Annons:
Etikettövrigt
Läst 7839 ggr
Magi-cat
11/26/15, 9:34 AM

Borrelia - kronisk sjukdom?

Jag skulle vilja ta upp ämnet (kronisk) borrelia och höra era synpunkter om det. 
En myt, (Mats Reimer är säker på sin sak) eller en hemsk sjukdom som människor faktiskt drabbas av?

Nedan en länk med en gripande beskrivning av hur en kvinna drabbats av något som skulle kunna vara en kronisk infektion orsakad av borrelia. 

Test för borrelia visade ingenting, men mörkfältsmikroskopi visade enligt uppgift borrelia och babesios.

Väldigt tragiskt i vilket fall, hoppas hon äntligen får hjälp nu.

Nu undrar jag:

-Varför detta motstånd mot att borreliainfektioner hos vissa kan vara längre i tid än vad som vanligen är fallet?

-Stämmer det att ELISA-testet är otillförlitligt? Varför fortsätter man att förlita sig på det i så fall?

-Varför räknas mikroskopi i det här fallet till alternativmedicin? Mikroskopi är annars något sjukvården förlitar sig mycket på, med rätta.

https://newsaboutdisease.wordpress.com/2015/11/26/min-fru-har-borrelia/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
11/26/15, 7:38 PM
#1

Mycket bra funderingar!

I stort sett alla infektioner kan bli kroniska, om de bara träffar på "rätt person".

Man får då komma ihåg att kronisk inte betyder obotlig, som vissa tror utan snarare är ett samlingsnamn som mer betyder "långsamt läkande".

Men kan visst bli av med en kronisk sjukdom, med lång och enträgen behandling, samt genom kroppens egen förmåga att tillslut själv läka.

Så jag tycker inte alls att det är konstigt att man kan få även en borrelia infektion som blir ett kroniskt tillstånd, under "rätt" alt. "fel" förutsättningar.

Varför man kallar mikroskopisk undersökning för en alternativ metod i detta fallet är väll snarare en hänvisning till den vanligaste diagnostiseringsmetoden för denna typ av infektion, inte allmänt. Då man använder mikroskopiska undersökningar flitigt i andra sammanhang för att diagnostisera olika sjukdoms tillstånd.

NiklasTyreso
11/26/15, 8:02 PM
#2

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21901989/ Kardtistel har ibland rekommenderats i alternativmedicinska sammanhang mot borelia bl a av Susan Weed. Det ska vara tinktur eller annat extrakt av de fettlösliga ämnena i kardtisteln.

Blueberry95
11/27/15, 11:32 PM
#3

Det är inte kroniskt. Jag fick höra av läkare att jag alldrig skulle bli av med det men två år efter är det helt borta.

Magi-cat
11/28/15, 7:39 AM
#4

#3 "Kronisk" betyder alltså "långvarig". 

Vill du berätta mer? Hur länge fick du antibiotika? Hur såg det ut under de två åren? Hur konstaterade din läkare att den var helt borta två år senare?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Blueberry95
11/28/15, 10:22 AM
#5

#4 jag fick antibiotika i början men det hjälpte inte, det blev bara värre och värre. Hade då fått antibiotika i 2 veckor. Efter ca ett år sa läkaren att det kunde hålla i sig hela livet om jag hade otur, men jag tror själv att man kan läka sin kropp från precis allting. Mådde dock väldigt dåligt by de psykiskt och fysiskt. Så jag började äta rent, röra på mig och tänka positivt typ. Det var när jag insåg att ingen läkare kunde hjälpa mig utan bara jag själv som jag blev frisk. :) rekommenderar även alternativ medicin. Det ända som fungerar i längden.

Magi-cat
11/29/15, 9:14 AM
#6

Intressant om behandling av lyme disease i Mexiko.

 Se även mikroskopibilderna på borrelia, babesia och bartonella.

http://www.lymediseasemexico.com/treatments-lyme-disease-detailed/treatments-lyme-disease.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/29/15, 3:01 PM
#7

En film som sägs visa borreliaspirocheter i blod, mörkfältsmikroskopi:

http://counsellingme.com/microscopy/ExperimentLgfont.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/12/16, 10:40 AM
#8

En pågående (ej registrerad) svensk studie om borreliaspiroketer i blod hos kroniskt sjuka:

https://newsaboutdisease.wordpress.com/2016/01/11/underhandsinformation-om-pagaende-borreliastudie/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Lummer]
1/14/16, 8:17 PM
#9

På min vc existerar inte kronisk borrelia. Vore ju bra om det va sant…. Är övertygad om att det finns och att det kan trigga andra sjukdomar.

Magi-cat
1/14/16, 8:35 PM
#10

#9 Inte på min VC heller. Bergsäkert.

Hoppas de har rätt. 😕

Men jag skulle vilja höra hur de förklarar förekomsten av spiroketer i blod hos sjuka människor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Lummer]
1/14/16, 8:41 PM
#11

Om man blundar och säger det finns inte det finns inte det finns inte så kanske kanske finns det inte…..

Annielle
1/14/16, 10:44 PM
#12

Bekant med en kvinna som levt med borrelia i flera år, men har åkt till tyskland för att bli tagen på allvar och tagit tester som har konstaterat hennes borrelia.

Hennes läkare i sverige tror henne, men får inte göra något mer än att stötta henne, så det blir en massa alternativa behandlingar i stället på egen hand.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Lummer]
1/15/16, 1:40 AM
#13

#12 Nyfiken. Vet du vad för behandlingar?

Annons:
Annielle
1/15/16, 9:53 AM
#14

# 13

Oj, jag vet inte allt hon har testat eftersom jag bara är bekant med henne och kanske inte ens kommer att träffa henne igen.

Men jag vet att hon fick långa antibiotikakurer först (via Tyskland) det anses ju vara det man behöver, men den svenska vården anser ju inte det och tydligen var det inte tillräckligt för henne ändå.

Det senaste jag vet var har jag tyvärr glömt vad det var för metod, men kommer jag på det ska jag återkomma här, tror jag vet en bloggare som skrivit om den typen av behandlare en gång, kan hända att jag hittar det där.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Lummer]
1/15/16, 2:17 PM
#15

Har läst om några och pratat med en som gått på långa antibiotika kurer, ofta behandlade i tyskland, som blivit bra men sämre igen efter avslutad kur. Provade själv samento som är ett bark avkok från Sydamerika. Köpte en stor flaska märkte ingen skilnad men fick massor med hål i tänderna… Kan ju varit herx. Jag får ju inte nån diagnos här. Annat än de otaliga "godkända" borrelia infektioner jag haft genom åren. . Men jag har inte råd med varesig fler tandläkar besök eller resor för att reda ut detta så det som återstår är ju att försöka själv. Tror min resa började 94 då jag utan att anstränga mig gick upp 30kg på 6 mån och tappade massor med hår och fick en fantastisk värk …. men inte kan det vara kroniskt inte… har inte hittat något på nätet heller om hur det blir när en kronisk späds på med nya infektioner helatiden

tarantass
1/28/16, 3:46 AM
#16

Vet inte vad det är med Sverige kulturellt. Kan inte några riktigt "vidskepliga" helare gå samman och hela landet från det fyrkantiga lock som ligger över det och tar sig sådana uttryck som att ingen medicinsk erfarenhet i världen duger med mindre än att den är rapporterad i forskningsrapporter som någon på socialstyrelsen har råkat läsa?

Bara vetenskaplig evidens duger, klinisk erfarenhet är värdelös, att hjälpa patienter är inte vad man fokuserar på utan hjälpen är istället villkorad till att vetenskapen råkar ha sagt sitt i ett fall som råkar passa just den patienten.

Det har ju inte alltid varit så i Sverige heller. Och det kan inte vara bra för forskningen heller i längden. Och dessutom slinker ett antal tvivelaktiga metoder igenom ändå, så varför kan inte några praktiskt utprovade få göra det?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Lummer]
1/28/16, 12:09 PM
#17

Nej det är ju väldigt lustigt att sverige ska framställas som ett föregångs land vad gäller forskning och medicin. Tex Elisa testet som TS tar upp. Detta test har helt förkastats av flertalet forskare i olika länder då är undermåligt. Här fungerar det tydligen fortfarande….. man undrar ju. Kan det vara så att utsikten för att få ett nobelpris i denna forskning inte är så stor?

Ians
1/30/16, 5:11 PM
#18

Med den senate skandalen på Karolinska Institutet så kan vi näpperligen slå oss för bröstet, vetenskapligt.

Det var ju bara pinsamt när de ansvariga satt och försvarade en "super Kirurg" som trampat i klaveret så det osade om det! Mer maipulativ människa får man leta länge efter!

Det lös igenom att de höga potentaterna inte ville låta en redan dödsdömd forskning glida dem ur händerna Ifall, det senare skulle visa sig att kirurgen i fråga kommit något på spåret och det kunde lysa lite på dem själva pga det. Tyvärr var man beredd att gå över lik bokstavligt talat för denna forskning! Sätta in plaststrupar på folk utan att ha någon dokumenterad forskning i ryggen, och kalla det för Akutvård!!!!!

Eller så ville de bara dölja att de låtit denna brak skandal nästla sig in utan någon koll på någonting, dvs rädda sitt eget arma skinn!

Även akutvård måste bedrivas enligt väl dokumenterad och vedertagna principer mina herrar! Det får inte gå till på det sättet! 

"Vi kan rädda liv…men vi kan ju ifs ta kål på dem också. App lapp sa att du slapp" 

ska bli intressant och se om "ryggdunkarna"  lyckas rädda aschlet på varandra efter Detta, eller om de får en stor spark i akterseglet allihop?

[Lummer]
1/30/16, 5:24 PM
#19

Såg det och är inte förvånad. Det luktade väl Nobel pris om dr Makaron

Tride
2/10/16, 6:59 PM
#20

Hur var det med de försnillande forskningspengarna? 🤔Donationen till KI som skulle gå till forskning på alternativa metoder, men togs över av den konventionella forskningen med någon luddig motivation. Någon som minns detaljerna? Jag gör det inte just nu, men publicerade en artikel på min fsida om detta. Kan leta upp den.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
2/10/16, 7:11 PM
#21

http://dagenshomeopati.se/2012/03/28/alternativmedicinare-skulle-sattas-upplysningshakte-och-avprogrammeras/#comments

Här är länken till artikeln jag nämnde i inlägget ovan. Hoppas den fungerar.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Zepp
2/15/16, 9:58 PM
#22

Mm.. haft Borelia två gånger så jag har kikat på ämnet lite grand!

För det första så finns inget test där man ser Borelia, utan det som används indikerar bara antikroppár mot Spiroketer.

För det andra så är Borelia lätt att bota iomed att det lätt slås ut av enklast tänkbara antibiotika.

Det finns en komplicerande form, nämligen då spiroketerna tagit sig innanför blod/hjärnbariären.. då tar man antibiotikan i ryggmärgsvätskan.

Som regel så tar man två antibiotikakurer efter varandra.. mest för säkerhets skull.

En tredje komplicerande faktor är att om man inte kommit under behandling i rätt tid så kan skadorna vara omfattande, speciellt om de är neurologiska!

Då tar de tid att läka.. för mig tog det bara två år innan jag var helt återställd första gången.. andra gången jag fick det så kände jag igen symptomen direkt.

Finns exempel på folk som dragits med Borelia i 5-10 år innan de fick rätt behandling.. långa sjukskrivningar/rullstol och annat hemskt som sen avklingat sedan då fått rätt diagnos och behandling.

Alla blir inte helt återställda neurologiskt.. det är dock inte kronisk Borelia utan kroniska skador som kan ta lika lång tid att läka som man dragits med Borelian.

Under tiden så har man tappat muskulatur och livslust!

Och det värsta utav allt.. man blir alldrig immun mot Borelia så man kan få det hur många gånger som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2/23/16, 7:32 AM
#23

En man kämpar för att få sin hustrus sjukdom erkänd:

"I november 2015 genomförde Claudia mörkfältsmikroskopi hos en kinesisk bachelor. Det syntes tydligt i blodet att flera spiroketer simmade omkring i blodet. Hon tog senast borreliatest (ELISA) 2014 med negativt resultat. Dessförinnan vid insjuknandet, även då ELISA med negativt resultat. Vi har även lyckats få ta ett test på ett ”djurlabb” med PCR, även det negativt ."

"ag är riktigt ledsen, bedrövad och faktiskt chockad att få detta resultat som vi fick idag. Claudia har borrelia, en sjukdom som jag redan misstänkte då hon insjuknade. På grund av av Sveriges undermåliga provtagningsmetoder blev hon kroniskt sjuk.  Ni som är insatta vet hur svårt det är att bli av med denna sjukdom. På ett sätt är det skönt att veta VAD det är hon lider av, men vi kommer inte att få relevant hjälp av sjukvården. De kan tyvärr för lite och får inte heller behandla.

Om man gått med aktiv infektion av borrelia i över 7 år så förstår de allra flesta som är pålästa, att dessa spiroketer har borrat in sig i många kroppsvävnader. Vanlig antibiotika biter inte då. Det krävs långvarig behandling.

Vad ska vi göra annat än att söka vård utomlands?"

https://newsaboutdisease.wordpress.com/2016/02/22/min-fru-har-nu-konstaterad-borrelia-efter-over-7-ars-sjukdom/

Det är hemskt och tragiskt att läsa. Vad ska de göra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/23/16, 7:43 AM
#24

Läste om ett annat borreliatest som påstås vara säkrare, Elispot:

"I princip räknar Elispot antalet ”gammainterferonfläckar” som T-celler producerar vid en borreliainfektion. Immunsvaret mot borreliainfektion innehåller både B-cells och T-cellsaktivering. T-celler sensibiliseras till B. burgdorferiantigener och aktiverade T-celler producerar cytokinproteinet gammainterferon (IFN-γ) vid stimulering. Genom att identifiera IFN-γ som utsöndras av dessa T-celler kan Elispottekniken räkna de aktiverade T-cellerna. IFN-y detekteras sedan med användning av ett färgreagens. Detta ger ett mått på Borrelia burgdorferiaktiverade minnes-T-celler i det perifera blodet. Det är således T-cellsreaktionen som testet tar tillvara på"

https://newsaboutdisease.wordpress.com/2016/02/09/elispot-ispot-lyme-det-sakraste-borreliatestet/

Jag vet inte mer om det än vad som står i artikeln och har ingen aning om ifall det håller vad det lovar. Det verkar inte utföras i Sverige.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/24/16, 8:22 PM
#25

Ett och ett halvt år efter infektionen men ännu inte bra…

Kosten är viktig och nu tål hon inte socker eller gluten ….

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/24/hela-kroppen-drabbas-av-borrelios


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/31/16, 9:58 PM
#26

Långvarig behandling med antibiotika mot borrelia har ingen effekt utöver placebo, enligt brittisk studie.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/lang-kur-mot-borrelia-ingen-hjalp?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/22/16, 8:02 AM
#27

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/22/16, 8:04 AM
#28

Inte mysigt besked så här till sommarsäsongen: det finns ännu fler sjukdomar man kan få av fästingar!

Här beskrivs en sort som inte ger det typiska utslaget och man vet kanske inte ens att man blivit biten, men sjuk blir man…😕

http://illvet.se/djur/osynlig-borrelia-sprider-sig?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_4_19_women_nonabo&utm_content=artikel&cxense_hash=e8fc9c730c785b7fab9561a80e49a963d9536a1a


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
4/22/16, 11:04 AM
#29

Ingen vill ha fästingar. Det finns spray på Apoteket som är avstötande för både insekter och fästingar. Jag hittade en studie om att Åbrodd är avvisande mot fästingar: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/16624501/?i=5&from=%22Artemisia%20abrotanum%22 Min plan är att göra bivax-salva med Åbrodd att sätta på inför naturbesök, mot fästingar. Förra sommaren tog jag sticklingar av Åbrodd från morfars grav där mormor och jag planterade en planta på 1970-talet. Två sticklingar ser fina ut så en ska jag ha på balkongen och en i min guerilla-odling. Åbrodd luktar gott av kamfor och citron.

Magi-cat
4/22/16, 11:16 AM
#30

Man får försöka med allt…Problemet är att man aldrig går säker…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
4/22/16, 11:20 AM
#31

Jag fick neuroborelios 2005 med hjärnhinneinflammation. Man upptäckte då en förändring i hjärnan som jag fick följa väldigt tätt med MR. Den växte inte men jag hade sådan fruktansvärd huvudvärk ofta och kände mig allmänt kass så jag själv var inne på att det kanske var själva borrelian som spökade. Långvarig antibiotikabehandling gavs i Tyskland bland annat.

Nu var det ju en elak hjärntumör som till sist behövdes opereras.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sundaychild
4/22/16, 8:49 PM
#32

Jag skulle vilja höra någon läkare som benhårt hävdar att kronisk borrelia inte finns, att bakterien dör efter en antibiotikakur - hur man många år efter kuren ännu hittar spiroketer hos patienterna???

Fler och fler länder ändrar både test- och vårdrekommendationer, men inte Sverige och Finland, tvärtom! Här stänger man de enda privata kliniker som vårdat långvarig borrelia och hotar med myndigheter!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
4/25/16, 8:00 AM
#33

#32 Det är lite det jag undrar också, hur man kan vara så säker på att man vet hur det förhåller sig.

Nu kommer också fler rapporter om att fästingar är ännu farligare än man trott och många riskerar att inte få rätt diagnos, helt enkelt för att man inte vet tillräckligt.

Som här, från forskning i Frankrike:

"I det kommande numret av Läkartidningen redogörs för en studie där franska forskare har undersökt hur ofta patogena (sjukdomsalstrande) mikroorganismer kan förekomma i fästingarten Ixodes ricinus. Det är samma art som i Sverige sprider bland annat borreliabakterier och TBE-virus.

Nästan hälften (45 procent) av de undersökta fästingarna bar på två eller flera patogener som misstänks kunna orsaka sjukdom hos människa."

"Varje år upptäcks runt om i världen flera sjukdomar eller patogener som sprids av fästingar. Thomas Jaenson har sammanställt data från ett stort antal publicerade studier. Han visar att i Sverige och Norge kan den vanliga fästingen misstänkas kunna sprida över 20 arter av mikroorganismer — virus, bakterier eller encelliga djur — som utgör sjukdomshot för människor, särskilt för personer med sänkt immunförsvar. Många av sjukdomarna kan ha mycket diffusa, långvariga influensaliknande symptom."

"Thomas Jaenson har noterat att vissa läkare betraktar fästingbitna med oklara symptom som inbillningssjuka.

— Jag tror att en hel del av de här patienterna har helt rätt, men vården har inte kunskap eller kapacitet att ställa rätt diagnos."

(min fetning i citatet)

Det är klart, kommer det in patienter med envis "inbillningssjuka" är det ju lätt att avfärda dem…😕 

http://www.sydsvenskan.se/sverige/fastingar-farligare-an-man-trott/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
4/25/16, 8:57 PM
#34

Eh.. Borelia är en sak.. fästingar kan bära på en massa andra sjukdommar oxå.. de är dock alldrig Borelia!

Borelia är Borelia!

Hur dåligt patienten än mår!

Och sen på det.. man kan få hur många Boreliainfektioner som helst.. man blir alldrig imun!

Så var god att skilj på Borelia och andra fästingburna sjukdommar så blir den här tråden betydligt lättare att begripa/följa!

Grejen är att Borelia är rätt lätt behandlad med enklast tänkbara antibiotika.

Den mest komplicerade faktorn är om man gått längre tid och de tagit sig innanför blodhjärnbarriären, då behöver man få antibiotika intravenöst!

Sen så kan det ändå ta några år innan alla skador är läkta.. för mig tog det bara två år!

Sen så finns det vissa levnadsregler för att undvika Borelia.. flytta till en storstad, köp en insattslägenhet i centrum, inga husdjur, åk bil, vistas alldrig i naturen/på stranden/på gräsmattan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Magi-cat
4/25/16, 9:47 PM
#35

#34 Vi förstår, "borrelia är borrelia". Jag framförde en del frågeställningar runt borrelia i början, men jag förstår att det kan vara svårt att få fram upplysande svar.
Att diskussionen utökas till fler fästingburna sjukdomar tycker jag personligen inte är fel, eftersom det just nu kommer flera uppgifter än någonsin om att fästingar är farligare och bär på fler patogener än man tidigare trott och att dessa dessutom kan samverka till att patienten blir svårare sjuk.

Den "lätta" behandlingen mot känd borrelia (med typiska symptom) är nog lyckligtvis lätt att få på vårdcentral om man upptäcker den i tid. Det behöver vi knappt diskutera. Svårigheterna uppstår när patienten envisas med att inte bli frisk, inte blir trodd och/eller att flera patogener samverkat på ett sätt som kanske inte är helt känt idag, i alla fall inte allmänt i Sverige.

"Levnadsreglerna" du tar upp……Riskerna kan man inte göra mycket åt, det är jag väl medveten om. Men kunskaperna kan man i alla fall förbättra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
4/25/16, 10:29 PM
#36

Mm.. och sen så finns det inga exakta diagnosmetoder att konstatera Borelia med!

Man ser bara antikroppar mot boreliaspiroketer!

I mitt första fall gick jag några månader innan jag proppsade på sådan test. de fann då dessa antikroppar och efter dubbel antibiotikakur så gav det med sig.. fast det tog två år att återhämta sig!

Andra gången kände jag igen symptomen.. prover togs men de kunde lika gärna härhära från den först infektionen!

Utiallafall så fick jag då oxå en kur.. baserat på mina symptom och mina egna erfarenheter av den förra infektionen.. det är bra med läkare som det går att resonera med!

Sen så.. går man jävligt länge med Borelia så får man skador.. de kan ta några år att läka och under tiden så mår man ändå tjuvtjockt.. no snack om saken, dock så är det en helt annan sak!

Spiroketer är något emellan bakterier och virus.. men man kan under tiden drabbas av dessa oxå!

I mitt fall, boende på landet, med katter som sov i min säng så var det antagligen där smittan uppstod, och det är inte alltid man ser de små krypen!

Hur som helst.. spiroketer är hur lätt åtgärdade som helst, med enklast tänkbara antibiotika men katter som är imuna mot dessa drar in dem i massor!

Så du kan få en infektion hur ofta som helst.

TBE är mycket värre men i regioner där det är vanligt så kan man vaccinera som mot detta.. och det görs av landstinget!

Såå.. näe, jag tror fortfarande inte på "kronisk borelia"!

Däremot så tror jag på långvariga skador av spiroketer.. de är som sagt kända.

Och det finns fall med Borelia där folk gått med detta i årtionden utan adekvat antibiotikabehandling och fått allt värre skador.. det är då inte ens säkert att de blir helt återställda.

Dvs "kronisk borelia" är då mest kroniska skador utav långvarig boreliainfektion utan riktig behandling!

Såå.. att årslång antibiotika behandling tycks verka för dyra pengar handlar nog främst om att det tar år att läka eller att något annat tillstött/var själva orsaken!

Antibiotika i sig är gifter.. de är inte harmlösa de heller. därav kan man bli "frisk" efter avslutad behandling.

Grejen är fortfarande att det inte går att säga/indikera huruvida man har Borelia, man gör bedömningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
4/26/16, 6:41 AM
#37

#36 "Såå.. näe, jag tror fortfarande inte på "kronisk borelia"!

Däremot så tror jag på långvariga skador av spiroketer.. de är som sagt kända."

Du får gärna tro på och kalla det vad du vill. 🙂Jag vill bara ha mer kunskap. (Borrelia m.fl, sjukdomar orsakas som bekant av spirocheter.)

 Det viktigaste är att rätt diagnos sätts, (diagnosverktygen verkar i vissa fall inte tillfyllest), att folk får hjälp med sina långvariga lidanden (och inte blir klassade som inbillningssjuka!) samt att man tar in till sig all den nya informationen om fästingburna infektioner.

Det var allt från mig. 👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/26/16, 7:34 AM
#38

Till slut bara:

 hittade en intressant länk:

http://www.borreliainformation.se/sjukdomen_borrelia.html

Och denna, ur Läkartidningen:

"Det finns ingen anledning att behandla patienter med EM med penicillin V och riskera uppkomst av neuroborrelios hos en del av patienterna när det finns annat, lika biverkningsfritt antibiotikum i samma prisklass att tillgå som minimerar risken."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=3376

och ett svar på ovanstående:

"Fördelarna med penicillin V är stora framför antibiotika med bredare spektrum med större risk för resistensutveckling och biverkningar. Mot bakgrund av våra kliniska erfarenheter står vi fast vid rekommendationen att penicillin V är förstahandsbehandling vid EM utan andra symtom."

Det är tydligen omdiskuterat. I Sverige håller man fast vid Penicillin V. (Det år artiklarna skrevs.) (Det hjälpte inte i mitt fall.)

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=3924


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
4/26/16, 7:21 PM
#39

Vi har nog inga större avvikande åsikter egentligen.. främst kanske att en tråd som har Borrelia i titeln bör handla om enbart/mest om Borrelia/symptom/biverkningar/behandling/återhämtning!

Annars så vore det mer exakt att ha "Tick born diseases" i titeln?

Spirroketer är spirroketer.. och det finns värre varianter.. tex syfilis, den är dock inte "tick born" utan vad man vet sexuellt överförd.

Och det finns värre saker som är "tick born" tex TBE.. de är dock inte spirroketer.

Summa summarum.. fästingar är ett otyg.. sprids främst via rådjur och katter!

När det gäller just borreliainfektioner så finns det rätt mycket vetenskap/fallrapporter och en massa krämare som gärna tjänar en slant på personer som mår dåligt/har andra problem!

Om jag minns rätt så fick jag Kåvepenin bägge gångerna?

Grejen är.. att du kan få en borreliainfektion.. sen en behandling och direkt en ny infektion.. det är trots detta ingen kronisk borrelia!

Det är mer livsstilrelaterat.. husdjur/friluftsliv/lantligt boende!

Det finns regioner inom landet där dessa boreliafästingar frodas.. likaså de som bär TBE!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sundaychild
4/28/16, 7:53 PM
#40

För det första så finns det nog testmetoder för att påvisa borrelia i blodet - annan än antikroppar. Elisa-testet visar ofta negativt, men när patienter har låtit testa sig utomlands med noggrannare metoder har de visat på borreliainfektion. Elispot är en sådan meod.

Och ja det stämmer att många - de flesta - blir bra efter en penicillinkur. Min man fick borrelia, gick med det i flera månader innan han fick en kur, men blev bra i alla fall. Men det funkar inte så för alla.

Spiroket är den form som borreliabakterien har. Personer som blivit behandlade med antibiotika uppvisar (tydligen, detta har jag inte sett själv, men läst om det) fortfarande spiroketer i blodet och blir bättre efter långvarig antibiotikabehandling i utlandet.

P.g.a. detta skulle jag verkligen inte våga uttala mig speciellt tvärsäkert om att "kronisk borrelia", eller alltså borrelia som överlever en kort antibiotikakur inte existerar. Det är också ett faktum att fler och fler länder går mot att anta denna hypotes och behandlar långvarig borrelia.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Zepp
5/5/16, 3:00 PM
#41

Eh, iomed att jag själv drabbats utav borrelia två gånger så har jag dels satt mig in i ämnet, dels fått behandling!

Elispot visar vad jag förstår antikroppar mot spiroketer!

Det lär det göra om man drabats av en spiroketinfektion hur som helst och som sagt vad det behöver inte ens vara Borrelia utan kan om man har sexuellt umgänge även handla om Syfilis!

Finns förmodligen fler spirokteinfektioner.. grejen är att sortera ut vad som man själv drabbats utav!

Grejen är fortfarande att.. spiroketer är rätt lätt behandlade av vanlig antibiotika.. man blir aldrig imun.. man kan få den ena spiroketinfektionen efter den andra.

Grejen är att det vad gäller Borrelia så handlar det dels om hur länge man gått med den infektionen.. skadorna består och tar några år att återställa.

Dels så handlar det om huruvida de nått in inom blodhjärnbarriären, då krävs intravenös antibiotika.. sen så tar det ändå år för att återställa skadorna.

Som regel så ställs diagnosen Borrieliainfektion på dels hur man mår, dels på hudtecken, dels på laboratoriumsvar om antikroppar!

I mitt fall så fanns det inga hudtecken/jag såg iallafall inga!

En gång spirroketinfekterad så har man iallafall i flera år antikroppar mot dessa och de indikeras således oxå i blodtester!

Sen så.. om det var Borielia eller Syfilis säger de proverna inget om!

Grejen är att.. Spiroketer är en jävla skit, de är ett mellanting mellan virus och bakterier!

Dvs varken det ena eller det andra.. vilket för flertalet kan vara svårt att förstå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
NiklasTyreso
5/6/16, 9:27 AM
#42

Jag hittade en studie som visade att utdrag i olja av Skvattram, Rhododendron tomentosum, hade starkt avvisande effekt på fästingar. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/16336298/ Skvattram växer vid kärr. Efter som det verkar vara de fettlösliga ämnena i växten som avskräcker fästingar borde det även gå att göra salva med skvattram.

Sundaychild
5/6/16, 2:58 PM
#43

#41 Elispot Lyme är 94% specifik för just borrelia, och aktiviteten försvinner efter att bakterien (jo, borrelia är en bakterie), dött. Därför kan man använda elispot som mätmetod för att se om en behandling ger resultat. Antikropparna däremot sitter kvar - länge. 

Men du har ju uppenbart din åsikt klar, och jag har min. Tack för ordet.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
6/28/17, 9:25 PM
#44

En man som drabbats väldigt hårt av neuroborrelia. Till på köpet har han fått höra att "det sitter mellan öronen" och andra kränkande uttalanden från vårdsidan. 

Lite upprättelse har han fått när hans läkare nu kritiseras av IVO för bristande medicinsk handläggning.

Men så sorgligt att läsa hur hans liv blivit förstört. 😢

http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/hultsfred/filips-liv-har-blivit-en-mardrom-20170628/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Record
7/8/17, 9:59 AM
#45

En ny fästingsmitta där inget hjälper sägs det.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/ot%C3%A4ck-f%C3%A4sting-sprider-k%C3%B6ttallergi-1.4425612

130 fall i Sverige under några år.

Magi-cat
7/28/17, 2:33 PM
#46

Många råkar ut för borrelia och andra fästingrelaterade sjukdomar och får långvariga besvär. Tyvärr träffar de inte alltid någon inom sjukvården som tar dem på allvar…

Läs här vad en tjej som var sjuk i två år, skriver:

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/28/borrelia-satte-kappar-i-hjulet-i-annicas-liv-min-hjarna-kandes-som-potatismos


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/28/17, 2:44 PM
#47

Att de flesta blir friska efter vanlig antibiotikabehandling men att en del får långvariga symptom, bekräftas i en svensk studie. (från 2013).

De som är sjuka längre har inte fått rätt diagnos i tid och är ofta äldre.

http://plus.rjl.se/infopage.jsf?nodeId=39103&childId=14210

Intressant med studien om komplementsystemet inom immunförsvaret. Men artikeln har några år på nacken. Vad har hänt sedan dess?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/18/17, 7:42 AM
#48

I USA betraktas borrelia och andra fästingburna sjukdomar som ett stort problem med 300 000 människor som drabbas varje år. Klimatförändringarna förvärrar och utbrotten blir fler.

Något säkert test att detektera borrelia och skilja det från mildare former av fästingsjuka har inte funnits. Dock finns det nu hopp om ett test som fungerar i de flesta fall.

Det är tyvärr oklart om det kommer att kunna användas i Europa, eftersom fästingsjuka enligt uppgift är annorlunda här…

https://www.newscientist.com/article/2144277-speedy-test-for-lyme-disease-could-help-us-treat-it-in-time/?utm_source=NSNS&utm_medium=ILC&utm_campaign=webpush&cmpid=ILC%257CNSNS%257C2016-GLOBAL-webpush-speedy-lyme-test


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/28/17, 7:51 AM
#49

Jag är lite bekymrad. (Inte "bara" för att borrelia och andra fästingburna sjukdomar är ytterst otrevliga och vi verkar få se en ökning  i o m klimatförändringarna.)

På senare tid har jag läst på flera alternativ-sajter om personer som fått borrelia med typiska röda utslag men som inte vill gå till läkare och få antibiotika. I stället har de vänt sig till olika alternativsajter och där fått råd om kolloidalt silver, örter, tillskott, terapier och det ena med det andra.

Det finns olika sorters borrelia, och någon kan säkert läka ut av sig själv. Men många gör det inte.

Jag har haft borrelia och jag vet hur otroligt sjuk man kan bli. Därför skulle jag vilja uppmana alla som får symptom att söka sig snarast till vårdcentral eller liknande. Vänta inte, det är viktigt att få antibiotika så snabbt som möjligt! Ibland räcker inte 10-dagars-kuren, utan man måste få mer.

Vi ska inte dra oss för att använda antibiotika när det behövs och själv är jag väldigt glad att det finns och att det ännu fungerar!

Inget hindrar naturligtvis att man även stärker kroppen med örter, tillskott och annat.

(En del säger t.o.m. att borrelia "inte finns" och att symptomen beror på att något annat inte fungerar i kroppen. Vad man än tror, använd den hjälp som finns, dvs antibiotika. Och plussa på med örter och hälsosam mat.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: