Annons:
Etikettövrigt
Läst 900 ggr
kexet87
5/14/15, 6:05 PM

Allmän ohälsa - hjälp!

Hej! Jag skriver under "övrigt", för till saken hör att jag inte vet vad jag ska välja..

Jag befinner mig i ett ganska desperat tillstånd med en kropp i stor obalans. Jag har haft depressioner sedan 20 år tillbaka, svår ångest, hög stress, astma, allergier, eksem, torra slemhinnor, klåda, återkommande svampinfektioner i underlivet, alla magproblem man kan ha, sömnbesvär, restless legs, utslag, stor trötthet, yrsel, huvudvärk och så vidare.

Jag hade nästan vant mig vid att ha alla dessa fysiska problem, men sen jag börjat förstå att det kan handla om att kroppen är i obalans och att jag inte måste må såhär, då har det börjat bli riktigt jobbigt. Jag upplever inte att jag fått hjälp ifrån vården, förutom att dom upptäckt brist på b12 och D-vitamin (vilka jag äter tillskott för nu). Annars tycker dom mest att jag ska smörja mig med olika kortisonkrämer och äta mängder av allergimediciner, medicin mot gasbildning osv. Vilket inte hjälper, plus att jag inte tycker det känns bra att äta så mycket mediciner som bara i bästa fall dämpar symptomen.

Om jag inte hade varit sjukskriven med dålig ekonomi skulle jag gladeligen prova olika dyra alternativbehandlingar, lägga in mig på ayurvediskt sjukhus och äta alla hälsokostpreparat som finns, men det går inte. Jag har litegrann jag kan lägga, men inte mycket. 

Jag försöker äta så gott jag kan, är vegan och har uteslutit gluten och försöker hålla nere socker och snabba kolhydrater. Men, pest eller kolera, om jag skulle försöka äta ännu bättre så hamnar jag istället i stress över ekonomi (bra mat är ju dyrt) och att jag känner mig så begränsad. 

Jag gör yoga och mediterar varje dag och har provat självhealing. Äter långsamt och dricker ljummet vatten till maten. Jag äter mitt val vegetarian, linfröolja och probiotika.  

Alla hälsobesvär stressar mig mycket både fysiskt och psykiskt, vilket såklart förvärrar mitt tillstånd ännu mer. Jag gör mitt allra bästa för att eliminera stress ur mitt liv, men det är väldigt svårt när det till stor del är min ångest som stressar min kropp så.

Har någon tips eller råd på vad jag ska ta mig till? Vore otroligt tacksam för all hjälp jag kan få.

Allt gott från Kristina

Annons:
tlover
5/14/15, 6:10 PM
#1

Man kan äta nyttigt, veganskt, glutenfritt och billigt det gäller bara att inte satsa på fakekött osv utan att laga mat från grunden.

Hur går det med meditationen? mediterar du nog länge för att stressa ner. har du testat att meditera oftare eller längre?

l'm back

kexet87
5/14/15, 6:14 PM
#2

Jo, jag lagar allt från grunden! Äter mycket baljväxter och rotgrönsaker, och frysgrönsaker.

Det går sådär med meditationen, oftast är det mycket svårt eller omöjligt att lyckas varva ner ordentligt. Jag brukar lägga 1-2 timmar om dagen på yoga/meditation, och det är svårt att få till mer tid än så!

tlover
5/14/15, 7:00 PM
#3

#2 Hmm jag kan inte komma på hur man ska få det billigare då.

Kanske ska du testa en annan slags meditation eller liknande,

Ett tips jag gör som jag hörde från Ajahn Brahm var att i början av meditationen föreställa sig att man bär på två tunga väskor. Så tunga att det gör riktigt ont i axlarna och armarna. Sen kollar man ner på den vänstra väskan där det står "dåtid" och man ställer ner den väskan och man släpper allt från dåtiden och känner hur avslappnad man blir. Man kollar sen ner på den högra väskan där det står "framtid" och gör samma med den (ställer ner den osv).

Jag brukar också stretcha nacke/ryggmusklerna innan jag mediterar.

l'm back

Ians
5/15/15, 1:41 PM
#4

Svårt att säga vad du skulle kunna göra mer, faktiskt. Frågan är om det ens skulle bli bättre om du kunde göra alla de där dyra behandlingarna?

Tror att tlover är inne på ett spår som är förlösande, nämligen vilken form av meditation som man utövar. Det spelar ingen roll vad andra tycker om formen av meditation, fungerar den inte för Mig, så är det bara tids slösande, och inte förlösande.

Så kanske skulle du botanisera lite i olika sätt att meditera? 

Själv har jag prövat olika metoder och olika sätt att förbereda mig innan, innan jag hittade ett sätt som gjorde susen för mig! Ett hopkok av olika tekniker och tankar runt just meditation, som fungerar för mig. 

För tar man sig så mycket tid som du gör för detta varje dag, så är det inte tiden du mediterar och gör yoga som är det stora problemet, utan vad du får ut av det.

NiklasTyreso
5/16/15, 12:08 AM
#5

Gör din egen naturmedicin! Maj månad är rätt tid för att plocka kardborre-blad och brännässlor som båda är stärkande med många nyttiga effekter och i princip fria från biverkningar. Plocka en full Ica-pappkasse av varje. Torka bladen ett par veckor på tidningspapper och smula sedan ner dem till pulver som du förvarar torg i papp-påse. Ät en matsked av vardera pulver morgon och kväll och skölj ner med vatten.

[laloli]
5/16/15, 8:24 AM
#6

Ytterligare kosttillskott att rekommendera är MSM och magnesium (citrat eller annat lättillgängligt magnesium för kroppen). MSM går att få tag i billigt om man söker. Har du nära till Ullared finns det billigt där på djuravdelningen.

Annons:
[Torahzen]
5/16/15, 10:28 PM
#7

Har du kollat upp sköldkörteln och binjurarna?

Vistas mycket ute i naturen.

tlover
5/16/15, 10:36 PM
#8

TS Har du testat att meditera i naturen? Vissa blir mer avslappnad eller snabbare avslappnad av att meditera i naturen.

l'm back

Upp till toppen
Annons: