Annons:
Etikettövrigt
Läst 1208 ggr
Ians
1/16/16, 12:56 PM

Hur stor roll spelar det?

Vi sköljs över med råd och teorier om hur vi skall äta, för att må så bra som möjligt. Bli friska, hålla oss friska och leva så länge som möjligt.

Visst att äta "Mat liknande produkter"  dvs "mat" som mest består av kemiska tillsatser, och långa ingrediens-listor  med tillsatser, en massa Skit rent ut sagt, de är inte bra för hälsan, det har vi nog fattat. Men sedan då om man äter så "ren" mat som möjligt? Grönsaker, frukt, kött etc som inte blandats ut med något annat.

Mår man bättre på Vegan mat än på LCHF, Paleo, Medelhavsdiet, Stenålders diet etc etc

Förvirrande? Ja, visst är det!

Hur tänker du och varför har du tagit ställning för det du vurmar för, eller är inställd på? 

Vad har det gjort för dig, hälsomässigt? Vilka fördelar/ nackdelar har du upplevt under resans gång etc

Finns det verkligen bara Ett sätt att se på saken? Eller är det så att allt beror på individen?

Kanske dags att skrota, mode dieter och istället arbeta sig fram till något som fungerar för mig?

Måste man vara en renodlad vegan etc, eller kan man låta huvud delen av det man äter finnas i en "skola" och sedan mixa själv till någon sorts hållbar vardag för en själv?

Annons:
oddahviing
1/16/16, 1:24 PM
#1

Jag är Vegan

60%-100% råkost

100% rent, fredligt och jordvänligt.

Min kost var när jag växte upp helt bestående av halvfabrikat, pasta, mjölk, kakor, godis, choklad, knappt någon frukt eller grönsaker. Jag blev vegetarian när jag var 12, men åt fortfarande halvfabrikat, perioder av frukt (då jag mådde som bäst) men pga ätstörningar gick det fram och tillbaka med att inte äta alls eller massor av skit och massor av mjölkprodukter.

Lite senare i tonåren började jag få mycket problem med magen, jag testade pescatarisk LCHF,  magen blev bättre till en början, sen blev det mycket sämre igen. Gick dessutom upp i vikt, men gick ner direkt igen när jag slutade. Jag åt laktosfritt, glutenfritt, allt fritt.. inget fungerade. Jag började få starka utmattningssymtom. Panikångest. Stark depression. Blev antisocial och kunde inte längre fungera i skolan, kunde inte tänka klart och jag som alltid varit en av de flitigaste eleverna med MVG i alla ämnen (förutom idrott..), föll.

Jag hittade Freelee the banangirl på youtube som äter hur mycket som helst, bara veganskt, väldigt lite fett och mycket frukt och hon sprudlade av energi och ser så j'vla fräsch ut. Så jag började med Low fat High Carb samtidigt som jag läste på och förstod att mjölkindustrin är lika illa som kött industrin, så jag blev vegan.

Jag gick upp c:a 10 kg i vikt, fick massor av celluliter, var skittrött både psykologiskt och fysiskt.

Jag började lyssna mer på och lägga ihop all fakta från veganska doktorer, så jag  började äta mer råkost och vattniga frukter och örter men lade inte om min kost så mycket, utan stod ut och väntade på en vändning. Det tog tid, men alla min celluliter har försvunnit (ca 6 månader), jag är inte trött längre och behöver inte sova om dagarna. Jag som alltid haft svårt att gå på toa går nu 2-3 gånger per dag (och allt känns bra!!!) min mens är inte ens en tiondel så tung längre, och den är regelbunden. Jag har fått bra kondition, jag kan gå fort och springa utan att bli andfådd och behöva stanna efter 5 minuter (vilket jag alltid blev trots att jag motionerade nästan varje dag i ett par år). Det jag märkt av senast, är att mitt psyke som varit helt förstört har börjat blivit mycket starkare. Jag har lite depression men ibland är jag så himla glad att jag känner en motivation som jag inte haft på flera år. Det får mig nästan att börja gråta av tacksamhet för jag har mått så himla dåligt så länge och nu vänder det om :')

Allt tar tid, speciellt om man har förstört sin kropp i flera år. Kroppen läker inte sig själv på en vecka. Vegankost har räddat mig, jag älskar det jag äter och jag bidrar inte till mördandet av djur. Så, kosten är en väldigt, väldigt, väldigt viktig del av mitt liv.

'-Headlights on the highway-'

Ians
1/16/16, 1:28 PM
#2

Tack #1 för att du delade din erfarenhet 😍

helenahi
1/17/16, 7:44 AM
#3

har gått över till LCHF som ett nyårslöfte, har inte behövt ta en endaste Omeprasol till min krånglande onda mage sen jag uteslöt bröd, pasta ris potatis och socker ur kosten, dessutom går ner i vikt som bonus.

tro hopp och kärlek...

Ians
1/17/16, 11:37 AM
#4

Heja, heja  #3 helenahi

The_pearl
1/19/16, 12:32 AM
#5

Jag har för andra gången i mitt liv valt att leva enligt lchf. Verkligen inte strikt. Men på sättet där de matvaror som gör mig dålig, väljs bort. Så som vitt mjöl. Allt bröd går bort, all pasta och vad det nu kan tänkas vara och givetvis socker! Jag äter potatis och bönor tex. Jag fick i gymnasiet magkatarr och ibs. Jag hade sen i flera år, tills jag valde att äta enligt lchf. Suget efter pasta blev sen för stort o jag gav upp. Magproblemen kom tillbaka. I höst orkade jag inte mer så jag och min sambo började äta enligt lchf. Min sambo droppade i vikt, han blev av med de centimetrar som han så länge har velat bli av med, helt utan ansträngning, bara maten som ändrades. Min mage är densamma, kan tyckas se mindre ut,men det är då pga att magen återigen läkt ut. Fantastiskt! Vi tänker inte maniskt på lchf, vi unnar oss om vi vill det. Vi tänker enkelt. Mycket grönsaker, kött svenskt och närproducerat, ekologiskt när vi kan . Och naturliga fetter, allt som det var förr. Allt är rent, friskt och utan tillsatser. Och vi mår skitbra! Och maten är ruggigt god! :) Jag läste någonstans att lchf inte är en diet, det är en livsstil. Jag kan bara hålla med! Sunt förnuft räcker långt, det är väldigt enkelt när man lyssnar på sin kropp! :)

NiklasTyreso
1/20/16, 1:58 AM
#6

Jag äter långsamma kolhydrater, förutom frukt som är nyttig. Fetterna är fleromättade. Kött/färs/korv äter jag sammanlagt max 0,5 kg per vecka. Dessutom försöker jag äta eller dricka te på runt 15 olika nyttiga växter och födoämnen i veckan. Lchf funkar inte på mig för det ger mig kolesterolproblem och dåliga levervärden.

Annons:
[rara]
1/30/16, 10:10 AM
#7

Jag anser att man inte behöver någon sorts diet som man bokstavstroget följer. Man behöver bara lämna bort det som inte är hälsosamt eller åtminstone bara äta små mängder av det om man inte kan låta bli.

Det spelar inte en så stor roll hur man väljer mängden kolhydrater/fett, utan det som spelar en roll är kolhydraternas och fetternas kvalitet och att man äter omväxlingsrikt. Men man bör undvika extremdieter där man tar bort nästan alla kolhydrater eller nästan alla fetter, för vi behöver en bra blandning fett, kolhydrater och protein.

Vem som har ätit mest dåliga kolhydrater (vitt bröd o. pasta, bullar, godis och andra raffinerade produkter) kommer att må bättre om hon/han byter ut dom mot nyttiga fetter som förekommer i nötter, olivolja, hampaolja, kokosolja osv., men vem som äter nyttiga kolhydrater kommer att må sämre om hon/han byter ut dom mot animaliska fetter.

Själv äter jag vegetariskt, med bara en liten mängd mejerier och ägg.  En liten mängd animaliska fetter skadar inte, men ägg och mejerier levererar en del viktiga ämnen (t.ex. B12) så det är mängden som avgör om de gör nytta eller skada. 

För över 9 år åt jag precis som de flesta äter och då hade jag hälsoproblem, dålig mage och hade 10-15 kilo övervikt, trots att jag sparade kalorier och inte ens åt frukost. Sedan träffade jag min man som bor i utlandet och var först på besök för ett par månader och där fanns det inget onyttigt i huset. Det fanns inget kött, inget godis, inga raffinerade produkter, ingen färdigmat och inga konserver. Under den tiden blev jag av med hälften av min övervikt, trots att jag inte sparade med kalorierna  och jag började må mycket bättre.  När jag efter 3 månader for hem igen  gick det inte att äta enligt mina gamla kostvanor igen.  Kött kunde jag inte äta längre för att det gav mig känslan av att äta lik och jag tyckte synd om djuret som fick dö bara för att ligga på talriken. Kanske det också spelade en roll att min man initierade mig i reiki, att jag hade min kundaliniresning och min medvetandenivå höjdes pga det.

Om jag åt raffinerade produkter och godis mådde jag genast sämre igen.  Sen flyttade jag helt till min man och inom ett par månader var resten av min övervikt borta. Egentligen åt jag mycket mer än förr och jag kan inte föreställa mig att avstå från frukost längre.

I stället för de onyttiga sakerna äter jag nuförtiden mycket grönsaker, frukt, fullkorn (men dinkel och kamut i stället för vete) och lägger till en massa andra superfoods som sötpotatis, chiafrön, quinoa, amaranth, honung och superkryddor som Gurkmeja och bockhornklöver.  Det mesta som jag äter är ekologiskt.Jag använder mig bara av ekologiskt kallpressate matoljor, som olivolja, hampaolja, kokosolja. Men ändå äter jag inte bokstavstroget asketiskt.  En liten chokladbit då och då föraktar jag inte och på sommarn brukar vi göra hemmagjord glass utan onyttiga saker.

Vår hemmagorda glass smakar bättre än köpt glass och innehåller inget som är skadligt. Den gör vi med sojamjölk och sojagrädde som vi blandar med mosad frukt, t.ex.  jordgubbar, bananer eller aprikoser och utan raffinerat socker.  Ibland gör vi också chokladglass, men då använder vi en sort med bara lite socker (Lindt 70 %) och för den söta smaken mosar vi en banan.  Endast vid jultiden "syndar" vi med att vi bakar julkakor, men då tar vi dinkelfullkornmjöl och mindre socker än vad som står i receptet.

Ians
1/30/16, 4:51 PM
#8

#7 ärligt talat rara, jag blir super inspirerad av ditt inlägg! Låter både gott och bra för kroppen! ❤️ me like!

[Lummer]
1/30/16, 6:12 PM
#9

Var det inte i början på 80 talet som morötter var cancer framkallande och bland det giftigaste man kunde äta? Ja suck skaa man lyssna på alla larm rapporter så svälter man snart ihjäl

Ians
1/30/16, 8:07 PM
#10

#9 Som jag brukar säga " Det går fortare att svälta ihjäl om en inget äter alls, än en dör pga att en är förgiftad av maten!" 😉

[rara]
1/31/16, 6:31 PM
#11

Tack Ians, blev själv inspirerad av ett recept på iskiate med chiafrön som du en gång länkade till för några år sedan. Dricker fortfarande iskiate nästan varje dag 🙂

Ians
2/1/16, 10:58 AM
#12

Ja det hade jag nästan glömt! skall ta och göra mig lite redan idag! Tack för påminnelsen! Ett bra sätt att få i sig protein och gott är det ju också!🙂

Här är receptet för dem som undrar:

Ingredienser:

3 dl vatten (ungefär)
2 msk torra chiafrön
Några teskedar citron- eller limejuice
Honung eller agave sirap (valfritt)

Bus enkelt att göra. Häll i fröna i vattnet och låt det stå i 5 min, eller längre. Tillsätt citron/lime juicen och honung eller agavesirap efter eget tycke och smak. Sedan är det bara att dricka, eller ta med sig till träningen och dricka som powerdryck. Sägs öka orken rejält, utan en massa koffein etc som ifs ger ork men inte är optimalt bra för kroppen.

[rara]
2/1/16, 12:31 PM
#13

Här hittade jag just ett till recept med chiafrön för att göra en pudding. Ser gott ut:

http://fitnessrezepte.net/chia-pudding/

Jag översätter eftersom det är på tyska:

25 g chia frön = 3-4 matskedar.

200 ml mjölk eller sojamjölk eller mandelmjölk.

Sen kan man tillsätta 15 g vasselproteinpulver (vaniljsmak) och 100 g bär, t.ex. blåbär, hallon och jordgubbar.

Man blandar fröna med mjölken och vassle proteinet i en shaker, skakar det och låter det stå i 10 minuter och skakar på nytt. Sedan låter man det stå i 20 minuter till och tillsätter bären. Det blir ännu mer power för träningen! Det som är mest värdefullt i chiafrön är nog den höga halten av Omega 3.

Det står att man kan låta den stå över natt, men i så fall anser jag att man ska göra den utan proteinpulver. Vassle protein bryts ner ganska snabbt och börjar att lukta äckligt redan efter ett par timmar man har löst upp det i vatten eller mjölk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: