Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Örter

Vad kan man göra med violer?

2015-04-18 18:39 #0 av: gummimamma

Jag har en massa doftvioler, viola odorata, i trädgården. Det borde finnas något man kan göra med dem, förutom att blanda dem i salladen eller dekorera bakverk. Men vad? 

Anmäl
2015-04-18 18:50 #1 av: VildaVittra

Jag skulle prova att göra likör/snaps på dom. Och bara för sakens skull så heter dom luktviol och inte doftviol. Glad

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-04-22 09:56 #2 av: Tuva-Lena

Jag kan berätta vad man kan använda styvmorsviol till och eftersom även doftviolen tillhör violsläktet så har den samma egenskaper, även  om det kan skilja på mängden av olika ämnen. Styvmorsviolen innehåller saponiner, sånt som öppnar porerna i huden - även tvålämne, garvämnen - dra ihop porerna -. slemämnen och eterisk olja.

(Växt)Olja av violen är helande, lugnande för huden, bra för småsår, kraftig klåda och känslig/eksemig hårbotten. Man kan också göra ett örtavkok av blomman som omslag vid irritrad eller eksem, utslag på hudn. En riktig "all round ört" ed andra ord!  Dessutom kan man göra te på den vid olika hudsjukdomar.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.