Annons:
Etikettövrigt
Läst 7552 ggr
Anonym
Anonym
5/23/15, 1:14 PM

Illaluktande svett. :(

Jag har problem med svettningar. De luktar väldigt illa… inte vanlig svettlukt. Mycket starkare på nåt vis .kan inte riktigt beskriva det.. 

Jag är renlig. Duschar noggrant, 2 ggr per dag  och tar på mig rena kläder men ändå luktar det.  Vad kan det bero på. och vad kan jag göra åt det?

Annons:
_Fisken
5/23/15, 1:27 PM
#1

Är det inte nåt du äter då? Nån grönsak du smyger med i maten? Speciell medicin?

Maria
5/23/15, 1:29 PM
#2

Hur gammal är du? I tonåren är det inte helt ovanligt att man luktar mer svett med alla hormoner som spökar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
5/23/15, 1:46 PM
#3

Jag är 30+
Jag äter inga medeciner… äter vegetariskt. Visst jag äter mycket lök och så…men ska det verkligen lukta så illa…. 😓

Zepp
5/23/15, 1:54 PM
#4

Uh.. lök luktar illa, speciellt vitlök!

Massor av organiskt svavel.. som stinker!

Fast de är nyttigt, du får välja nyttigt och stinka eller onyttigt och lukta gott!

Fast rent krasst, utan att ha luktat på dig, ofta handlar dålig svettlukt om bakterier på huden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
5/23/15, 1:55 PM
#5

Jag har sett nån lista över grönsaker som påverkar lukten. Men var såg jag den?? Lök tror jag inte på att det ska vara speciellt luktgenererande. Lök har man haft i maten i tid o otid sen tidernas begynnelse. Det enda som det pratats om är vitlöken.

Tant Grön
5/23/15, 4:02 PM
#6

Testa med att gnida in dig med bikarbonat under armhålorna. Man kan ha det i stället för deodorant. Jag testade det och nu behöver jag inte använda deodorant mer. Räcker med att duscha varje morgon. Ingen lukt även om jag svettas lite, så luktar svetten inte illa.

Annons:
Anonym
Anonym
5/23/15, 4:18 PM
#7

Ja..jo.. jag vet att vitlök kan lukta illa…speciellt kan man ju lukta ur munnen. Men det är inte en sån lukt….  (jag är dock inte så känslig för vitlökslukt) 

Detta är liksom en annan typ av lukt…  Visst skulle det kunna vara bakterier… men jag är noggrann med att vara ren och har sällan på mig samma tröja mer än en dag.  Så tror inte att det är det.

Jag använder aluminiumfri deo sedan länge … de kanske inte alltid är lika "bra" som de med skit i…   får testa  bikarbonat.  Det har jag hört tidigare ska vara bra! :)

Får googla den där listan och se om jag kan hitta svaret i min kost..  

Jag tar msm varje dag… (mycket svavel) kan det vara det, tro? Om det skapar nån sorts utrensning? Jag kanske har en massa "skit" i kroppen som rensas ut? 

Har haft det ganska stressigt ett tag, vet inte om det också påverkar? Har även märkt att det blir ännu värre när jag har mens (inte varje gång) 

Detta börjar bli outhärdligt…  :/

Zepp
5/23/15, 4:47 PM
#8

Organiskt svavel stinker.. det e därför främst vitlök stinker, det är svavelföreningar som luktar!

Utrensning tror jag inte så mycket på som just lukt av organiska svavelföreningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anonym
Anonym
5/23/15, 6:46 PM
#9

Då får jag kanske sluta med MSM… eller tror du att det räcker om  jag bara tar mindre av det? (Tycker ju att det har  varit bra annars, speciellt för hyn…)

Zepp
5/23/15, 7:44 PM
#10

Eller använda något som döljer lukten lite?

Om du nu upplever dig få hälsofördelar av att ta MSM?

Eller så tar du MSM naturligt genom att äta en vitlök om dagen.. luktar förvisso det med.. men du kan säga att det är vitlök.. och nyttigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anonym
Anonym
5/23/15, 9:12 PM
#11

Men jag använder så klart redan både deo och parfym…   kör dock aluminiumfritt. 

-Vill dock inte lukta som att jag badar i parfym…. det är inte heller trevligt.  Sen tycker jag inte om att dölja en dålig lukt med parfym….  vill ju inte att den dåliga lukten ska uppstå alls. :)

Vitlök äter jag redan….  så ska prova att ta mindre msm.  :)

Tack för tipsen.

[laloli]
5/24/15, 5:40 AM
#12

Ibland då och då när du duschat så ta gärna lite handsprit under armarna för att döda bakterier. Gör deo av bikarbonat och vatten (1 tsk till 1 dl vatten). Bikarbonat tar bort lukten, precis som Tant Grön nämner.

Zepp
5/24/15, 12:09 PM
#13

De två vanligaste orsakerna till att man luktar konstigt är;

1. Något man ätit/äter.

2. Felaktig bakterie flora/PH i de regioner där man har mest svettkörtlar.

Som regel uppstår det dofter under armar och i skrevet.. men det handlar egentligen om något naturligt och det luktar människa!

Dock så vill vi helst dofta rosenknopp hela tiden.. eller inget alls!

Använd gärna sk underlivstvål i de regionerna för rätt PH/gynna mjölksyrabakterier.

Laktacyd/PH5 Eucerine är två märken som finns på apotek och välsorterade affärer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Kyllan56
5/24/15, 1:14 PM
#14

En sak till kan lukta få svett att lukta enligt min erfarenhetsbank och det är om man är väldigt stressad. 

När jag arbetade på narkos kände jag denna svettlukt ofta. Det luktar på ett väldigt speciellt sett. Undrar om det kan ha att göra med att mycket stresshormoner är i omlopp?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[laloli]
5/24/15, 1:36 PM
#15

#14 När du nu nämner stress - man kan direkt känna när en person som lider av agorafobi , t.ex, passerar en. Har en speciell doft.

Kyllan56
5/24/15, 1:40 PM
#16

#15 Ja luktar som inget annat jag känt. Absolut inte som om man är smutsig. Doftar lite sött, så det kanske har med blodsockret att göra, som höjs vid stress. Men det är bara en spekulation.😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Zepp
5/24/15, 2:06 PM
#17

Min mor som varit psykiskt sjuk i stort sett hela sitt liv luktar speciellt när hon mår som sämst!

Svårt att säga om det beror på den psykiska sjukdomen eller medicinerna dock!

Rikligt med svett ger oftast en extra grogrund för bakterier i svettkörtelrika regioner, det luktar som regel människa.. dvs vad vi i dag skulle beteckna som orenlighet/dåligt med dusch/bad!

Vi vill ju helst lukta rosenknopp!

För att inte tala om när vi vill vara mer intima med någon.. det är direkt avtändande om de då luktar människa allt för mycket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[laloli]
5/24/15, 3:25 PM
#18

#17 Ja, så är det. Lukta vad som helst (nästan) men inte människa :-) Inte trevligt ha näsan i någons armhåla om det inte luktar Lagerfeldt, enligt min mening ;-) #16 Tror det snarare är rädslan som luktar vid olika fobier. Men qvittar :-)

Anonym
Anonym
5/24/15, 5:54 PM
#19

Det är faktiskt möjligt att det är inbillning till viss del…  för när jag frågar folk….och säger åt dem att vara ärliga, så säger de att det inte luktar nämnvärt. (Om de nu inte bara vill vara "snälla")  Dock känner jag själv det väldigt starkt….    Har alltid haft lite fobi mot att lukta illa.  och det är inte så att jag luktat illa tidigare, på det sättet…utan nåt har liksom hänt nu…

Har införskaffat lite olika tvålar (en speciell för huden och en för att tvätta fiffi med…båda med anpassad ph) Så jag hoppas att det ska hjälpa.

Men som sagt så har jag det stressigt… och ja….    jag har lite social fobi. Har aldrig tänkt på att just det skulle kunna påverka lukten. Att stress kan påverka visste jag och även hormonell obalans… Kanske får besöka nån läkare av nåt slag. För jag får spader snart.

[laloli]
5/25/15, 9:12 AM
#20

Ha en liten sprayflaska med bikarbonatlösning och så fort du tycker dej känna mhjnsta doft så tar du lite. Du behöver inte hålla på och tvätta dej mellan varven, det tar bort lukten ändå. Spraya även på insidan av tröjan eller blusen om du fått svettlukt på den. Du kan iaf testa om det kan hjälpa dej. Lycka till!

Annons:
allhealing
5/26/15, 1:27 AM
#21

#0,

personer med hög HSP (Highly Sensitive Person) dvs höginkännande personer som inte bara hör det omgivningen säger och ser det de de gör. Utan dessutom har ett högt utvecklat sensoriskt system där man uppfattar det personen inte säger men förmedlar. Dvs att man fungerar som en känslomässig tvättsvamp och tar åt sig av andras känslor och som en del gör och sedan även tror att dessa känslor är deras egna.

Dessa personer är höginkännande och har därför förmågan att känna och uppfatta saker "normala" dvs sådana som inte har denna höginkännande förmåga inte uppfattar. Det är därför normalt att andra du ber lukta på din doft inte känner det du förnimmer av den enkla anledningen att de inte lärt sig använda sina mer känselkalibrerade tentaklar.

Det nämns på många olika stället på nätet att runt 20% är HSP. Kanske det stämmer kanske inte. Men det kan ge dig en fingervisning att kanske var femte person har tillgång till det HSP har att erbjuda.

Jag har haft den här förmågan att känna av hur min kropp luktar, som jag uppfattar väldigt mycket, men som vid kontroll med flera andra personer i min omgivning inte alls håller med mig, de känner helt enkelt ingen doft alls. I mitt fall luktar det amoniak och lukten tilltar när jag äter mer kött. När jag äter vegetariskt avtar lukten. Min kropp signalerar helt enkelt att jag ska äta mer grönt och mindre kött.

Hoppas detta kan vara till hjälp för dig.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Anonym
Anonym
5/26/15, 3:27 PM
#22

Tack #21 ! :)

Jag har läst en del om HSP och känner igen mig i nästan allt.  Vet att vi har ett känsligare luktsinne men har inte reflekterat över att det har ett samband med just detta,  (är som sagt luktkänslig överlag, annars också 

-Jag hoppas såklart att det inte är så många fler än jag själv som känner denna lukt..  Ammoniak,ja… typ så luktar det.  Är ju dock vegetarian redan… men kan ju vara nåt annat  min kropp reagerar på, för mkt mjölkprodukter t.ex..  Nu känner jag mig lite lugnare iaf. Ska lyssna mer på kroppen :)

Tack

Anonym
Anonym
2/14/16, 7:09 PM
#23

Ni som skrivit att social fobi/agora fobi luktar, hur skulle ni beskriva den lukten?

Annielle
2/15/16, 8:42 PM
#24

Kan även vara så att du sabbat din huds normala bakterieflora eftersom du duschar så ofta som två gånger om dagen och där med luktar illa?!?

låter hur som helst väldigt jobbigt, men eftersom du har känsligt luktsinne är det ju tur att de flesta andra inte upplever det så illa som du i allafall.  (eller inte alls i bästa fall)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

NiklasTyreso
2/15/16, 8:51 PM
#25

Bockhornsklöver ger en mycket speciell kroppsdoft! När jag en period åt groddar av nyttig bockhornsklöver varje dag började arbetskamrater undra vad jag doftade. En vegan på jobbet hade samma erfarenhet. Bockhornsklöver ingår i vissa curryblandningar.

Upp till toppen
Annons: