Annons:
Etikettrecept
Läst 2220 ggr
thorntagg
2016-05-25 17:36

Recept på egengjort smörgåsmargarin

Hej!  Jag har letat på internet efter något bra recept på hur man tillverkar sitt eget smörgåsmargarin, men blir bara yr i mössan av alla olika varianter. Själv är jag en vanlig matkonsument som varken är vegan eller nån fettmänniska!  Jag vill bara ha något nyttigare att bre på mackan,  än de fabriksgjorda matfettsblandningar som nu står till buds. Blandningen ska vara gjord på ingredienser som ska vara lätt att få tag på i en vanlig någorlunda välsorterad livsmedelsaffär, den får inte ha så hög fetthalt som vanligt smör, helst lika lite fett som ett magert lättmargarin, den ska vara lätt att bre på smörgåsen. Oljorna som ska användas ska vara hälsosamma. Man ser oftast att det rekommenderas rapsolja, men aldrig olivolja till exempel. Varför det?

Annons:
NiklasTyreso
2016-05-25 20:38
#1

Nyttigt fett på smörgåsen, ehhh… Bra fråga! Kanske kan du göra din egen nutella genom att köra nötter i mixern. Lågfettprodukter inkluderar messmör, men det är mycket socker i det. Jag äter mjukost med endast 4 % fett med ok smak. Kan man ha pesto av nötter och olivolja på smörgåsen?

Record
2016-05-25 22:41
#2

Använd riktigt smör, det är nyttig mat.

http://nyttig-mat.nu/

thorntagg
2016-05-26 11:22
#3

Tack för svar, även om det inte var riktigt vad jag hoppats på!  Jag skulle vilja ha något som är mera smakneutralt, alltså vare sig messmör eller nutella! Jag vill inte ha något sött men inte heller för fett. Det ska gå att ha som underlag för olika slags pålägg, precis som de margarinblandningar som finns att köpa.  Jag kan tänka mig att ha med smör men också något som s a s späder ut den höga fetthalten i detta, någon slags  olja - bara rapsolja brukar ju rekommenderas; går det inte med olivolja t ex? Och i så fall, varför inte? En del recept innehåller vatten - är det bra? Salt vill man ju ha; men varför ska det vara havssalt? Flingsalt har jag också sett, vad nu det ska vara bra för….

Magi-cat
2016-05-26 13:55
#4

Kvarg, kanske? Smidigt och lätt att bre', och kan lätt smaksättas med något gott.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

thorntagg
2016-05-26 16:36
#5

Tack, Magi-Cat, ska titta på det!

[AE.]
2016-05-31 11:16
#6

#3

"Jag kan tänka mig att ha med smör men också något som s a s späder ut den höga fetthalten i detta, någon slags  olja …"

Du vet att olja är fetare än smör väl? Smör har ca 80% fetthalt, olja är ca 100% fett.

Du kan göra en emulsion med äggula, vatten, olja och lite salt. Det blir som en majonäs ungefär, fast utan syran.

Annons:
NiklasTyreso
2016-05-31 21:12
#7

När jag använde yoghurt med 4 % fett fick jag förhöjda blodfetter, förhöjt kolesterol och levervärdena var dåliga trots att jag är nykterist. För den genomsnittlige medelsvenson stämmer Livsmedelsverkets rekommendationer att man ska hålla nere på animaliskt fett. Vissa undantagspersoner klarar animaliskt fett bra men inte genomsnittet i befolkningen. Vegetabiliska fetter ger inte alls samma hälsoproblem som mjölkfetter och animaliskt fett. Fiskfett är också nyttigt. Av de vegetabiliska fetterna bör man undvika vissa som innehåller mycket omega6 som solrosolja. Olivolja innehåller också onyttig omega6 men är ändå hälsosam p g a att den innehåller massor med nyttiga polyfenoler.

Annielle
2016-06-06 10:25
#8

Går absolut att använda olivolja i stället för rapsolja, anledningen till varför det används är troligtvis för att det är billigare och mer smakneutralt, men ta hellre olivolja om du gillar det.

Jag brukar ta 50/50 rent smör och mixa med kallpressad olivolja blir gott och bra och en mjukare konsistens än hårt smör, men inte mindre fett som du är ute efter så klart.

Att blanda i vatten själv i en egen blandnibg är ingen bra ide´ om du vill att det ska hålla mer än några dagar eftersom det gör att det blir dåligt snabbare och bildar bakterier.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Choklad
2016-06-12 09:53
#9

Testa det gamla sättet att själv göra smör, vispa grädde tills det blir klumpigt, ta hand om klumparna och häll av vätskan som bildats, eller så kan du baka bröd med den.

Tvätta smörklumparna om du vill, i vanligt kallt vatten, och sedan smaksätter du smöret med lite gräddfil, yoghurt, ev lite salt.

Om du vill ha det smidigt kan du testa att tillsätta lite olivolja eller rapsolja.

Eller så kan du ju välja bort att ha smör på mackan.

Eller så kan du göra så här:

U R us

Choklad
2016-06-12 09:56
#10

eller lite margarin

U R us

Choklad
2016-06-12 10:05
#11

finns hur många recept som helst, 👍

Man behöver ju inte krydda sitt smör om man inte vill.

U R us

wiki
2016-07-03 21:18
#12

Jag tar 1/2 kg rumsvarmt smör, 4 dl rapsolja 1 dl kallt kranvatten. Blandar ihop i matberedaren. Det blir bra med neutral smak om man är ute efter det. Tycker man det blir smaklöst kan man blanda i lite salt. Jag har aldrig varit med om att det har blivit härsket fast jag blandat i vatten. Och ändå brukar det räcka ca 2-3 veckor.

Mooniq
2016-07-14 09:13
#13

vanlig Bregott? smör och olja - bästa att ha på smörgåsen.

Philadelphiaost kan vara neutralt.

Eller smör som du låter bli mjukt och så tar du vatten och stavmixer o mixar, sen in i kylen igen. Äkta vara och mjukare att bre på smörgåsen.

Leta upp en film om margarin - mycket dåligt i dem - härdade fetter exempelvis och bensinrester. När man förvandlar olja som är rinnande till fast konsistens används många dåliga kemikalier, för att rena bort dem används bensin och det blir små mängder bensin kvar i margarin - i min värld är de helt uteslutna.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: