Annons:
Etikettövrigt
Läst 1528 ggr
Magi-cat
1/18/16, 1:44 PM

"Årets bluffprodukt"!

Tommy Svensson listar fem produkter som platsar på listan för Värsta Bluffprodukter.

- Här hittar vi bl.a kanel som som inte är äkta kanel utan onyttig kassiakanel. 

- "Kolesterolsänkande" margarin med en mängd tillsatser som inte alls är bra för hjärtat.

- Milda mat som står i butikens gräddylla men naturligtvis inte innehåller någon grädde utan bara diverse oljor varav palmolja är en och så förstås en massa E-nummer.

- Och så Pågens kanelgifflar som står sig i flera år i rumstemperatur. Mer behöver inte sägas om den…Den som vill kan fördjupa sig i den innehållsrika innehållsförteckningen.

http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/69867/1/53/

Det här är bara några exempel på mat som efterliknar mat….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
1/18/16, 1:52 PM
#1

🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ians
1/19/16, 11:34 AM
#2

Bra tråd Magi-Cat!

Allt som uppmärksammar mat fusket är bra! vi köper "mat liknande produkter" numer inte mat!

Varför blir det så här då? Jo för att vi vill ha Billig mat, då måste fabrikanterna blanda ut råvarorna med billiga fyllnadsmedel, för att det skall löna sig.

Det säger väll sig själv att 1 kg färdiga köttbullar av nötkött, som kostar 29.90 inte är rent nötkött?!

Priset på de köttbullarna understiger ju priset på 1 kg nötfärs, så redan där kan man lista ut att det nog ifs är nötfärs i dem, men väldigt lite, resten är bara…ja Gud vet vad.

En bra tumregel är att inte köpa något som har mer än en ingrediens i sig, då får man så ren mat som möjligt! Bullarna kan man baka själv o frysa in, så behöver en inte baka så ofta. Ja, det finns mycket att göra, dels för att vägra köpa skit produkter, och även för ekonomin. Storkok,  tex och sedan portionera det och in i frysen, så går det snabbt till vardags att få mat på bordet. För när du själv blandar till köttbulle smeten eller grytan så har du koll på vad du får i dig!

Alla light produkter, lätta produkter, mixningar och snabb matchningar är bara skräp i fina förpackningar!

När skall vi lära oss de?

Magi-cat
1/19/16, 8:28 PM
#3

#2 Fast jag skulle vilja vända på det lite. 🙂 Jag tror inte alls det är vi konsumenter som efterfrågat billig skräpmat! Jag tror det är industrin som sakta men säkert vant oss vid matliknande substitut för att tjäna mer, för att kunna lagra matvarorna längre, kunna exponera dem i hyllorna i evigheter och till slut tror vi att det är det som är mat…Till det kommer "hälso"trender som att vi ska undvika fett (och käka light), undvika socker (och ta sötersättningar) etc.

Visst går det snabbt att laga och vi är ofta stressade. Men fler och fler har genomskådat matbluffen, tack vare bl.a. Hemlige Kocken, och efterfrågar riktiga livsmedel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
1/21/16, 2:13 AM
#4

Usch, detta var verkligen inte bra!
Kan undra hur Kanelen är som man köper i påfyllningspåsar? Dessa kanelgifflar har jag aldrig varit förtjust i, tycker att de smakar väldigt mycket jäst. Däremot gillar jag de med vaniljsmak men antar att det är samma skit i dem!😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
1/21/16, 7:45 AM
#5

#4 Med all sannolikhet är det "bluffkanel" i påsarna.

Men ICA har börjat sälja äkta kanel i praktiska burkar! 👍

Kanelgifflar och vaniljgifflar är skräp…..😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lilolizeit
1/21/16, 4:36 PM
#6

Jag har som tumregel att inte köpa sånt som jag inte vet vad det är. Alltså förstår jag inte innehållsförteckningen (som ibland är obehagligt lång) så köps det inte.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Farwuq
1/21/16, 5:11 PM
#7

"Korv" som heter "grillare" eller något annat konstifikt ska man nog inte en peta på.

🤔
CFE är ett bra uttryck för sådan produkter, Cylindrisk Fett-Emulsion.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
1/21/16, 8:16 PM
#8

Tittade på påsarna av de jag har hemma från Santa Marias. Det finns ingen innehållsförteckning alls, det står bara att  Kanel kommer från Kanelträdets bark. Inte ens om det är socker inblandat eller någonting annat!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
1/24/16, 4:13 PM
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
1/25/16, 7:56 AM
#10

Att det inte är så Ekologiska de sk Ekologiska varorna hade jag redan förstått. ett ex är ekologiska bananer som vi nästan inte importerar alls, men säljer enorma mängder av 😎

Har därför svårt för att välja just ekologiskt av den orsaken, varför skall jag betala flera kronor mer per kilo för samma skit som de säljer i korgen bredvid billigare? Det är rena skam marknaden!

Förr såg ekologiska närodlade äpplen annorlunda ut, de varierade i form och färg, som äpplen vi plockar i trädgården. Numer ser de lika vaxartade ut som sina billigare och besprutade varianter. Något säger mig att det är samma skit till en högre penning bara.

Ursäkten från handeln är att kunderna ratar äpplen som ser annorlunda ut, dvs de får slänga mycket av det som ser annorlunda ut. Så det ger ingen vinst, vilket jag kan förstå att handlaren vill ha. De har personal, hyror, el etc att betala.

Frågan man kan ställa sig när allergier ökar, vad är det vi är allergiska mot egentligen? Är det själva råvaran eller är det, det de blandat ut råvarorna med? Det hade varit intressant att veta, faktiskt!

[Loet]
1/26/16, 8:37 AM
#11

Man kan ju undra vad som är vad egentligen.🤔 om det är ekologiskt då ska det uppfylla de ekologiska kraven.

Magi-cat
1/26/16, 8:43 AM
#12

Det finns en del skillnader mellan EU-ekologiskt och KRAV:

Om varan är KRAV-märkt måste den uppfylla vissa krav:

"KRAV är ekologiskt, och mer därtill

– det betyder att djuren lever ett bra liv, grödorna odlas miljövänligt utan kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel, att bonden får en sjystare arbetsmiljö, att maten inte innehåller konstiga tillsatser eller har producerats med GMO. I jämförelse med EUs minimiregler för ekologisk produktion, den EU-ekologiska märkningen, eller EU-eko, så har KRAV mer långtgående regler för till exempel djuromsorg. KRAV har även regler för klimat och social hänsyn. Det har inte EU-eko."

http://www.krav.se/krav-markningen

Vad gäller bananer har KRAV-bananer striktare regler än UE-ekologiskt:

"KRAV-märket har mer strikta regler än EU-ekologiskt, till exempel måste producenter uppfylla vissa sociala villkor som att arbetarna får organisera sig fackligt och att tvångsarbete inte är tillåtet"

http://www.krav.se/nyhet/fyra-fragor-om-ekologiska-bananer

Det finns alltså strikta regler. Det är klart att det förekommer fusk, det finns fusk i nästan allting. Men jag tycker inte det är något hållbart argument för att skippa ekologiskt. Tvärtom, vi måste visa att vi vill ha ekologiskt, riktigt ekologiskt,  och vi måste kräva att reglerna följs!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

angest
1/28/16, 3:17 PM
#13

Hej jag såg den här tråden nu och skulle vilja fråga en sak.

Kanelen som var på bilden i länken var ju santa marias och det är just den jag har hemma. Jag äter rätt mycket kanel iaf minst 2 tsk varje dag för jag trodde det var NYTTIGT med kanel men den sorten är alltså bluff??

Hur vet jag vilken kanelsort som är äkta då? Eller ska man sluta äta kanel bara? Hur farligt är det? Jag älskar ju kanelStorgråter

Annons:
oddahviing
2/1/16, 12:24 PM
#14

Det är sånt här som man borde lära sig i skolan.

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: