Annons:
Etiketthuskurer
Läst 2632 ggr
gummimamma
2015-06-25 19:33

Fläderns fördelar?

Nu är det ju fullt av fläderblom i buskarna! Jag har läst att de är bra mot förkylning om man kokar the av dem. Men vad finns det för andra fördelar med fläder? Vad kan man göra av dem, mer än saft?

Annons:
VildaVittra
2015-06-25 19:36
#1

Man kan göra snaps, mjöd och vin, det är säkert jättenyttigt. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2015-06-25 21:31
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2015-06-25 22:27
#3

Jag brukar få saft av en väninna, den värmer jag försiktigt när jag är förkyld och vips är förkylningen över! Skall ligga på henne lite om en ny laddning! Bra att du påminde mig om detta Gummimamma 😍 Hon brukar frysa in saften så behövs det inga konserveringsmedel heller!

NiklasTyreso
2015-06-27 23:03
#4

Har hört att olja av fläder är bra att smörja värkande leder med, men jag har även hört att den innehåller blåsyra som inte ska vara nyttig. Gudinnan Freja kopplas ibland till flädern.

Tant Grön
2015-06-28 17:40
#5

#2 Läste först fläderkola och blev väldigt sugen, men det stod det ju inte.
Blir nog tvungen att uppfinna det. 🤤Återkommer med recept om jag lyckas.

Magi-cat
2015-06-28 17:54
#6

#5 Tacksam för recept på det. 😉😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tant Grön
2019-06-11 22:43
#7

🎈
Nu blommar flädern för fullt. Har ni något bra recept på annat än saft, så lägg gärna in det här.

Magi-cat
2019-06-12 11:09
#8

Läste i "Mandelmanns söta" om fläderblomsplättar!

Man doppar fläderblomsklasar i plättsmet och steker dem gyllenbruna på båda sidor, doppar sedan i socker och serverar med solvarma jordgubbar!

Kan tänka mig att det doftar och smakar sommar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-06-12 22:17
#9

Man kan ju spara blommorna och göra saft på bären istället!

Så går det ju utmärkt att krydda snapsen med fläderblommor. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
2019-06-18 00:15
#10

Flädern blommar massor just nu! Traditionellt har den använts mot virus, främst vid förkylning och influensa. Många gör tinktur eller gelé för att konservera och bevara flädern. Förra året jäste jag fläderbär till en lätt alkoholhaltig brygd som jag tycker har viss effekt. Smakar gott! I år har jag börjat jäsa fläderblommor. Mina jästa fläderbrygder består av vatten, socker, jäst och fläder.

JRSN
2019-06-18 08:39
#11

#4 Jag undrar om det kan vara blåsyran som gör att jag ibland får en lätt huvudvärk efter ett glas flädersaft? 🤔

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Magi-cat
2019-06-18 08:45
#12

"Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som i kontakt med vatten avsöndrar blåsyra. Vid kokning splittras sambunigrin och gifteffekten försvinner. Även omogna bär och frön i mogna bär innehåller ämnet, vilket gör att de råa bären inte bör ätas. Giftet tillhör gruppen cyanogeniska glykosider, som finns hos många växter."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A4der

Det ska alltså vara lugnt att äta kokta bär.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: