Annons:
Etikettövrigt
Läst 1918 ggr
Magi-cat
2016-05-12 07:38

Kådsalva läker sår!

Ännu en gammal huskur som behöver komma till allmän användning och nytta! Kådsalva!

Kvinnan i artikeln hade enorma problem med sårläkningen efter en bröstcancer operation. Hon prövade allt som sjukvården hade att erbjuda och man kan förstå hennes förtvivlan när inget hjälpte…

Men till slut fick hon ett tips om att pröva  kådsalva - och det hjälpte! Efter bara en vecka hade såret vuxit ihop.

Det visade sig sedan att inte heller sjukvården är främmande för att använda något som faktiskt hjälper, som denna ofarliga salva från naturen…Nu ska den studeras närmare!

(Jag vet inte om ni kan läsa länken, så jag citerar ganska långt. Admin får ta bort om det blev för långt.)

"När ortopeden och traumaläkaren, medicine licentiat Arno Sipponen i dag lägger fram sin avhandling om kådans betydelse för sårläkning tas hans frågeställningar på mycket större allvar än när han för första gången använde kåda i vården för elva år sedan. Sipponen, som då arbetade som hälsocentralläkare i Kolari i norra Finland, hade en patient med ett sår som vägrade bli bättre trots att det vårdades enligt alla konstens regler.

– Då frågade en av de erfarna sjukskötarna varför jag inte provar kåda, säger Sipponen.

Sipponen bestämde sig för att testa en lokal produkt, en salva som en jordbrukare kokade hemma i köket.

Salvan gjorde under.

– Efter att flera patienter hade nytta av kåda i sårvården måste jag ju börja tro mina ögon, säger Sipponen som kom till att kådans betydelse för sårläkningsprocessen behövde undersökas noggrannare."

http://gamla.hbl.fi/nyheter/2013-05-23/453546/efter-ar-av-vantan-bevisas-kadsalvans-effekter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Annielle
2016-05-12 22:13
#1

Härligt! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

NiklasTyreso
2016-05-13 18:09
#2

Instämmer! Kådsalva är bra för sårläkning! Dessutom är min erfarenhet att den är bra mot fotsvamp och mot klåda.

Magi-cat
2016-05-20 20:10
#3

En del är dock allergiska mot harts, och då ska man förstås inte använda den.

"Kåda och kådsalva har väckt stort intresse på sistone eftersom salvans sårläkande effekter diskuteras i en doktorsavhandling som godkändes vid Helsingfors universitet för en dryg vecka sedan. Avhandlingen slår fast att cirka 2 procent av patienterna kan antas vara hartsallergiker och alltså få symptom av salvan. Av 46 personer som i en av delstudierna behandlades med kådsalva mot trycksår i sex månader fick en person allergiska symptom och måste avbryta behandlingen.

Isoherranen plockar fram en annan studie. I en fyra år gammal fransk rapport med 423 patienter, publicerad i tidskriften Contact Dermatitis, sägs det att allergirisken i själva verket kan gälla över 7 procent av patienterna.

– De allergiska reaktionerna på harts är inte livshotande, utan utslag som kommer med några dagars fördröjning, säger hon."

http://gamla.hbl.fi/nyheter/2013-05-30/456071/hudlakare-oroar-sig-kadsalvans-effekter

OBS artiklarna är från 2013. Undrar hur det gått sedan?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: