Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 2209 ggr
[Synnerlig]
2015-04-08 14:25

Örtmedicin mot huvudvärk?

Jag har precis börjat fundera på att börja göra örtmediciner själv så jag köpte boken Gröna apoteket - Att bruka och bereda terapeutiska örter.

Det enda "tråkiga" är väl att jag aldrig blir sjuk och får i princip aldrig krämpor, kanske har med att jag är vegan att göra, haha 😃 Men för skoj skull så tänkte jag kanske samla ihop lite för att kunna göra te mot huvudvärk som vi alla kan få ibland om man är stressad t.ex. 🙂

I boken står det att man ska göra te på maskros, rölleka, björk och gullris. Problemet är dock att jag inte kan hitta i boken om det är blommor eller blad man ska använda utav växterna (björken antar jag att det är löven).

Och hur enkelt är det egentligen att hitta dessa växter (förutom maskros och björk då), jag har nog aldrig tänkt på ifall jag har sett rölleka eller gullris. Vart kan man finna dessa?

Har någon utav er någon koll på detta? 🙂

Annons:
jani1991
2015-04-09 11:09
#1

Ingen aning var man kan hitta rölleka eller gullris, finns de ingen information i boken då? tänkte på att skaffa boken också nu då jag hittade den billigt på plusbok

http://www.plusbok.se/groena-apoteket-att-bruka-och-bereda-terapeutiska-oerter-marie-louise-ekloef-9789113048277/

Maria
2015-04-09 11:12
#2

Både Rölleka och Gullris är vanliga blommor i det vilda åtminstone i västsverige där jag bor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Synnerlig]
2015-04-11 17:49
#3

#1 Jag har inte lusläst hela boken, men vad jag kan minnas så stod det inte vart man kunde hitta dem. Men det står ju såklart en massa annat bra i boken ändå :)

#2 Aha, så då borde det inte vara så svårt att hitta. Bara att man promenerar längst skogen och ängar då? :)

Någon som vet om det är blommor eller blad man ska använda utav dessa? Jag har ju hittat andra recept på andra ställen och då är det samma sak där att vissa inte skriver ut om det är blommor eller bladen eller både och som ska användas i receptet :/

NiklasTyreso
2015-04-12 11:23
#4

Många naturmedicinska böcker skriver vilken del av växten som används och hur man bereder växten till användbar form. Jag köpte in en flora föra att lättare kunna skilja olika växter och läsa var de växer för det beskrivs inte i de flesta naturmedicinska böcker. Mot huvudvärk skulle jag göra te på älggräs, silverpil eller styvmorsviol för de växterna innehåller antiinflammatoriska salicylater. Plocka inga växter längs vägar där avgaser och vägdamm förorenar dem. Plocka inte heller i industriområden eller där det förekommer besprutning med gifter. Jag undviker även att plocka i beteshagar där djuren bajsar på växterna.

tarotlasse
2015-04-13 13:50
#5

Ja men varför inte  då köpa en huvudvärks tablett med Acetylsalicylsyra. 

Acetylsalicylsyra tillverkar man av Älgört och barken från Pilträd därifrån man utvinner salicylsyran. 

Det läkemedelsbolagen gör är att ta bort det mesta av det ämnet i Pilbarken som ger magsmärtor. 

Namnet Acetylsalicylsyra kommer från det latinska namnet för videxäxter Salix.Pilträdet går under släktet videväxter. 

Varu namnet Asprin har man tagit från det Latinska namnet på Älgört Ulmaria Spiraea,

Vissa läkemedel med Acetylsalicylsyra där tillsätter man även koffein även det från växtriket men kombinationen Acetylsalicylsyra och koffein kan vara beroende framkallande och ngt man bör vara försiktig med. 

Lasse

NiklasTyreso
2015-04-13 21:36
#6

Växtbaserade salicylater ger inte magbesvär, för de är bundna till sockerarter, på samma sätt som syntetiskt salisylsyra är bundet till ättika/acetylgrupp.

Rent salicin i hög dos kanske ger magproblem men det gör inte växtbaserade  salicylglykosider.

Annons:
tarotlasse
2015-04-13 21:48
#7

#6  Tyvärr där har du fel  där Niklas Indianerna använde just barken från Pilträdet som febernedsättande och  det var väl omtalat om magsmärtorna som detta kunde åstakomma som biverkning. 

Även växter har biverkningar och de flesta läkemedel baserade på växter så arbetar läkemdelsindustrin hela tiden på att hitta metoder på att minska på de ämnen i olika växter som orsakar de värsta biverkningarna. 

De naturliga läkemedel med de värsta biverkningarna ersätter man i dag med helt syntetiska läkemedel.  

T.ex morfin där man i dag föredrar att skriva ut de syntetiska läkemedlen eftersom de har betydligt mindre biverkningar en de morfinpreparaten som utvinns ur opium vallmon. 

Men fortfarande så är ca 75% av de läkemedel som läkemedelsbolagen säljer växtbaserade. 

Lasse

NiklasTyreso
2015-04-15 20:23
#8

Självklart kan naturmediciner också ha biverkningar men just den bivärkan som du påstår skulle finnas kan inte beläggas vid växtbaserade salicylglykosider.  

Du kan hitta problem med magen, blödningar till och med, från tabletter med acetylsalicylsyra, men de växtbaserade formerna av salicylater ger inte den effekten.

Jag har sökt efter studier men inte hittat några. Du måste lägga fram en vetenskaplig studie som bekräftar dina påstådda biverkningar för att jag ska ändra åsikt, inte bara en web-länk till någon annan ryktesspridare. Vilka vetenskapliga studier påstår att växtbaserade salicylater ger magproblem?

Upp till toppen
Annons: