Annons:
Etikettövrigt
Läst 1881 ggr
Magi-cat
10/3/15, 11:52 AM

Kosttillskott - eller inte?

I en artikel i Expressen varnas för kosttillskott, bl.a. D-vitamin.

Här är ett bemötande från Bertil Vosk, Holistic:

http://holistic.se/blogg/3474


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
RobinEH
10/3/15, 12:06 PM
#1

Att överdosera är ju rätt dumt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Kyllan56
10/3/15, 12:53 PM
#2

Det tragiska är att all fler väljer att inte lita på Livsmedelsverket! 

Det enda man som privatperson kan göra är att studera ämnet och lyssna på sin kropp. 

Några år efter jag blev utbränd hade jag flera mediciner. Jag mådde urdåligt och orkade ingenting.

2011 började jag med lågkolhydratkost och i maj 2012 slutade jag med alla mediciner utom Levaxin. Började ta bl.a D-vitaminer, Omega 3, Magnesium och zink. Idag tar jag K2 också.

I hela mitt liv har jag lidit av perioder av nedstämdhet, IBS, min ADHD.

Mitt minne som varit under all kritik och som jag genomgått en demensutredning för, där de inte kunde utesluta en vaskulär demens, är idag inget problem lägre, Jag har inte haft någon depressionsperiod på snart fyra år, mina ADHD-symrom är borta och min IBS ett minne blott-

Så jag är evigt tacksam att jag är en resursstark person som är nyfiken och kunskapstörstande. För jag har gjort mig själv bra med hjälp av nätet och all kunskap som finns där, om man kan sålla agnarna från vetet.

Man måste våga. Enligt mitt tycke har de flesta läkare ingen kunskap i de flesta vitaminer och mineraler och hur brister påverkar kroppen. Om de skriver ut te.x. Magnesium så skriver de ut sorter som inte är biotillgängliga och som tarmen har svårt att ta upp.Mediciner man oftast får är bara symtomlindrande och inte något som botar. Det kostar oss skattebetalare en uppsjö av pengar för alla mediciner som människor. Många gånger helt i onödan, med hemska symtom som följd,

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

NiklasTyreso
10/9/15, 8:57 AM
#3

I höga doser kan kosttillskott ha biverkningar. De senaste 10 åren har det medialt lyfts fram många varningar för olika vitaminer som påstått att tablettformerna ofta är overksamma eller t o m skadliga. Samtidigt uppmanas befolkningen äta en kost rik på just de vitaminerna, antioxidanterna och omega-3 fetterna. Motsägelsefullt? Grönsaker och frukt innehåller massor med fler ämnen än bara vitaminerna, vilket kan påverka effekterna på kroppen på ett annat sätt än enskilda vitaminer. Det som är viktigt är alltså att äta många nyttiga födoämnen/matvaror varje dag, inte att äta stora doser av enstaka tillskott eller enstaka matvaror. Det är alltså bättre att dricka te än att ta en tablett med grönt te extrakt. Det är bättre att äta fisk rik på selen, zink och omega-3 ett par gånger i veckan, än att äta tabletter och kapslar som tillskott. Lycopen i tabletter har det varnats för, men tomater med lycopen i medelhavskost är nyttigt! Jag försöker få i mig ca 10 olika nyttiga födoämnen per dag.

Magi-cat
10/9/15, 9:01 AM
#4

Ändå är det uppochnervända världen att varna för nyttigheter kroppen behöver när livsmedelsbutikerna (borde byta namn) dignar av mat som inte är mat utan främmande tillsatser.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
10/9/15, 10:52 AM
#5

Jag håller med dig Mai-cat! Så länge livsmedel är fulla av ohälsosamma tillsatser och ingen varnar för det, faller den s.k. omtanken platt till marken för min del. 

Själv äter jag ingen processad mat, som innehåller massor av tillsatser. Jag köper ekologiskt och lagar mat från grunden. Jag äter massor av grönsaker och tar inte tillskott i stället för grönsakerna utan som ett komplement.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tride
10/12/15, 11:13 PM
#6

Jag har tagit kosttillskott under stora delar av livet, både som barn och vuxen. Min far, utbildad agronom, visste att djur och människor måtte bättre av extra vitaminer. Han var också noggrann med att vi åt grönsaker.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
NiklasTyreso
10/13/15, 8:59 AM
#7

Jo, vitaminer och mineraler skulle inte köpas av köttproducenter om det inte gav friskare djur som växer bättre.

[Topsy]1
10/13/15, 3:00 PM
#8

Kyllan, jag äter samma kosttillskott som du dock minus k2. Ser ofta att k2 rekommenderas men när man söker på nätet hittar man att allt man äter innehåller k2 och att kroppen själv tillverkar vitaminet. Så jag undrar av vilken anledning man ska köpa extra k2? Varför tar du k2? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/K-vitamin

Kyllan56
10/13/15, 3:18 PM
#9

Jag tillhör de äldres skara då upptag av mineraler och vitaminer minskar. 

Dessutom äter jag lite högre doser D3, som frigör kalcium i kroppen och då rekommenderar man K2. K2 är av yttersta vikt för skelettet. K2 är en vitamin som ökar upptaget av Kalcium i skelettet med 25% . Man vill inte ha kalcium i kärlen och bli åderförkalkad.

Bara för att det står på wikipedia, litar jag inte alltid på informationen.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/naturligt-vitamin-k2-minskar-doedligheten-i-hjaert-och-kaerlsjukdomar-679563

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Topsy]1
10/13/15, 3:47 PM
#10

Okej, då hänger jag med. Tillhör åxå skaran äldre så då är det nog lönt för mej med med k2. Hur mycket tar du, Kyllan?

Kyllan56
10/13/15, 3:50 PM
#11

#10 100 mcg

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Topsy]1
10/13/15, 3:54 PM
#12

Tackar!

Upp till toppen
Annons: