Annons:
Etiketthuskurer
Läst 6609 ggr
TjockaBerta
2016-03-23 18:28

Gurkmeja

Gurkmeja ska motverka inflammation har jag hört och nu har jag köpt hem en burk. Frågan är bara hur jag ska äta den. Att borsta tänderna med den går bra. Sen försökte jag strö den över maten men det smakade vedervärdigt. Att försöka svälja den med vatten gick inte heller. Hur gör man för att få i sig den egentligen?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Vovisch nr2
2016-03-23 18:32
#1

När jag kokar ris häller jag i cirka en matsked gurkmeja🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Giiisella]
2016-03-23 18:38
#2

Gurkmeja ingår ju i curry, så gör en currygryta och tillsätt extra gurkmeja i den 😊 Blir gott!

TjockaBerta
2016-03-23 18:51
#3

#1 Känner man inte smaken i riset då? #2 Jag tyckte att det påminde om curry. Nu förstår jag varför :)

>>>Malum domesticum<<<

parsley
2016-03-23 19:06
#4

Är det en vanlig kryddburk med gurkmeja du köpt?

Jag brukar koka gurkmejapasta. Det finns lite olika recept på nätet. Gurkmejapasta kan användas till sk golden milk, där man blandar gurkmejapastan med någon lämplig dryck.

Blanda följande i en kastrull, koka upp, stäng av plattan och låt stå på eftervärmen ca 10 min. Den färdiga blandningen förvaras i kylskåp. Ät 1-3 tsk per dag. Den större mängden om man har problem med värk.

  • 0,5 dl gurkmeja

  • 0,5 msk svartpeppar

  • 1 msk torkad ingefära

  • 1,5 dl vatten

Jag brukar svälja en klick hel, som man sväljer medicin ungefär.

TjockaBerta
2016-03-23 19:17
#5

#4 Ja den stod bland kryddorna och är från Golden Leaf. Finns det olika sorter? Det låter som ett bra sätt att få i sig det. Det ska jag prova. Tack för tips :)

>>>Malum domesticum<<<

[Giiisella]
2016-03-23 19:37
#6

#3 😂👍 förrut då jag åt ägg så brukade jag även göra omelett och blanda i gurkmeja i äggsmeten, det blev oxå gott 😋

Annons:
Vovisch nr2
2016-03-23 20:30
#7

#3 Inget jag tänkt på så ingen smak jag stör mig på iaf. Det blir en fin färgklick i maten så kanske värt att testa ändå?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

NiklasTyreso
2016-03-23 21:20
#8

Jag är värst! Upptaget av gurkmejans curcumin ökas av piperin som finns i svartpeppar, så jag blandar ca 80% gurkmeja med 20 % svartpeppar som jag rör ut i vätska (en matsked varje morgon) som dricks snabbt, för smaken med stark svartpeppar är inte så angenäm. Under de 8-9 år jag haft denna vana har jag märkt att om jag gör uppehåll blir lederna stela och värker (vi har dåliga leder i min släkt), så jag fortsätter så jag kan motionera och vara aktiv utan ledbesvär.

Sindri
2016-03-23 23:38
#9

Googla på Guldmjölk så hittar du recept på dryck med gurkmeja och ingefära, som också är antiinflammatoriskt.

Jag använder den i lite av varje, fisksoppa, blomkålsmos, på fisk som skall ugnsbakas. Jag avskyr verkligen curry-krydda men känner inget sånt av gurkmeja.

Sisselie
2016-03-24 08:39
#10

Om jag inte känner för att maten ska smaka gurkmeja, så brukar jag ta undan lite av maten, några matskedar sås/gryta, och blanda i 1 tsk gurkmeja, och bara tvinga i mig som medicin.

Man kan också blanda gurkmeja, svartpeppar och kokosolja och forma små klickar som man fryser in, och sen sväljer hela.

TjockaBerta
2016-03-24 12:14
#11

#6 Provade i äggröran i morse men det smakade för mycket av gurkmejan. #7 Jag ska prova. Men det är ganska lite man får i sig då.

>>>Malum domesticum<<<

[Giiisella]
2016-03-25 00:09
#12

#11 gurkmejan har ju en väldigt stark/genomträngande smak så det kanske handlar mycket om vanan? Ju mer du äter det desto mer vänjer du dig och tycker att det smakar ok.

NiklasTyreso
2016-03-26 22:36
#13

Folk stoppar i sig besk öl, stark sprit och äcklig tobak, men om det är något nyttigt då blir man kinkig över smaken.

Annons:
Ians
2016-03-27 13:24
#14

Tack för tipset  #4 av: parsley

skall pröva att göra den pastan, då får man ju även i sig svartpeppar som höjer effekten av Gurkmejan!

TjockaBerta
2016-03-28 10:05
#15

#13 Är det mig du så nedlåtande kallar för "folk" och "man"?

>>>Malum domesticum<<<

Tant Grön
2016-03-30 20:46
#16

Jag brukade koka chokladmjölk med extra kakao + svartpeppar + gurkmeja.  Mins inte exakt hur jag gjorde,  eller var jag hittade receptet.

Huygens
2016-03-31 20:45
#17

Spenat och kryddor.

Jag provade hälla på med curry på fryst spenaten och värma 2 min. Det blev bättre än väntat. Jag hade i smör, salt, basilika och peppar också. Jag antar att man kan prova sej fram med hur mycket gurkmeja som går att blanda i, innan det smakar för starkt.

Pepparsmaken var nog det som stod ut mest.

Sundaychild
2016-04-23 19:21
#18

Jag använder gurkmeja i maten, tycker det smakar helt ok. Men om jag inte vill ha den i maten varje dag, så finns den faktiskt i kapslar med, bara att skölja ner med vatten. Smakar ingenting.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Huygens
2019-09-21 10:25
#19

Ett annat sätt att få i sej gurkmejan är att blanda den i hemmagjord potatismos. Tillsätt smör, mjölk, lite chilli, salt, peppar till gurkmejan. Man kan ta i rätt så mycket gurkmeja i en stor portion potatismos innan det blir för starkt i smaken.

Det blir kul färg på potatismoset också.

Upp till toppen
Annons: