 gånger i veckan? 
Ansiktet brukar vara bra på att återfuka sig själv också, såvida man inte tvättar det flera gånger dagligen. Annars kan du ju testa någon annan olja? På torr hud gillar jag avokadoolja 🙂 
Tvättar du varmt eller kallt? Kallt vatten är bättre och mindre uttorkande också.

Jag brukar också ha relativt torr hy i perioder och min rutin brukar se ut såhär då: tvättar med kallt vatten på morgonen och på kvällen tvättar jag vid behov med någon slags olja, slår på varmt vatten i en handduk och vrider ut, låter den sen ligga på ansiktet tills den blivit kall, torkar av ansiktet och sköljer sen med kallt vatten.

~mikkan

Annons:
Officielle
2015-04-05 17:26
#7

#6 Jag har oren hud och försöker bli av med det. Tyvärr använder jag varmt vatten när jag tvättar ansiktet eftersom att jag inte känner att jag får bort oljorna med kallt vatten.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

mikkan01
2015-04-05 17:32
#8

#7 Det kan ju sättas i en ond cirkel när man övertvättar för att bli av med orenheter och då vill huden ersätta det som torkas ut vilket leder till ännu mer orenheter. 
Har du testat att tvätta bort överflöd av olja med en varm handduk? Oljan är ju där för att återfukta så man vill ju inte få bort allt.

~mikkan

Officielle
2015-04-05 17:40
#9

#8 Men eftersom att jag har smink nästan varje dag och tar bort det med olja vill jag försäkra mig om att all olja försvinner eftersom att mitt smink "sitter i oljan" och om jag inte får bort all olja lämnar jag ju kvar smink och smuts. Tänker jag fel? Har testat det med blöt handduk en gång men tror att jag är för lat för att se till att alltid ha en ren handduk, dessutom blir det mycket tvättande.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
2015-04-05 19:16
#10

Har tänkt sluta använda ansiktssmink och endast fylla i ögonbrynen om jag känner för det. Då tänker jag att jag kan fortsätta ta bort det lilla sminket jag kommer ha med kokosolja och sedan massera mandelolja i ansiktet för att rengöra det lite. Sedan tänkte jag skölja ansiktet några gånger med ljummet/svalt vatten och låta olja vara kvar i ansiktet. Tror ni att det blir bättre? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Ians
2015-04-05 20:31
#11

Tycker jag låter som en bra idé! Men hade nog använt kokosoljan även som insmörjning, mandel olja går inte in lika bra i huden.

Många har upplevt att de får just oren hud av ricinolja, som inte på något sätt går in i huden utan lägger sig som en film utanpå.  Så hade det varit jag så hade jag slutat med den till att börja med. Kokosoljan är antibakteriell i sig själv, så med lite tålamod så kommer du att få styr på problemet. 

Ett tips är att smörja kroppen inifrån genom att även äta kokosolja 1-3 msk/ dag i terapeutiskt syfte. Börja med en mindre mängd eftersom man kan bli lite lös i magen när inte magen är van. Detta främjar de goda bakterierna i magen, som gör att immunförsvaret piggar på sig.

Officielle
2015-04-05 20:37
#12

#11 Har läst på en massa ställen att kokosolja täpper till porerna och när jag använde den som återfuktning upplevde jag att jag fick fler finnar. Tror du att det bara kan vara något man upplever till en början? Vet du några andra oljor som är bra för torr hy? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Ians
2015-04-06 10:27
#13

Kokos olja är en av de få oljor som har en molekylstorlek som faktiskt går in i huden. Viktigt är att man väljer en kallpressad olja som inte är allt för hårt processad. Men allt passar inte alla! 

Får jag då föreslå Arganolja istället som är känd för att just vara bra för acnehud.

Annons:
NiklasTyreso
2015-04-06 21:48
#14

Pröva gärna en biva-salva.

Officielle
2015-04-07 00:41
#15

Ska testa era tips och återkomma om det inte blir bättre. :) Jag skulle gärna vilja göra min egna fuktspray till ansiktet och undrar om någon har recept på en fuktspray med naturliga ingredienser som de flesta har hemma.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

shigne
2015-04-07 07:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har precis börjat med havtornolja, för att använda som ansiktskräm… Eftersom jag använder det i mina behandlingar, så känns det mer rätt att jag själv använder den. Havtorn finns även som pulver och som juice. Både oljan, pulvret och juice kan användas likväl invärtes som utvärtes.

Eftersom jag har problem hy; torr och rosacea, så tycker jag numera att jag hittat den produkt som passar mig…

Här är utdrag från min hemsida om havtorn:

_Havtorn är nyttigt både in- och utvärtes. Det är en av världens vitaminrikaste bär! Halten av C-vitamin är den största av alla ätbar bär och frukter.

Havtornolja har blivit uppmärksammad för att ha god effekt på  hudproblem och ge vacker hy. Motverkar irriterad hud som eksem och akne, och att oljan kan motverka åldrande._

Officielle
2015-04-07 11:10
#17

#16 Vad intressant det lät! Var kan man köpa havtornsolja? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

shigne
2015-04-07 12:31
#18

http://www.pricerunner.se/cl/253/Hudvaard?q=havtornsolja&search=havtornsolja

Där finns olika produkter med havtornolja - pris jämförelse.

Eller så kan du köpa via mig och jobbet - kan kolla priset etc. idag när jag jobbar! PM:a mig isåfall…

Officielle
2015-04-07 13:56
#19

#18 Ska prata med mina föräldrar! :) Har hört att man kan spraya ansiktet med grönt te och att det ska vara bra för både acne och torr hud. Ska jag bara koka vanligt grönt te och sedan låta det svalna, sedan spraya ansiktet någon gång per dag? Vilket grönt te ska man använda? :D

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Upp till toppen
Annons: