Annons:
Etiketthealing
Läst 4512 ggr
Sagaliten
2016-01-06 09:17

Vad är Elixir och hur gör man det?

Vad är Elixir och hur gör man det? Kikar på kurser där ena står det innehåller att göra Elixir och har googlat lite men känner att det blev mer rörigt än ovetskapen. Vill ju veta vad utbildningen innebär innan jag väljer och resterande bitar förstår jag men inte just detta. Hoppas någon kan hjälpa mig här 😊

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Annons:
Ians
2016-01-06 11:36
#1

Får man fråga vad det är för kurs och i vilket syfte detta Elixir skulle tillverkas?

NiklasTyreso
2016-01-06 14:24
#2

Te, dekokt, infusion eller tinktur är olika sätt att utvinna växternas aktiva ämnen så att man kan dricka dem. Elixir låter som något från sagorna. Jag skulle gissa att personerna på kursen gör alkoholutdrag (=tinktur) av flera olika växter de tycker är hälsosamma (eller magiska). Möjligen sötas tinkturen med sliskigt onyttigt socker på slutet så det blir mer som en örtlikör som man skulle kunna kalla för elixir. I mitt tycke låter det inte så seriöst med elixir.

Ians
2016-01-06 16:20
#3

Tinkturer är annars ett bra sätt att dra ut det nyttiga ur växter, och få en hållbar "örtmedicin" . En behöver ju inte tillsätta socker 😉Sedan droppar man bara valfritt antal droppar i en kopp the eller glas vatten och tar föreskrivet antal ggr/ dag. Är det det de menar med Elixir tro?

Ordet betyder farmaceutisk beredning, dvs en oral lösning, men är väll ett lite gammaldags ord för just vad det är en lösning som skall intas oralt. Traditionellt då oftast i alkohol för en konserverande effekt. 

Teer och vatten baserade lösningar  har ju det abret att de lätt blir dåliga, så man kan inte spara dem speciellt länge.

NiklasTyreso
2016-01-06 19:10
#4

Jo konservering av extrakt i vatten är inte så bra, det ska användas genast. Utdrag i vinäger konserverar vattenlösliga ämnen. Min poäng med att tala om dekokter och tinkturer var att elixir är inget begrepp som används inom naturmedicinen.

Sagaliten
2016-01-06 20:50
#5

#1 Det är en Berskristallhealingkurs och syftet framgår inte utan står vara 1 punkt i utbildningsstegen "Gör en elixir", så vet inget mer 😕 #2 oj, låter ju inge bra det du säger. Att tillföra alkohol eller socker känns ju otroligt både ohälsosamt och långt från spiritualism och alternativ medicin att göra 😕 Första jag tänker på av det du skriver är som man sett på gamla westernfilmer där lurendrejare åker runt och säger "mirakelmediciner" vilket ju bara var buffel och båg. Undrar lite varför man inte då använder sig av dagens uttryck om man säger så för är trots allt en rätt ny kurs.

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Magi-cat
2016-01-07 08:17
#6

Elixir är inte oseriöst i sig utan är helt enkelt en typ av beredning .

Det är vad man gör för typ av elixir som är det viktiga. 

Troligen låter man i ditt fall (#5) en bergkristall dra i vatten och får "bergkristallelixir". I ett exempel som det finner du naturligtvis ingen vetenskaplig bevisning, liksom det inte finns bevisning i egentlig mening i något andligt eller spritualistiskt. Men vill du göra det som en kul grej är det en annan sak. Billigt och bra. 😉
Du kan också läsa om bergkristallelixir i böcker som finns att låna gratis på biblioteket, t.ex. av Cassandra Eason.

edit: Elixir: farmaceutisk beredning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sagaliten
2016-01-07 09:57
#7

#6 Magi-cat, nu har materialet kommit och du hade helt rätt. Eller kanske nästan lite värre. Man ska ta ett glas med kallvatten, lägga i en kristall och sen låta det stå i rumstemperatur över natten och sen på morgonen ska man dricka det. MEN om du inte vill lägga den i vattnet så kan du lägga kristallen bredvid glaset med vattnet… Okej, kan direkt säga att om jag ska välja att tro på detta så kommer jag personligen lägga till en punkt i processen. Man kan ju tycka att det kanske hade varit bra om man öppnar upp sig och fyller kristallen med healande krafter, så som kristaller "laddas" innan healing tex. Att man öppnar upp och fyller den med allt gott man har förmåga att fylla den med för att sen lägga den i vatten. Hade det delsteget funnits så hade jag nog kanske kunnat tro… Men de andra simpla stegen, lägg en kristall i vatten över natten sen drick det, nja, känns lite för platt om jag kan uttrycka det så.

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Magi-cat
2016-01-07 10:12
#8

#7 Det är ett vanligt sätt inom kristalltraditionen. 🙂

Vill du hellre göra på något annat sätt så gör du det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sagaliten
2016-01-07 12:57
#9

Funderar mest på hur det annars skullenfunka. Jag menar visst att det kanske avger lite mineraler eller så, men om man lägger en kristall bredvid så blir det i mina ögon att man säljer in vatten som "vård" Lägger till att rena kristallen innan också i min procedur tror jag ☺️

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Magi-cat
2016-01-07 14:24
#10

#9 Jag utgick ifrån i mitt svar att vi inte talade om försäljning och i synnerhet inte "vård", utan nöje och tradition. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sagaliten
2016-01-07 15:20
#11

#10 förstår hur du menar, va lite därför jag satte "vård" och "säljer" inom kaninöron, men tänker att i ett healingsyfte så vill folk nog göra en sån sak i tron om att det faktiskt är helande. Annars är det ju mest som du säger en lite kul småknasig grej eller så om du förstår hur jag menar 😊

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Magi-cat
2016-01-07 15:26
#12

🙂jupp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2016-01-08 09:45
#13

Kul att lära sig nått nytt, kristall i vatten som elixir! Inom ayurveda finns vissa naturmediciner som består av olika mineral som då ska konsumeras. Lägger man fel stenar och mineraler i vatten finns risk för skador. Ingen vill dricka vatten där asbest-mineral eller arsenik ingår. Ren bergkristall består av samma form av kisel som vi tillverkar glas av så den bör vara ofarlig att lägga i vatten. Bergkristall-vatten förutsätter nog man tror på kristallernas övernaturliga kraft

Annons:
Sagaliten
2016-01-08 21:23
#14

Jag tror nog allt på stenars kraft får jag säga, men om jag skulle göra det skulle det vara med mina tilläggssteg då 😉

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Upp till toppen
Annons: