Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Gamla huskurer

Huskurer mot halsinfektioner

2015-11-28 08:37 #0 av: Magi-cat

Förkylningstider och halsinfektionstider...Har ni några bra tips om man drabbas?

I artikeln föreslås gamla godingar som te på timjan, citron och honung, vitlök, gurgling med saltvatten, kompresser med kamomillte, gurkmeja och grönt te (låter gott!), och så förstås mycket sömn...

Har ni provat något av detta eller har fler förslag?

Hjärta "Mind melds... the last time I heard the words "my mind to your mind", I had a headache for two weeks."

Anmäl
2015-11-28 09:13 #1 av: Kyllan56

Vid hosta är bikarbonat fantastiskt! Har själv provat och rethostan försvann till 80 % efter första gången. Efter några gånger var den helt borta. Ingefäraavkok är också bra, speciellt vid slemhosta, men är bra överhuvudtaget vid förkylning.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2015-11-28 10:56 #2 av: Annielle

Gurglar alltid med saltvatten flera gånger om dagen och sköljer näsan vid minsta tecken på halsont eller förkylning, i bästa fall slipper jag att det bryter ut, i sämsta fall bryter det ut men betydligt kortvarigare och lindrigare än innan jag började med detta.

Brukar även ta en "överdos" med D-vitamin när jag börjar bli förkyld eller har blivit det, märker att det gör det hela lindrigare och mindre långvarigt även vid influensa.

Dricker även the på olivblad.

Kommer inte ihåg allt jag gör nu riktigt Skämtar

Har läst att bikarbonat (1tsk) i ett glas vatten ska kunna bromsa upp infektioner också, men har inte testat det själv än för det ändamålet (bara vid urinvägsinfektioner och liknande, väldigt bra och smärtdämpande där)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-11-28 12:07 #3 av: Magi-cat

#2 Var köper du olivblad till te? Finns det i hälsokosthandeln?

#1 Ingefära är toppen, om man tål det, och finns i vanliga livsmedelsaffärer.Tummen upp Bikarbonat visste jag inte, billigt och bra.

Hjärta "Mind melds... the last time I heard the words "my mind to your mind", I had a headache for two weeks."

Anmäl
2015-11-28 12:34 #4 av: Kyllan56

#3 När jag hde jättejobbig hosta googlade jag och hittade följande länk och provade. Det är jag glad för och berättar det för alla som vill höra.

http://newsvoice.se/2013/07/18/bikarbonat-botade-min-svara-hosta/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2015-11-28 15:04 #5 av: NiklasTyreso

Lindblomste och sprängticka te är ett par av mina favoriter mot hosta och förkylningssymptom, som inte redan nämnts i den här tråden.

Anmäl
2015-11-29 09:59 #6 av: Annielle

Japp, på hälsokosten kan man köpa Olivblad förpackad i påse (brukar mortla dem) Vet inte hur många ställen det finns på, för det finns ju verkligen inte över allt, senast stället jag köpte på var Örtagubben.

Kom på en grej till som ju är riktigt trevlig Glad

Man har sett i tester att mörk choklad (minst 70 %) ger bättre effekt vid hosta än traditionella hostmediciner.

En annan grej som är min lag sen många många år är att alltid skippa mjölkprodukter vid förkylning eftersom mjölkprodukter är slembildande och bara förvärrar det hela.

Äter för visso väldigt lite mjölkprodukter sedan åratal tillbaka eftersom jag inte mår bra av det på flera sätt...

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-11-29 12:01 #7 av: Ians

Även Flädersaft och the på fläder är bra mot förkylnings symtom!

För att inte tala om Vitlök, en klyfta om dagen i förkylningstider håller det mesta borta….ibland även smitthärdarnaSkämtar

Anmäl
2015-12-07 21:35 #8 av: Magi-cat

Soppa med vitlök, lök och timjan kanske jagar förkylning och halsont på flykten?

http://www.healthonlinecentral.com/this-is-a-soup-that-is-stronger-than-any-antibiotic/

Anmäl
2015-12-08 06:24 #9 av: Ians

en bra huskur är att blanda honung med färskpressad citron och inta det i teskedsvis, under dagen, det får halsen att må bra!

saften från en halv citron, och en msk honung.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.