Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Hälsokost - Kosttillskott

Vitaminer och mineraler

2017-01-09 18:32 #0 av: kullagulla

Har fått rådet att ta Selen, zink, b3 , b 6.Några bra märken som ni kan rekomendera? Dosering? Har problem med mina hormoner (klimakteriet ) o binjurarna. Äter just nu b12 o folsyra (ska sluta med dom snart, har fått upp mina värden) c vitamin , 500 mg, lite d - vitamin. Börjat med magnesium i låg dos

Anmäl
2017-03-29 21:08 #1 av: 2Sirius

Ja, B5, B6, C och Magnesium är bra för svaga binjurar.

Och C, E, Bioflavonoider, Kalcium, Bor, Magnesium och Sojaisoflavoner är bra mot Klimakteribesvär.

Några särskilda märken har jag inte koll på, men tror de flesta är ungefär lika bra :)

Anmäl
2017-03-30 11:46 #2 av: NiklasTyreso

Jag äter Selen + och B50 från Skip.

Selen får du annars i dig genom att äta fisk (från rena hav, inte östersjön eller insjö) 2-3 ggr per vecka. 

B-vitaminer finns även i bryggerijäst.

Anmäl
2017-04-19 23:07 #3 av: Näring

Holistics är ett bra märke. Healthleads UK är ett annat. Finns fler också.
Annars är linser, bönor, nötter, frön och korn våra naturliga källor till både alla b-vitmaninerna utom b12, och alla mineraler utom jod och kalcium som istället finns i gröna blad. Både selen och zink samt de b-vitaminer du rekomenderats finns således i dessa livsmedel.
Kött, fisk och ägg innehåller också dessa ämnen dock i något mindre mängd med undantag för b3.

Ska du ta selen är dosen 200µg/dag tills burken är tom, sedan äta ovanstående livsmedel regelbundet. Resten är ingen mening att ta som tillskott då brist återställs så pass snabbt ändå när man börjar äta ovanst. livsm. reg.bund.

Anmäl
2017-04-21 21:39 #4 av: Annielle

Selen får man även i sig mycket av om man äter några paranötter om dagen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-04-22 14:03 #5 av: Näring

Stämmer bra Annielle! Bra poäng! Man behöver alltså egentligen inte selentillskott heller. Paranötter innehåller så mycket selen att en enda nöt motsvarar en genomsnittlig kapsel selentillskott. Så mycket att man behöver snarare ett par nötter i veckan, än om dagen, om man tänker äta det regelbundet.
Så utöver att äta maten jag listade ovan regelbundet, som i sig är tillräckligt, kan man äta ett par paranötter i veckan. Då kan man vara fullständigt säker på att kroppen har tillräckligt.

Anmäl
2017-04-22 14:37 #6 av: Annielle

#5

Beror ju också på hur bra man kan ta upp näringen från mage/tarm, om man är mycket stressad eller har varit det under en längre period eller sjuk på annat sätt.

Då behöver man ju mer av både vitaminer och mineraler vilket ju kräver att man äter mer näringstät mat och/eller tillskott i vissa fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-05-03 05:58 #7 av: kullagulla

#4 Tål inte nötter😢

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.