Annons:
Etiketthomeopati
Läst 3203 ggr
Blue_Bell
2017-07-11 10:45

Homeopati och Diabetes

Hej! Jag har alldeles nyss hittat till detta forum,  och är väldigt glad för det! Jag går ut hårt med att ställa en fråga:  är det någon här som har erfarenhet av om och hur diabetes typ 1 kan behandlas med homeopati?
Min mamma som är 78 år blev väldigt dålig i början av året, och efter diverse prover på sjukhuset visade det sig att hon har fått diabetes typ 1. Inte helt vanligt i hennes ålder, men hon tröstar sig med att det är för att hon är så ungdomlig :)
Vi har inte fått något bra svar från sjukvården på varför hon har fått det,  de läkare och sköterskor vi har träffat har ställt sig frågande, och jag kan inte släppa tanken på om det kan vara en biverkning av influensavaccinet hon tog i höstas….
Jag kan heller inte släppa tanken på att jag tror att hon kan få bättre vård på annat håll än den traditionella vården, eller som en komplettering, och detta med homeopati har länge snurrat i mitt huvud.  Är så nyfiken på att det på något sätt kan bidra till ett jämnare blodsocker eller ha andra positiva effekter för just diabetiker. Vore jättetacksam om någon som har erfarenhet av detta kan dela med sig!
Jättetack på förhand!

Annons:
Maria
2017-07-11 10:57
#1

Det är nog en gammal myt att det skulle vara ovanligare att drabbas av diabetes typ1 som äldre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2017-07-11 11:07
#2

Man kan lätt säga gällande typ 1 att personer som har detta har slutat producera eget insulin. Visst är det ovanligare att vuxna får det men det händer. Och jag skulle inte börja mixtra med inte evidensbaserad saker. Utan låt sjukvården ha hand om detta. Innan man uppfann insulin var detta lika med döden kan man säga. Men idag finns det ju insulin och det går att leva med denna sjukdomen som är kronisk = det går inte att bota den. Så jag vet inte vad du hoppas på med homeopati och annan medicin. För bota går inte. Har produktionen av insulin slutat fungera så då är det så.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-07-11 11:11
#3

Här kommer en bra länk om hur vanligt det faktiskt är bland vuxna. Texten är från 2009.

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blue_Bell
2017-07-11 11:25
#4

Hej Maria och Aleya, tack för att ni tar er tid att svara!
Jo, visst har jag förstått att det förekommer att äldre också får "ettan", men att det är mer ovanligt, i alla fall enligt de läkare vi träffat. Mammas diabetessköterska hälsade henne vid första besöket med "Men HUR har du kunnat få ettan, du som är så GAMMAL!" Det tyckte inte jag var ett jättebra sätt att hälsa på en ny patient… :)
Jag kanske formulerar mig dåligt, jag är medveten om att det inte finns ett enkelt "bot",  vad jag är ute efter är mest att höra om det finns sätt att underlätta för henne. Jag är också medveten om att det är en kronisk sjukdom, men jag vill undersöka alla alternativ för att göra det så lätt som möjligt för henne, att se till att kroppen är i så gott skick som möjligt helt enkelt, och att få ett så jämnt blodsocker det bara går.  Kost är ju en stor del av detta, och kan även en alternativ metod hjälpa till på vägen är vi båda helt öppna för det, det betyder inte att vi kommer slänga ut hennes insulinsprutor! :)

Tack för länken Maria!

Aleya
2017-07-11 11:37
#5

Underlätta kanske skulle innebära att ha en pump. Har sett folk med mer avancerad saker där man kan mäta via en grej som sitter på armen. Men det kanske är lite för avancerat då man är äldre. https://www.medtronic-diabetes.se/insulinpumpsbehandling Kanske skulle vara nått som underlättar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Blue_Bell
2017-07-11 11:55
#6

Toppen Aleya, tusen tack för länken! Jag ska skicka den till mamma och även läsa själv!

Annons:
Aleya
2017-07-11 11:58
#7

Som sagt är det nog en behändig sak. Och hoppas att den kanske funkar. Tror inte den är så svår att lära sig heller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
2017-07-15 10:20
#8

Detta kan kanske vara läsvärt:

http://www.tasty-health.se/2013/02/det-gar-att-ata-sig-fri-fran-sjukdomar.html

Vet tyvärr inte något om just homeopati och diabetes, där emot vet jag en som blivit i princip fri från svår reumatism via homeopati och LCHF….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

NiklasTyreso
2017-07-16 11:10
#9

Homeopatiska produkter innehåll er så låga doser av aktiva ämnen att de inte ens går att mäta. Utspänningen är ofta så stor att det som går att enda som med vetenskapliga analysmetoder går att hitta i lösningarna är rent vatten. Ni ska stenhårt följa läkarens och dietistens kost och behandlingsinstruktioner. Mineralet krom går att ta som tillskott då det har en blodsockerreglerande effekt, men i hög dos är mineraler giftiga.

Blue_Bell
2017-07-17 09:43
#10

Hej, Annielle, tusen tack för länken, spännande läsning! Kost har en så stor betydelse för måendet, det har jag själv erfarit, även om jag inte "ätit mig frisk" från någon svårare åkomma. Tack igen! :)

Annielle
2017-07-17 09:48
#11

Ja, kost har verkligen en stor betydelse för måendet, väldigt synd att det är många som inte inser det och mår dåligt i onödan och kanske till och med äter mediciner i stället för att äta vettigare.

Kul att du uppskattade länken, alltid kul om man kan hjälpa till på något vis! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Blue_Bell
2017-07-17 09:58
#12

Hej Niklas, tack för din åsikt. Men som jag skrev ovan har jag inga planer på att slänga ut hennes insulin, jag är bara på jakt efter sätt att underlätta och stärka kroppen. Undersöka alternativ helt enkelt. Därför efterfrågade jag om någon har erfarenhet av hur homeopati kan fungera för diabetiker.  Jag känner flera som fått god hjälp av homeopati för andra åkommor, så varför inte undersöka vidare möjligheter.
Jag vill hålla sinnet öppet för att det kan finnas andra aspekter på hälsa än de som framhålls i den traditionella vården, men om inte du gör det så respekterar jag det. Jag kommer heller inte att tvinga iväg min stackars mor på alternativa behandlingar hej vilt, men hon liksom jag har ett öppet sinne och vi har tyvärr inte varit så nöjda med den vård och det bemötande vi hittills fått av "traditionell" vårdpersonal, läkare och dietister. Och då detta är ett forum för alternativbehandlingar så tänkte jag att detta var stället att fråga, om någon med erfarenhet har lust att dela med sig.
Tack för tips om krom,  det äter hon som tillskott redan.

Dimocarpus
2017-10-10 17:31
#13

Jag rekommenderar att läsa food pharmacy (bok, e-bok eller podd) och där finns det konkreta tips som är baserade på forskning på hur man håller blodsockret i en jämn nivå via kost, alltså antiinflammatorisk kost. Superbra! 😊

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Upp till toppen
Annons: