Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Off Topic

Jobb efter långtidssjukskrivning

2017-03-18 09:37 #0 av: [nathalie_bumbi]

Hej, Jag har varit långtidssjukskriven.  Nu anser kassan att jag är redo för jobb trots läkarens bestämda nej. Det jag skulle uppskatta väldigt mycket nu är om ni har tips på jobb man kan utföra i ytterst liten utsträckning med max 10 timmar per vecka, gärna fördelat på fler dagar, där man kan ha möjlighet att även sitta ned för korta pauser emellanåt, där det ej krävs utbildning, där de kan vara öppna att ta emot de som inte orkar mycket och där de ger en bra lön. Jag har fasta utgifter samt även stor utgift i form av behandling. Jag är väldigt kreativ, så om ni kommer på något i den banan skulle jag bli glad:) Tack så mycket på förhand för tips.

Anmäl
2017-03-18 10:00 #1 av: Aleya

Fråga på jobb ifokus istället.

Men du borde ju innan du ens får ett jobb få typ någon slags rehab via Ams att få börja jobba. Men det är ju knäppt det du skriver om. Hoppas du får hjälp

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-03-18 10:37 #2 av: [nathalie_bumbi]

Hej Aleya, Tack för din omtanke. Jag håller helt med om att detta är knäppt. Det som tidigare var sagt var att jag skulle få genomföra arbetsträning via afm. Nu har jag blivit tilldelad en ny handläggare som anser att jag inte har rätt till sjukpenning och därmed inte arbetsträning. Jag har legat på sååå mycket om att få börja arbetsträningen så jag kan komma tillbaka till ett någorlunda "normalt" liv. Vill egentligen inte ha att göra med dem alls, men så har jag i nuläget inte kapaciteten att arbeta på egen hand. Väldigt låst situation, så därmed tänkte jag höra om någon kanske kommer på något som kan hjälpa/ vara en väg.

Anmäl
2017-04-19 14:06 #3 av: SilverRosen

Synd att inte trådskrivaren är kvar, men kanske någon annan kan få hjälp av min erfarenhet.

Jag var långtidssjukskriven sommaren-hösten 2014. Mitt bemanningsföretag var beundransvärt tillmötesgående när det kom till nytt uppdrag efter sjukskrivningen. Men som arbetslös är det som att leta efter en nål i en höstack efter en handläggare och handledare som har förståelse och empati för en.

Jag föreslår ett Stöd och Matchningsprogram för er som är arbetslösa, ni väljer då själv via arbetsförmedlingen till vilket företag ni vill gå till, vanligtvis Lernia eller Manpower SToM. De programmen möter dig på individnivå och efter dina behov. Jag har upplevt att de lyssnar och engagerar sig, så länge deltagaren visar samma motivation och engagemang. De samarbetar även med försäkringskassan så att de får full förståelse för din förmåga och kapacitet.

Vill man inte gå på något av programmen, så kan du se ifall du kan hitta en arbetsgivare som bara behöver arbetskraft ett fåtal timmar. Jag fick till exempel sortera post ett fåtal timmar om dagen i en månad, en kollega till mig fick sitta med i receptionen och ansvara för disken.

Du kan jobba med att packa utskick hos någon, onlineordrar.
Eller vara skribent
Korrekturläsare
Översättare
Inköpare av kontorsartiklar
Ta emot beställningar hos någon florist eller lager.

På arbetsförmedlingens sida kan man nu ställa in vid en sökning vilken anställningsgrad ni söker..jättebra för oss som inte önskar att jobba heltid!

Anmäl
2017-11-07 08:55 #4 av: blåbärspajen

#3 Hej hur hittar man en arbetsgivare som bara behöver arbetskraft ett fåtal timmar? Har kollat överallt och alla vill enbart anställa heltids arbetare, även bemanningsföretagen som skriver att dom har extra jobb.

Hur fick du jobb med att sortera post?  

Var hittar man jobben du skrivit upp? 

Tacksam för svar :)

Anmäl
2017-11-09 22:02 #5 av: SilverRosen

Jag letar just nu endast deltidsjobb som komplement till den jag har och jag ser mängder av annonser hos arbetsförmedlingen som endast är för behovs- och timanställningar. Du kan till och med ställa in på sidan hur många procent du önskar jobba.
Om du bor i en storstad har du bättre chans att hitta rätt.

Där finns en handfull bemanningsföretag som sysslar med timanställningar, manpower har sina studenter, Student Cunsulting har sina. Låt det inte avskräcka dig, du kan söka en distanskurs för att utveckla ett intresse för att stå skriven som student, så kan det hjälpa dig att få ett jobb.

letandet är inte enkelt, men inte hopplöst heller!

Anmäl
2017-11-14 16:02 #6 av: blåbärspajen

Hej tack för informationen men här där jag bor finns det inga behovs eller timanställningar hos AMS.. 

Det där att man kan läsa en kurs och skriva in sig som student hos Manpower t.ex. har jag inte ens tänkt på, smart :)

Anmäl