Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 5161 ggr
Tant Grön
2017-11-28 23:41

Blodförtunnande

Det finns en del hälsokostpreparat som är blodförtunnande. Såg i en annan tråd att MSM är det. Gurkmeja är det också och Schisandra. Visste inte att schisandra var det förrän jag  drog ut en tand och det ville inte sluta blöda. Hade aldrig tidigare haft problem med det, så jag googlade på schisandra, som fanns i en läsk jag druckit ganska mycket av, och visst var det blodförtunnande.

Tänkte att om ni känner till andra preparat som är blodförtunnande, så kan ni skriva upp dom i den här tråden.

Annons:
Aleya
2017-11-29 08:23
#1

Efter att ha googlat så lägger jag till johannesört. Dels för att den har förmågan att slå ut och göra så att många preparat(mediciner) inte är verksamma. Men det kan även påverka blodet. Dock åt andra hållet så att det ökar risken för blodpropp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lona
2017-11-29 12:48
#2

Djävulsklo är blodförtunnande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

NiklasTyreso
2017-12-02 22:26
#3

Salicylater är blodförtunnande. Om man inte äter salicylaterna som trombyl-tablett kan man få i sig sådana från pilbark, från älggräs och styvmorsviol och från chilipeppar. Vissa coumariner är blodförtunnande, särskilt då läkemedlet Waran. Svagare blodförtunnande effekt borde kunna erhållas med kanel eller myskmadra som också innehåller coumariner. Honungsört har traditionellt använts som bla blodförtunnande, och den innehåller också coumariner. Jag får i mig antiinflammatoriska salicylater genom chilli och te på älggräs, flera ggr per vecka. Någon gång i vecka blir det te på honungsört för blodcirkulationen i tårna, så jag behöver Inga blodförtunnande mediciner!

Aleya
2017-12-02 23:57
#4

#3 nu var väl denna tråden mer för att varna att man ska kolla upp vissa preparat då dom har förmåga att slå ut andra samt ge en effekt som är blodförtunnande eller tvärtom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

NiklasTyreso
2017-12-06 13:56
#5

#4 Jag förstår inte din kritik, för jag var saklig utan att överdriva. Personer som äter blodförtunnande medicin (vanligen för att motverka blodproppar) kan få för mycket effekt om de dessutom äter naturmediciner och födoämnen som också är blodförtunnande. Faran är att man blöder mer från sår. Ärligt talat finns det tusentals födoämnen (framförallt grönsaker) över hela världen som har blodförtunnande effekt, vilket människor genom historien/evolutionen ofta har fått i oss. Det är en del av en sund kost att ibland få i sig blodförtunnande matvaror. Vi ska vara sakliga och berätta att chilli och vitlök har blodförtunnande effekter samtidigt som de även har andra hälsosamma effekter. Om fler åt vitlök, chilli och andra grönsaker/blodförtunnande födoämnen skulle färre människor behöva äta blodförtunnande mediciner.

Annielle
2017-12-08 10:10
#6

Melatonin finns ju både som hälsokostpreparat (säljs åtminstone i vissa hälsokostbutiker om man frågar) och som läkemedel, visste inte själv att det var blodförtunnande innan jag åt det och fick kraftigare menstruationsblödningar.  Googlade sedan ang biverkningar och fick upp att det var blodförtunnande/kunde vara blodförtunnande.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
vallhund
2018-01-13 17:20
#7

#6 Tillåt mig tvivla på att de går att köpa på hälsokostbutik, de skulle isf göra sig skyldiga till brott.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annielle
2018-01-14 10:25
#8

# 7

Jag har köpt det i olika hälsokostbutiker flera gånger, (det var min psykoterapeut som tipsade mig om detta eftersom hon själv hade köpt det så) vissa säljer även annat som är brottsligt enligt svensk lag . Just därför syns det inte i hyllorna, de har varorna gömda bakom disken eller ute på lagret.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2018-01-15 18:40
#9

I Finland kan man köpa melatonin i vanlig hälsokostaffär. Visserligen i låg styrka, men i alla fall. Utmärkt vid jetlag t.ex.

Många livsmedel verkar "blodförtunnande", men viktigt att komma ihåg är att det inte är farligt på något sätt om man inte samtidigt äter någon medicin som samvarierar med livsmedlets blodförtunnande effekt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: