Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Örter

Blodrot plockas bäst nu!

2015-09-04 23:46 #0 av: NiklasTyreso

Igår var jag ut och grävde upp några av de finaste blodrötter jag sett! Bäst är att samla dem i slutet av augusti eller början av september, när månen är i nedan.

Blodrot tinktur och te är bra munsköljning mot inflammationer i munnen och tandköttet och för att skölja sår med.
Bitar av blodrot minskar tarminflammationer och stoppar diareer.
Den har adstringerande effekt.

Blodrötterna skrubbas rent med diskborste eller rotborste, vilket tar en stund. Flera skar jag upp i små bitar och de ligger nu på tidningspapper och torkar.

Den största roten vill jag torka hel och bevara utan att skära ned den i småbitar. Därför täcker jag och torkar den under ett lager av salt. En hel odelad rot kan mögla istället för att torka om den inte täcks med salt som drar ut vätskan. Småbitar av delade rötter torkar bra på papper.

Blodroten gör mycket gott för min mage som läkarvetenskapen inte lyckats hjälpa. Dessutom tycker jag att den har en vederkvickande effekt, jag misstänker den är adaptionen. Den har få biverkningar men kan påverka upptaget av mediciner när de intas samtidigt med roten och blodrot kan oxå ge förstoppning. Blodroten doftar gott som rosenolja, men är extremt sträv i munnen.

Förr var blodrot en av våra högst ansedda läkeväxter som påstods kunna bota alla sjukdomar och dessutom skydda mot trolldom.

Anmäl
2015-09-05 16:03 #1 av: oddahviing

Kan du inte ladda upp bilder?  :D

Anmäl
2015-09-05 19:04 #2 av: NiklasTyreso

Prövar att ladda upp bild för först ggn här på ifokus så hoppas det funkar.

Först en bild på stora roten jag torkar i salt.

Anmäl
2015-09-05 19:06 #3 av: oddahviing

oj, de har ganska stora rötter! Är blodrot en gul blomma?

Anmäl
2015-09-05 19:06 #4 av: NiklasTyreso

Går inte att ladda upp flera bilder i samma inlägg?

Här kommer bild på bitarna som torkar på tidning.

Anmäl
2015-09-05 19:11 #5 av: NiklasTyreso

Laddar upp en bild på blodroten jag hängt i farstun som skydd mot trolldom. Den har lite av kvistarna kvar på roten.

Anmäl
2015-09-05 19:14 #6 av: oddahviing

Trodde det var en stor kackerlacka x'D Jag måste ut och leta. Dags att slå upp floran.

Anmäl
2015-09-05 19:20 #7 av: NiklasTyreso

Den stora roten som jag torkar i salt är den största blodrot jag hittat. De brukar vara mindre.

Anmäl
2015-09-05 19:28 #8 av: NiklasTyreso

Det är en gul blomma med fyra kronblad, men den här tiden på året her den blommat över så man måste känna igen hur plantans blad ser ut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.