Ayurveda

Magen

2016-01-17 13:37 #0 av: Ians

Många av de problem som vi har med hälsan kommer från magen, ex dåligt immunförsvar, hudproblem, huvudvärk, etc

Därför är det va stor vikt att man har ett bra flöde genom tarmen, dvs inte för långsamt = Förstoppning, eller för snabbt= diarréer, utan en jämn och stabil arbetande tarm, detta för ett optimalt upptag av näringsämnena från den mat vi äter.

Många har som sagt problem med detta, beroende på stress etc

vilket gör att vi ofta över äter, ett stort problem idag faktiskt med de utbud vi har av mat i alla former dygnet runt, runt oss. Inte minst all snabbmat, med i stort sett mat liknande produkter, som vi äter för att stilla hungern, få en paus, lugna oss, trösta oss etc etc

En bra hjälp för att få styr på tarmen, rensa ut slaggprodukter, öka immunförsvaret, få bättre hy, och sakta ner åldrande processen är Triphala, en mix av 3 örter som var och en har en bra inverkan på våra kroppar, men som tillsammans lär vara en helt fantastisk medicin för de flesta sjukdomar som vi drabbas av beroende på att magen är i olag. Missförstå inte nu Triphala är inte ett laxermedel utan en tarmregulator! Och verkar som en djuprengörare av hela systemet, vilket inverkar positivt på hela kroppen, om man tar Triphala under längre tid.

Här kan ni läsa lite om vad Triphalan är bra för och vad den sägs uträtta i kroppen.

http://superfood-sverige.blogspot.se/2013/06/ayurveda-kunskap-om-livet-triphala.html

Eftersom Triphala verkar milt laxerande så bör man börja väldigt försiktig med doseringen i början, man börjar med ca 0,5 tsk/ dag  och ökar sedan upp till 1-2 tsk/dag. 

Själv känner jag att jag får en mycket bättre funktion i min mage, bland annat så får jag styr på mitt problem med IBS. Ett problem som är mycket besvärande. Visst man kan undvika allt som får magen att reagera, men när man är nere på "vatten" nivån hur duktig och noggrann man än är, så är det inte lika roligt längre.  Triphala har faktiskt hjälpt mig bra med detta!

Anmäl
2016-01-19 17:33 #1 av: Farwuq

Tror du att det hjälper vid de förstoppningsproblem man kan ha när man är MS-sjuk?

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-01-21 06:06 #2 av: Ians

Det tror jag alldeles säkert att det kan göra, men det är inget laxermedel så man får nog ha lite tålamod. Sedan skall man tänka på att dricka varmt vatten om man har problem med trög mage. Enligt Ayurvedisk filosofi så dricker man varmt vatten mot förstoppning och kallt vatten mot diarréer.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.