Annons:
Etikettövrigt
Läst 1769 ggr
Magi-cat
2016-02-19 08:40

Kiropraktik - hjälp eller stjälp?

Har ni varit till kiropraktor ("kotknackare") någon gång? Har ni fått hjälp och hur upplever ni åtgärderna?

I nedanstående artikel är man väldigt kritisk mot kiropraktik och menar att många blivit skadade, ibland allvarligt, av metoden. T.o.m. att kiropraktik gör mer skada än nytta.
Främst är det vid "knackning" av nacken som det finns uppenbara risker och patienter har t.o.m. avlidit som följd.

Jag vet inte om man arbetar annorlunda utomlands (UK) eller om det gäller samma regler och behandlingssätt som här?

Det är Edzard Ernst som skrivit artikeln.

För egen del är jag inte förtjust i kiropraktik utan föredrar mjuka metoder, men jag antar att det är stor skillnad på utövare.

https://health.spectator.co.uk/the-evidence-shows-that-chiropractors-do-more-harm-than-good/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[tk1971]
2016-02-19 08:52
#1

Jag har varit hos en kiropraktor ett par gånger pga min onda rygg. Jodå, han "knäckte" på kotorna men det var så obehagligt att jag medvetet eller omedvetet blev på min vakt mot det, så det funkade inte efter ett tag. De ska ju komma plötsligt och snabbt.

Jag tror inte jag blev bättre i ryggen efter det.

Magi-cat
2016-02-19 08:58
#2

Jag var till kiropraktor på vårdcentralen en gång för en inflammerad axel. "Behandlingen" gjorde vansinnigt ont och inte blev jag bättre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2016-02-19 13:09
#3

Jag har vid de tillfällen jag haft ryggskott gått till en Naprapat, de jobbar tydligen lite annorlunda. På mig har det fungerat, och varit skillnaden mellan 4 veckors sjukskrivning, med "starka Tabletten" eller åter igen i jobb efter någon dag.

Så jag har bara gott att säga om min naprapat ❤️

Magi-cat
2016-02-19 13:16
#4

#3 Så skönt att du blev bra igen, Ians! Hjärta

Det är inte samma sak, men båda är legitimerade av Socialstyrelsen.

I länken står lite intressant, bl.a. att det kan vara skillnad på den svenska och internationella utbildningen av kiropraktiker. (Kan det vare en av förklaringarna till den negativa beskrivningen i #0?)

"Kiropraktor, legitimerad av Socialstyrelsen.

Här är det lite knivigt. Detta då det finns två olika utbildningar, en internationell och nationell. Där den internationella standarden inte verkar godkänna den nationella (Svenska utbildningen). Jag låter den tvisten så dem mellan och blandar mig inte i. Personligen har jag goda erfarenheter från kiropraktorer utbildade ifrån båda utbildningsfronterna. Återigen, det är den specifika terapeuten som ibland skiljer sig mer från mängden. I stort skulle jag vilja säga så här, de internationellt utbildade kiropraktorerna arbetar betydligt mer med ledmanipulation än någon av de övriga yrkena. Ofta har de även kortare behandlingstider. Jag måste dock påpeka att detta absolut inte behöver ha med behandlingsresultatet att göra."

http://www.ryggled.se/skillnader-naprapat-osteopat-kiropraktor-sjukgymnast


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

brittis007
2016-02-21 18:06
#5

Jag har gått hos olika kiropraktiker, naprapat och liknande genom åren och jag har fått bra hjälp i stort sett. Men med åren har jag blivit lite rädd för de som vill "knäcka" för att ta loss låsningar och nekar sedan flera år tillbaka alltid till det behandlingssättet, utan de får då bara massera och pressa lite lätt under behandlingen, jag har främst problem med ryggen och får lätt låsningar.

Det kan skilja sig mycket mellan olika kiropraktiker, hur de behandlar,  då det verkar finnas olika behandlingsteorier inom kiropraktiken. Jag har under åren hittat en favoritkiropraktiker med en behandlingsmetod som aldrig gör ont och där jag alltid blir mycket bättre.

Ians
2016-02-29 18:48
#6

#5 jo i ditt fall är det nog så att man inte kommer åt låsningarna med att "knäcka", en låsning är ju mer något som orsakas av muskler som ligger runt området. Där är det nog just en försiktig massage etc som är det precis rätta!

Jag har ju ifs fått min rygg "knäckt" då jag vid några tillfällen fått ryggskott av att lyfta allt för tungt i en konstig vinkel, eller en för stor belastning snabbt. där har det fungerat jätte bra med "knäckning", men tänker att det är något som pga snedbelastningen etc som glidit på "sniskan" och behöver få sig en knäck för att glida tillbaka på plats igen. Så typen av problem bör ju styra behandlingen, om man tänker logiskt.

Eller?

Annons:
Upp till toppen
Annons: