Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 1433 ggr
NiklasTyreso
2015-10-31 21:56

Alt behandlingar vid IBS

Jag råkar ha en bra artikel att tipsa om som går igenom olika naturmediciners effekt vid IBS, inflammatorisk tarmsjukdom. Bland de naturmediciner som nämns är psylliumfrö, blåbär, Gurkmeja malört och ett antal mindre kända växter. 

Jag postar artikelns abstrakct men den som har magproblem kan gratis ladda ned artikeln som pdf-fil:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4367210/pdf/AnnGastroenterol-28-210.pdf

------------------------

Ann Gastroenterol. 2015 Apr-Jun; 28(2): 210–220. 
PMCID: PMC4367210

Herbal and plant therapy in patients with inflammatory bowel disease
Aikaterini Triantafyllidi,a Theodoros Xanthos,a Apostolos Papalois,b and John K. Triantafillidisc

Abstract

The use of herbal therapy in inflammatory bowel disease (IBD) is increasing worldwide. The aim of this study was to review the literature on the efficacy of herbal therapy in IBD patients. Studies on herbal therapy for IBD published in Medline and Embase were reviewed, and response to treatment and remission rates were recorded. Although the number of the relevant clinical studies is relatively small, it can be assumed that the efficacy of herbal therapies in IBD is promising. The most important clinical trials conducted so far refer to the use of mastic gum, tormentil extracts, wormwood herb, aloe vera, triticum aestivum, germinated barley foodstuff, and boswellia serrata. In ulcerative colitis, aloe vera gel, triticum aestivum, andrographis paniculata extract and topical Xilei-san were superior to placebo in inducing remission or clinical response, and curcumin was superior to placebo in maintaining remission; boswellia serrata gum resin and plantago ovata seeds were as effective as mesalazine, whereas oenothera biennis had similar relapse rates as ω-3 fatty acids in the treatment of ulcerative colitis. In Crohn’s disease, mastic gum, Artemisia absinthium, and Tripterygium wilfordii were superior to placebo in inducing remission and preventing clinical postoperative recurrence, respectively. Herbal therapies exert their therapeutic benefit by different mechanisms including immune regulation, antioxidant activity, inhibition of leukotriene B4 and nuclear factor-kappa B, and antiplatelet activity. Large, double-blind clinical studies assessing the most commonly used natural substances should urgently be conducted.

Keywords: Alternative medicine, inflammatory bowel disease, herbal medicine, Crohn’s disease, ulcerative colitis

---------------------

/ Niklas

Annons:
Annielle
2015-10-31 22:06
#1

Inte för att anmärka, men IBD handlar det ju om, inte Ibs, det är inte samma sak!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

oddahviing
2015-10-31 22:27
#2

IBS är den "snällare" versionen av IBD, för att säga att örtbehandling gör skillnad på båda "diagnoserna" eftersom de är så nära relaterade. Jag använder själv örtbehandlingar och kan  konstatera att det har hjälpt mig extremt mycket utan att bli beroende, men detta också i samband med en plant-based kost. Har använt speciellt aloe vera, slippery elm och marshmallow root.

'-Headlights on the highway-'

Annielle
2015-10-31 23:01
#3

Ibs brukar ju inte anses vara inflammatorisk och skadlig på det sätt, men kan ju nog så väl orsaka mycket lidande.

Jag tror säkert att mycket som är  bra vid  inflammatoriska tarmsjukdomar även är bra vid Ibs där emot.

Den metod man annars har kommit fram till är den som hjälper bäst vid Ibs är ju den s.k. "foodmap-dieten"

Men läser man på t.e.x. Internmedicin. se  står det att IBD (inflammatory bowel diseases) innefattar dessa sjukdomar:

  • Ulcerös kolit
  • Crohns sjukdom
  • Oklassificerad kolit ("Inflammatory bowel disease unclassified” [IBD-U])

Var dig själv, det finns redan så många andra.

oddahviing
2015-10-31 23:16
#4

Foodmap sux.

'-Headlights on the highway-'

NiklasTyreso
2015-11-01 00:08
#5

Japp, det stämmer, jag borde jag skrivit IBD (skrev fel i farten). 

Tack för ni tydliggjorde det hela.

Annielle
2015-11-01 08:47
#6

#4#

Tråkigt att du inte har känt dig hjälpt av foodmap då! 😕

Man måste ju så klart komma fram till vad som bäst fungerar för en själv, men jag tycker i allafall personligen att foodmap är en bra grund att kolla in för de som har dålig koll på hur saker och ting påverkar mage/tarm, när jag för första gången läste om hur det fungerade såg jag ju att det var mycket av det som stämde för mig som jag hade kommit fram till för länge sen.

Jag har varit vegetarian i ca 15 år, senare även i princip vegan ett par år och jag önskar verkligen att det hade varit min grej, men tyvärr har det varit  först det senaste året som min mage/tarm har blivit i bättre och lugnare skick p.g.a att jag har börjat äta kött (egentligen p.g.a så lågt järn att det kändes viktigt att göra det tillsammans med andra kostförändringar + järntillskott) hade inte alls förväntat mig att jag skulle må bättre av det, men tydligt jo.

Äter vanligtvis inte gluten eller mjölkprodukter, vilket hjälper mycket också.

Vad för typ av vegan är du?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
oddahviing
2015-11-01 11:18
#7

#6 Heh, creds, det blev en sammanfattning för vad jag tyckte igår… Jag är vegan främst av etiska skäl, så därför har jag inte gått tillbaka till att äta kött trots att min mage faktiskt har varit helt ur spel. När jag blev råkostare förändrades allt och jag åt så i c:a 6 månader men det tar en himla tid att läka och jag är fortfarande inte hundra procent. Jag är inte råkostare just för tillfället eftersom det är omöjligt pga boendet, men om två veckor kommer jag gå tillbaka till det, så just nu kör jag mest sötpotatis, frukt och grönsaker och andra wholefoods. Jag mår inte speciellt bra på kokt mat tyvärr, men det är bra mycket bättre än det har varit, alla månader av råkost verkade sätta magen i en bättre balans. Jag önskar att jag kunde få dig att gå tillbaka till veganism, för jag kommer aldrig tro att det är köttet som verkligen hjälper dig, snarare trycker det undan de verkliga problemen. Har man gjort sin kropp en otjänst i så många år med att äta skräpmat + mjölkprodukter som är den allra värsta typen av föda för en människokropp, så kommer det inte att ta en månad att bli bättre, det kan ta flera år att gradvis bli bättre.

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: